Ingezonden persbericht


Persbericht

Vijf tips voor een succesvol preventiebeleid

MegaSellers Automatisering en Etop bundelen krachten

Vianen, 27 maart 2006 --- MegaSellers Automatisering, IT-leverancier voor het MKB, en Etop, specialist in arbeidsomstandigheden en ergonomie, zijn een samenwerkingsverband gestart. Met de samenwerking willen de partijen werkgevers niet alleen bewust maken van de werkplekrisico's, maar ook direct een concrete oplossing bieden.

Op 1 juli vorig jaar wijzigde de Arbowet: de zorgplicht kwam weer op het bord van de werkgever te liggen. Concreet houdt dit in dat werkgevers met meer dan 15 medewerkers vanaf 1 januari 2006 verplicht zijn een preventiemedewerker aan te stellen die zorg draagt voor een gezonde werkplek en werkomgeving. Zowel MegaSellers Automatisering als Etop zien dat dit in de praktijk vaak nog te wensen over laat. Naar aanleiding van praktijkonderzoek hebben zij een aantal tips geformuleerd voor een succesvol preventiebeleid:


* Steun de preventiemedewerker. Steun van het management ontbreekt vaak, maar is van groot belang voor het welslagen van het preventiebeleid;
* Geef de preventiemedewerker voldoende tijd om de werkzaamheden uit te voeren. Bij een organisatie van 120 medewerkers is de indicatie dat er wekelijks vier uur nodig is. Dit kan, afhankelijk van de risico's in het bedrijf, meer of minder zijn;
* In de RI&E (Risico Inventarisatie en Evaluatie) moet de organisatie aangeven hoeveel preventiemedewerkers er nodig zijn en wat ze precies moeten (gaan) doen. Kijk voor meer informatie op: www.rie.nl;
* In tegenstelling tot de veronderstelling van veel ondernemers is een cursus niet verplicht. Bij een eventuele inspectie moet u wel aan kunnen tonen dat de preventiemedewerker acties heeft ondernomen. Een cursus is vaak wel aan te raden;
* Ken iedere medewerker een budget toe voor Arbozaken. Denk hierbij aan aanpassingen op de werkplek en het onderzoeken van andere hulpverlening. Op deze manier beheerst u de kosten en geeft u de preventiemedewerker betere mogelijkheden bij de uitvoering van zijn taken.

Samenwerking

De samenwerking is tot stand gekomen naar aanleiding van vragen van klanten over welke ergonomische producten in hun specifieke situatie leiden tot het beste resultaat. "Wij zijn geen ergonomie-experts. Als onze klanten willen investeren in een goede werkomgeving vinden wij dat ze wel goed moeten weten welke producten ze nodig hebben. Daarom hebben we de expertise van Etop ingeschakeld", aldus algemeen directeur Raymond Perridon van MegaSellers Automatisering.

Over MegaSellers Automatisering

MegaSellers Automatisering heeft meer dan 18 jaar ervaring in het MKB-segment. Met de onderdelen ICT oplossingen en Services helpt het bedrijf kleine en middelgrote organisaties processen te automatiseren, winstgevende beslissingen te nemen en groei te realiseren. Naast ICT oplossingen en Services biedt MegaSellers Automatisering ook oplossingen voor grote bedrijven met logistieke en migratie vraagstukken. De persoonlijke benadering van klanten, de soepele logistieke afhandeling en de technische en bedrijfsmatige kennis van de adviseurs zorgen voor een succesvolle implementatie. Kijk voor meer informatie over onze producten en diensten op: www.megasellers.nl.

Over Etop

Etop is van huis uit adviesbureau op het gebied van ergonomie. Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot opleiding en advies instituut op het gebied van arbeidsomstandigheden en ergonomie. Het bedrijf heeft een ruime ervaring in onder andere het bank- en verzekeringswezen, managementconsultancy en accountancy. Etop voert analyses en onderzoek uit en optimaliseert arbeidsomstandigheden. Als onafhankelijk bureau dat alleen diensten levert zijn de uitgebrachte adviezen objectief en gericht op het optimaal functioneren van mensen. Etop heeft ruim twintig modules om medewerkers op te leiden tot werkplekonderzoeker, preventiemedewerker of arbocoördinator. Kijkt voor meer informatie op www.etop.nl.