Ingezonden persbericht

P E R S B E R I C H T

Artikelzoeker-pc leidt doe-het-zelver naar het juiste product

Bouwmarktklant is de weg kwijt

Diemen, 27 maart 2006 - Een klusser die een half uurtje een bouwmarkt bezoekt, loopt daarvan vijftien minuten te zoeken naar de juiste schroef of het juiste schuurpapier. Een beetje bouwmarkt blijkt een waar doolhof voor de doe-het-zelver. Geen wonder, want de gemiddelde bouwmarkt is 3.000 m² groot en telt meer dan 30.000 artikelen. De ervaren klusser heeft nog de meeste moeite zijn weg te vinden in het labyrint van artikelen.

Q&A Research & Consultancy * deed in opdracht van grote fabrikanten binnen de doe-het-zelfbranche onderzoek naar het koopgedrag van consumenten in bouwmarkten. Hieruit blijkt dat de Nederlandse klusser veelal een man is (63%), eigenaar van een koophuis (77%) en dat hij de bouwmarkt in z'n eentje (69%) bezoekt. Meestal koopt de klusser verf, tuinartikelen of hout- en plaatmateriaal. Gemiddeld geeft hij per bezoek 15 tot 25 euro uit. Ook geeft driekwart van de bouwmarktklanten aan moeite te hebben met het vinden van het juiste artikel. Voor Praxis, één van de grote bouwmarktketens met ruim 130 vestigingen in Nederland, reden de artikelzoeker te introduceren. Een speciale pc waarin de locatie van vrijwel elk artikel in de winkel is op te zoeken. "Via handige touchscreens tikt de klant het gewenste artikel in en meteen verschijnt het juiste padnummer. Om het nog gemakkelijker te maken kan een plattegrond worden uitgeprint," aldus Rob Klifman, directeur inkoop en marketing van Praxis.

Nieuw winkelconcept
De artikelzoeker-pc is onderdeel van het deze week geïntroduceerde nieuwe winkelconcept van Praxis. Een combinatie van een uitstekend assortiment, een klantvriendelijk ingerichte winkel en innovatieve servicemogelijkheden. Rob Klifman: "De Praxis-klant stelt hoge eisen aan service en winkelgenot. In vergelijking met andere bouwmarkten is Praxis eerder een 'funshop' dan een 'runshop' en die trend zet door. Praxis is uitgegroeid tot dé bouwmarkt voor de winkelende consument. Behalve voor een ruime keuze en gedegen advies kun je bij Praxis ook terecht voor inspirerende ideeën en handige tips. Met Praxis Nieuwe Stijl komen deze elementen nog beter tot hun recht." Ook de nieuwe bewegwijzering, in de vorm van overzichtelijke borden boven de gangpaden, sfeerfoto's en het gebruik van straatnamen, is gemaakt om de klant op weg te helpen naar het juiste artikel.

Hoger serviceniveau
Naast de artikelzoeker-pc introduceert Praxis 'de digitale verfadviseur', waarmee snel de juiste verfsoort gevonden kan worden. Daarnaast geeft de verfadviseur praktische klustips en kan voor iedere verfklus een kant-en-klaar boodschappenlijstje worden uitgeprint. Eveneens nieuw zijn de accuherstelservice voor de reparatie van kapotte, oplaadbare accu's van bijvoorbeeld tandenborstels en gereedschap, en de Informatie Kiosk. Hier liggen diverse woon- en klusbladen ter inzage en is een Praxis-medewerker beschikbaar voor alle soorten vragen. "Praxis is erin geslaagd met de toevoeging van moderne technieken het serviceniveau te verbeteren," aldus Klifman. "Met de toevoeging van een sleutelbar en de DHL-pakketservice dragen wij ook de 24-uurseconomie een warm hart toe. Het aantal tweeverdieners groeit nog steeds. Minder mensen zijn in staat hun boodschappen tijdens kantooruren te doen. De Praxis-winkels zijn dagelijks van 9 tot 9 uur geopend en op zaterdag tot 17.00 uur. Ideaal toch om je pakketje ook 's avonds te kunnen wegbrengen?"

Almelo is de eerste stad met een Praxis Nieuwe Stijl. De bestaande Praxis-vestiging werd compleet verbouwd en volgens de principes van het nieuwe winkelconcept ingericht. Op 22 maart ging de winkel open voor het publiek. Na evaluatie zullen ook in de rest van het land winkels worden omgebouwd naar het nieuwe concept.


* Het onderzoek van Q&A Research & Consultancy onder klanten van bouwmarkten werd gehouden in september 2005 en vond plaats onder 949 respondenten.

Over Praxis
Praxis is een landelijk gespreide doe-het-zelfketen met ruim 130 vestigingen. De eerste Praxis werd in 1978 geopend in Venlo, momenteel zijn bijna 5.000 mensen werkzaam bij Praxis. Naast de gewone Praxis-bouwmarkten beschikt Praxis over 24 Megastores. Praxis bevestigt daarmee trendsetter te zijn in de branche. Onder deze Megastores bevinden zich 11 Megastores gecombineerd met een tuincentrum. De Praxis Groep is een onderdeel van het Vendex KBB-concern. Meer informatie: www.praxis.nl


- EINDE PERSBERICHT -

Voor meer informatie (