Rijksvoorlichtingsdienst
Het Koninklijk Huis


---

Prinses Máxima start 21 maart 2006 campagne rond downsyndroom

Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Máxima der Nederlanden geeft dinsdagmiddag 21 maart in de Schiecentrale te Rotterdam het startsein voor Showdown, een beeldvormingcampagne rond Downsyndroom

De Prinses zet in één keer 21 monitoren aan met videobeelden van jongvolwassenen met Downsyndroom uit alle delen van de wereld. In de opnamen is te zien hoe zij in hun land leven met Downsyndroom en hoe zij participeren in de samenleving.

Op initiatief van de Stichting Downsyndroom (SDS) is de 21ste dag van de derde maand in het vervolg World Down Syndrome Awareness Day. Die datum symboliseert het in drievoud aanwezig zijn van het 21ste chromosoom als oorzaak van Downsyndroom. Aan deze kant van de aarde is deze dag ook het begin van de lente. De Stichting plaatst daarmee Downsyndroom in het licht van ontluikende mogelijkheden en wil zo met name de positieve aspecten van Downsyndroom wereldwijd onder de aandacht brengen.

In de Schiecentrale staan 21 marktkramen met een monitor en een dvd-speler in een pleinopstelling. Daarbij zijn steeds mensen met Downsyndroom van alle leeftijden aanwezig, samen met hun ouders, broers en zussen. De Prinses zet, samen met een jongvolwassene met Downsyndroom, deze 21 monitoren in één keer aan. Ze laten elk een beeld uit een ander land zien. Tegelijk met het startsein in Rotterdam zullen de 21 videoportretten ook op het internet zichtbaar worden gemaakt. Dat is het startpunt van Showdown, ook de naam van de website waar de portretten te vinden zijn vanaf 21 maart: www.showdown.name.

2 maart 2006

© RVD