Gemeente Amsterdam

OV-politie start per 1 januari 2007

Gemeente Amsterdam pakt sociale veiligheid in en rond openbaar vervoer aan

22 maart 2006
---
Voorlichting

De nieuwe OV-politie start op 1 januari 2007 met zijn werkzaamheden in het openbaar vervoer in Amsterdam. Door de komst van de OV-politie moet de sociale veiligheid in en rond het openbaar vervoer nog verder verbeterd worden. De `Strategische visie OV-politie', waarmee het college van B&W heeft ingestemd, vormt de basis voor het organisatieontwerp van de OV-politie.

Op 28 juni 2005 heeft het college besloten een nieuwe organisatie van toezicht en handhaving in het openbaar vervoer op te richten, waarmee de regie en uitvoering bij één organisatie komt te liggen: de OV-politie. Mark van der Horst, wethouder Verkeer: "Om de sociale veiligheid in het openbaar vervoer te verbeteren, nemen we verschillende maatregelen, zoals het installeren van poortjes en het invoeren van de ov-chipkaart. Daarnaast is er uitgebreid cameratoezicht. Toezicht en handhaving in de stad én in het openbaar vervoer is een geheel dat vraagt om een centrale regie: een taak dus van de politie en niet zozeer van de vervoerder."

OV-politie: verantwoordelijk voor openbare orde

Het doel van de OV-politie is het vergroten van de sociale veiligheid in en rond het openbaar vervoer, voor zowel de gebruikers als de (medewerkers van) vervoerders. De komst van de OV-politie zorgt voor een belangrijk onderscheid tussen de verantwoordelijkheden voor openbare orde en bedrijfsorde: * de OV-politie is verantwoordelijk voor het toezicht op en de handhaving van de openbare orde in en rondom het openbaar vervoer; * de vervoerder is verantwoordelijk voor een goede bedrijfsorde, de kaartcontrole, de stations en de vervoermiddelen.

Met de komst van de OV-politie komt er een einde aan de uitvoering van de openbare ordetaken door het GVB.

OV-politie: zichtbaar aanwezig

De OV-politie is zichtbaar aanwezig in het openbaar vervoer. De regiopolitie Amsterdam-Amstelland heeft de regie over de taken van de OV-politie. De regiopolitie stuurt de medewerkers van de OV-politie aan en heeft de dagelijkse leiding. De OV-politie bestaat vooralsnog uit 65 formatieplaatsen voor politiesurveillanten en minimaal 84 formatieplaatsen voor gemeenschappelijke veiligheidsmedewerkers. De betreffende veiligheidsmedewerkers zijn nu nog werkzaam bij het GVB, maar zullen straks onder de Dienst Stadstoezicht vallen en vervolgens worden gedetacheerd bij de OV-politie. Voor de uitvoering worden alle medewerkers aangestuurd vanuit de OV-politie.

De vervolgstappen in dit project zijn het ontwikkelen van een organisatieontwerp en implementatieplan. Hierna wordt door het college het definitieve besluit genomen over de invoering van de OV-politie.