Veilig Amsterdam


Gemeente Amsterdam - Verbetering openbare verlichting in Amsterdam

22/03/2006 - Het college van B&W heeft het beleidsplan Openbare Verlichting 2005-2015 vastgesteld om de kwaliteit van de openbare verlichting in Amsterdam te verbeteren. De openbare verlichting moet beter aansluiten bij de architectuur en historie van de buurt en de veiligheid in de stad verhogen. In het plan staat wat de minimaal toe te passen kwaliteit van de openbare verlichting moet zijn. Het gaat daarbij om de basiskwaliteit van de lichtkleur, het lichtniveau en de standaardisatie van modellen masten, armaturen en lampen.

Verantwoordelijk wethouder Maij: "Het is belangrijk dat de openbare verlichting in de stad goed functioneert. Hoe beter de straten en wegen verlicht zijn, hoe veiliger men zich voelt. Bovendien draagt dit plan bij aan een mooier straatbeeld, doordat oude armaturen geleidelijk worden vervangen door armaturen die passen bij de sfeer van een buurt.

Vormgeving openbare verlichting
In Amsterdam staan ruim 116.000 lichtmasten met 133.500 verlichtingsarmaturen. Die zijn er in veel verschillende modellen. In het verleden is vaak onvoldoende nagedacht over de vorm, de kleur en het materiaalgebruik van deze lichtmasten en armaturen, en of ze passen in het straatbeeld. In het beleidsplan beveelt de gemeente de stadsdelen een aantal standaardmodellen lichtmasten en armaturen aan die qua vormgeving passen bij de architectuur en historie van een buurt. In bijvoorbeeld 19e-eeuwse wijken, zoals de Staatsliedenbuurt en de Concertgebouwbuurt, worden de gedecoreerde gietijzeren lichtmasten met klassiek armatuur aanbevolen. Voor de hele stad is een staalkaart gemaakt. Hiermee brengt de gemeente het aantal modellen lichtmasten en armaturen terug. Dit leidt tot een efficiënter beheer en onderhoud. Bovendien kan de gemeente op grotere schaal standaardmasten en armaturen inkopen.

Kleur van het licht
Aan de hand van de functie van een gebied worden het lichtniveau en de kleur van de lampen bepaald. Zo wordt op wegen waar harder dan 50 kilometer per uur wordt gereden geel licht gebruikt met een relatief hoge verlichtingssterkte die bijdraagt aan de verkeersveiligheid op deze wegen. Het oranje-gele licht, dat nu in veel woonwijken wordt gebruikt, wordt vervangen door wit licht met een warme uitstraling. Dit is conform de aanbevelingen uit het Politiekeurmerk Veilig Wonen en de landelijke richtlijnen van de Nederlandse Stichting voor Verlichtingskunde (NSVV). Het wittere licht zorgt voor een hogere mate van kleurherkenning en draagt bij aan de sociale veiligheid. De armaturen in de Negen Straatjes in het Centrum en de lantaarnpalen op de Schellingwouderdijk in Amsterdam-Noord hebben bijvoorbeeld al wit licht.

Energieverbruik
Het energieverbruik van de openbare verlichting wordt in lijn met het gemeentelijke milieubeleid teruggebracht door onder meer het gebruik van betere materialen, zoals energiezuinige lampen. Met een innovatieve lichttechniek in de vernieuwde grachtenlantaarns kan bij een relatief laag energieverbruik een hoog verlichtingsniveau worden gerealiseerd. Hierbij wordt het licht door een reflector, bestaande uit honderden spiegeltjes, precies naar die plek gestuurd waar het nodig is.

Leidseplein in de avond