CPNB


Afsluiting Boekenweek 2006 op zaterdag 25 maart op het Spui te Amsterdam

Tekst: Paul Witteman, auteur van het Boekenweekessay Erfstukken

Paul Witteman, copyright Corb!no

"Het voordeel van de Boekenweek is dat ie bijna twee weken duurt. Het nadeel is dat ie maar één keer per jaar op de kalender staat. Het was een fantastisch idee van de CPNB om muziek en literatuur als motto te kiezen, hoe breed het thema ook is. In zijn boek Hoe schrijft men over muziek? vergeleek Simon Vestdijk de relatie tussen muziek en literatuur als die van twee concurrenten die elkaar de rug hebben toegekeerd. Hij vond dat er meer en beter over muziek geschreven moest worden. Dat vond hij veertig jaar geleden. Hoe zou hij hebben gereageerd op deze Boekenweek waarin de etalages vol lagen met boeken over alle denkbare vormen van muziek? Waarin boeken over muziek de bestsellerslijsten bestormen. Zou Vestdijk het lied Manuela van Jacques Herb hebben meegezongen op het Boekenbal? Zou hij gisterenavond een dankbare gast zijn geweest in De Melkweg op het multimuzikale festival? Of zou hij, net als ik, vrezen dat de aandacht voor muziek na de Boekenweek weer wegebt tot, ja tot waar eigenlijk?

Dit was het eerste muziekboek dat ik op de knie had: de partituur van de Mattheuspassie die mijn moeder had meegenomen naar een uitvoering in het Haarlemse Concertgebouw. Dit was het eerste boek over muziek dat ik las, ik kreeg het op mijn zevende verjaardag van mijn pianolerares. Het leven van Bach verteld aan jonge mensen. De onderkant van de kaft is aangevreten door een hamster die ik op mijn kamertje vrij liet rondlopen. Die hield ook al van Bach. Op de eerste blanco pagina schreef ik met vrijwel onleesbare hanenpoten: `Dit boek is goed te begrijpen behalve als je niet van muziek houdt.' Destijds dacht ik nog dat je de mensheid moest indelen in twee groepen: een die van muziek hield en een met arme stakkers die dat niet deden. Inmiddels weet ik beter.

De afgelopen veertig jaar is de techniek zo snel vooruitgegaan dat iedereen elk moment de muziek ter beschikking heeft die hij wenst, vaak zonder er voor te betalen. Music on demand. Vrijwel iedereen luistert naar muziek en wil er ook alles over weten. Niet alleen over de muziek maar ook over musici. Uit welke groep komt Neil Young voort, wat was er werkelijk aan de hand met André Hazes, hoe houdt de gehandicapte zanger Thomas Quasthof zich overeind, is Mozart vergiftigd? In de Engelse taal is voor elk genre muziek een tijdschrift en over elke muziekonderwerp een boek te vinden maar de Nederlandse uitgevers zijn terughoudend. Waarom is er niet een uitgever die zich er op toelegt, zoals er uitgeverijen zijn die zich specialiseren in kookboeken, reisboeken, kinderboeken, sportboeken en detectives. De concertzalen, inclusief Ahoy en de Arena zitten regelmatig vol, potentiële kopers genoeg. Welke uitgever durft de uitdaging aan en richt zijn eigen muziekbibliotheek op? Of ligt de oorzaak misschien bij de schrijvers: worden er te weinig helder geschreven manuscripten aangebonden?

Deze week vroeg ik aan de CPNB-directeur wanneer een Boekenweek geslaagd genoemd mag worden. Dat is in de eerste plaats wanneer er veel mensen in de boekwinkel komen. Dat is, hebben we gehoord, gelukt. 800.000. Het tweede criterium is de hoeveelheid aandacht voor boeken in de media. Daaraan heeft het ook niet ontbroken. Elke dag was er wel een gesprek met of over een schrijver in de krant of op radio en tv. Tenslotte is er de wens het thema een zet in de rug te geven. Er voor te zorgen dat muziek en literatuur niet slechts een amourette van een week aangaan, maar een langdurige relatie. Dat is waar ik alle betrokkenen toe oproep, mede namens de CPNB.

En daarmee verkondig ik de Boekenweek voor beëindigd. BOEM PAUKESLAG, daar ligt alles plat. "

NS is hoofdsponsor van de Boekenweek.