Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer

24-3-2006

Staatssecretaris Van Geel (Milieu) tekent vandaag een convenant met tien belangrijke steden, bedrijfsleven en het Ministerie van Verkeer en Waterstaat over beperking van de luchtverontreiniging door vrachtauto's in binnensteden.

Het convenant 'Stimulering schone vrachtauto's en milieuzonering' past in het voornemen om luchtverontreiniging en geluidshinder in stedelijke gebieden aan te pakken. Het convenant moet ertoe leiden dat vanaf begin 2007 in de 'milieuzones' (vaak de stadscentra) van de deelnemende gemeenten alleen vrachtwagens worden toegelaten die voldoen aan verscherpte eisen voor de uitstoot van schadelijke uitlaatgassen en fijn stof, op plekken waar dat vanuit milieuoogpunt effectief is (euro-2 en euro-3-normen). Dit betekent dat alleen vrachtauto's met roetfilters en de nieuwste vrachtauto's de zone in mogen. Vanaf 2010 gaan strengere eisen gelden (euro-4-norm). De eisen gelden ook voor het wagenpark van de deelnemende gemeenten zelf.

Partijen
Staatssecretaris VROM; Minister Verkeer en Waterstaat; de gemeenten Delft, Eindhoven, Den Haag, Haarlem, Helmond, 's-Hertogenbosch, Nijmegen, Tilburg, Rotterdam en Utrecht; Stadsregio Rotterdam, de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en EVO. Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV), Transport en Logistiek Nederland (TLN) hebben aangegeven zich te willen aansluiten bij het convenant, nadat zij het convenant hebben voorgelegd aan hun achterban.

De investering voor de roetfilters wordt voor het overgrote deel gedekt door een subsidieregeling. Bovendien kunnen schone en stille vrachtauto's ook voordelen verwachten. Naast de milieuzones zullen gemeenten in overleg met het bedrijfsleven maatregelen nemen voor een slimmere organisatie van de stedelijke distributie, bijvoorbeeld door verbeterde doorstroming voor vrachtverkeer en een effectiever gebruik van de zogenaamde venstertijden voor de bevoorrading. Daarnaast biedt het convenant een ander belangrijk voordeel: uniformiteit. Het convenant voorkomt dat een vrachtauto in de ene stad wel de milieuzone in mag en in een andere stad niet.

Aan het convenant is een bijlage toegevoegd. Door ondertekening van deze bijlage kunnen ook andere gemeenten zich verbinden aan het convenant.