Marketingafdelingen kunnen kleiner

Universiteit nyenrode

Breukelen, 27 maart 2006 - Marketingafdelingen kunnen kleiner, maar moeten dan tegelijkertijd specialistischer en invloedrijker zijn. Dat stelt John Koster, de nieuwe hoogleraar Marketing Implementatie en Organisatie aan de Nyenrode Business Universiteit. John Koster doet deze uitspraak in zijn inaugurele rede die op donderdag 30 maart in Breukelen zal plaatsvinden. Titel van de rede luidt: 'Ask for the order! Over de complexiteit van het vanzelfsprekende'.

De traditionele, grote full-service marketingafdeling is aan het verdwijnen, aldus Koster. 'Het blijkt dat marketing in een mid-life crisis verkeert: budgetten worden geknepen, de invloed van marketing in de board room neemt af, marketeers slagen er onvoldoende in de onderneming marktgericht te maken, en kunnen niet aantonen wat het rendement van hun uitgaven is.'

Het verdwijnen hoeft uit oogpunt van implementatie niet altijd nadelig te zijn. In veel grote bedrijven vormt marketing niet langer een traditionele afdeling, maar ontplooien marketeers hun activiteiten en kwaliteiten door de hele organisatie heen. De desintegratie van marketing: vele taken die traditioneel tot de marketingafdeling behoorden, worden nu opgepakt door account management, technisch product management, verkoopbinnendienst of directie.

Koster: 'Implementatie van commercieel beleid en marktgerichtheid blijkt beter te werken als dit zoveel mogelijk in de lijn plaatsvindt. Dat vereist een kleine, hoog gespecialiseerde marketingafdeling, die vooral een regiefunctie vervult om alle commerciële processen op verschillende plaatsen in het bedrijf optimaal te laten verlopen. Marketeers zullen bewust aan hun competenties moeten werken om vaardiger te worden in implementatieaspecten.'

Over John Koster
John Koster studeerde bedrijfseconomie aan de Erasmus Universiteit en was als docent marketing verbonden aan de Rotterdam School of Management. Hij was enkele jaren wetenschappelijk directeur van het Rotterdams Instituut voor Bedrijfseconomische Studies. Naast zijn hoogleraarschap is Koster als vennoot verbonden aan de Holland Consulting Group. John Koster is Register Marketeer en publiceert in verschillende tijdschriften en boeken.

Over Nyenrode
De Nyenrode Business Universiteit is opgericht door het bedrijfsleven en behoort tot de oudste en meest vooraanstaande business schools en business universiteiten van Europa. Nyenrode bereidt mensen met talent en ambitie voor op ondernemerschap in een internationale omgeving. De universiteit biedt masteropleidingen op het gebied van bedrijfskunde, rechten en accountancy. Het Master of Science in Management programma van Nyenrode werd in 2005 uitgeroepen tot beste master van Nederland. Studenten in dit programma hebben volgens onderzoek van het tijdschrift Nobiles in 2006 het hoogste EQ van de Nederlandse universitaire studenten.
Daarnaast ontwikkelt Nyenrode executive programma's voor ambitieuze MKB ondernemingen en de top van het Nederlands bedrijfsleven. Het bedrijfsleven en alumni hebben ter gelegenheid van 60 jaar Nyenrode bijgedragen aan 60 beurzen voor 60 nieuwe Nyenrode-studenten. Voor Nederlandse begrippen een meer dan uniek aantal.

Binnenkort op Nyenrode: Anders Moberg in het Nyenrode European Business Forum.


- EINDE BERICHT -


Noot voor de redactie (