Gemeente Stadskanaal

Gemeente Stadskanaal scoort prima met klantonderzoek

De gemeente Stadskanaal onderzoekt regelmatig de tevredenheid van haar klanten. De uitkomsten van deze onderzoeken worden gebruikt voor verbetering van de bedrijfsvoering. Eind 2005 is de zogenaamde Servicemeter uitgevoerd, een onderzoek naar de dienstverlening door de medewerkers bij de balies van het Publieksbureau en de Dienst Sociale Zaken.

De bezoekers van beide balies zijn over het algemeen tevreden tot zeer tevreden over de dienstverlening. Het gemiddelde rapportcijfer is voor beide balies een 7,7. Het landelijk gemiddelde cijfer is 8,0. Wanneer naar specifieke onderdelen wordt gekeken, scoren de beide balies regelmatig zelfs een hogere waardering dan de gemiddelde gemeente. Kortom: volgens de bezoekers is de dienstverlening van de medewerkers goed, ook in vergelijking met de gemiddelde Nederlandse gemeente.

Toch zijn er op een aantal punten verbeteringen mogelijk. Bij de balie van het publieksbureau (in het gemeentehuis) waarderen de bezoekers de beleefdheid van de medewerkers wat lager dan de bezoekers in de gemiddelde gemeente. Bij de balie van sociale zaken (aan de Aziëlaan) kan het doorverwijzen van bezoekers verbeterd worden. Ook de bereikbaarheid van de balie kan beter; het is onvoldoende duidelijk waar men moet zijn. De privacybescherming is ook voor verbetering vatbaar, evenals de aankleding en sfeer. De deskundigheid van medewerkers is cruciaal. Driekwart van de bezoekers is tevreden. Dat is redelijk, maar wel iets lager dan het landelijk gemiddelde.

De invullers van de enquêteformulieren konden ook aangeven of zij zouden willen meewerken aan een nadere analyse van de uitkomsten van het onderzoek, als dit nodig mocht zijn. Velen hebben zich daartoe bereid verklaard en vulden naam en adresgegevens in. Achteraf blijkt deze nadere analyse niet nodig te zijn: de uitkomsten zijn voldoende helder en de gemeente weet wat haar te doen staat. De gemeente wil hierbij alle invullers van de enquête hartelijk bedanken voor het invullen van de vragenlijsten!

Voor meer informatie kunt u terecht bij: Saskia Schaap van het team communicatie, (0599) - 631 627


* 22 maart 2006