ANBO

50+man vervrouwelijkt en 50+vrouw vermannelijkt

23-03-2006

Mannen in de leeftijd van 50-plus zijn actiever in het huishouden en doen vaker boodschappen dan toen ze 40 jaar waren. Dit is één van de conclusies uit een recent onderzoek naar de belevingswereld van 50-plussers. Terwijl de man na zijn vijftigste levensjaar lijkt te vervrouwelijken, blijkt dat vrouwen juist vermannelijken. Na een levensperiode die in het teken heeft gestaan van zorg voor de kinderen en het ondersteunen van de carrière van de man, eisen vrouwen zodra ze de 50 zijn gepasseerd, meer tijd voor zichzelf. Dit blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Veldkamp (onderdeel van TNS NIPO) en Carl Rohde (Cool Hunt). Zij hebben in opdracht van het 50+ Expertisecentrum een kwantitatief en een kwalitatief onderzoek gedaan naar de belevingswereld van 50-plussers.

Zelfontplooiing

Voor 50-plusvrouwen staat zelfontplooiing centraal. Nadat ze zich een bepaalde levensperiode hebben weggecijferd voor man en kinderen, nemen ze het heft weer in eigen handen. Zo pakken ze hobby's op, volgen opleidingen en verwennen ze zichzelf met mooie en luxe spullen. Daarnaast wijst het onderzoek uit dat tweederde van de 50-plusvrouwen dagelijks fietst of wandelt. 50-plusmannen blijven op dit gebied ver achter. Wel geven mannen - meer dan vrouwen - aan dat zij nu vaker tuinieren, winkelen en/of activiteiten bij sportverenigingen of hobbyclubs beoefenen dan toen ze 40 jaar waren. Ze sporten en studeren echter minder vaak. Wat betreft de verschillen in mediabeleving zijn de opvallendste conclusies dat mannen gemiddeld vaker internetten en vrouwen relatief vaker een tijdschrift lezen.

Belangstelling

De interessen van 50-plusmannen zijn vooral gericht op sport, politiek, technologische ontwikkelingen, economie en het bedrijfsleven. Vrouwen in deze leeftijdsgroep hebben meer belangstelling voor gezondheid, kunst en cultuur, mode en kleding, religie en persoonlijke verzorging. Mannen in deze leeftijdsgroep hebben vaker extreme opvattingen dan vrouwen en maken zich daarnaast vaker druk over problemen in de wereld. 50-plus vrouwen richten zich meer op hun eigen omgeving. Zij zijn nog steeds relatief vaker bezig met de zorg voor anderen en trekken zich meer aan van wat mensen in hun omgeving van ze vinden. Wellicht minder opvallend is, dat vrouwen zich beduidend vaker angstig voelen dan mannen en dat ze meer bezig zijn met religie en spiritualiteit.

Design

Ook als het gaat om productbeleving lopen de interessen tussen 50-plusmannen en -vrouwen uiteen. Zo vinden mannen een goede prijs/kwaliteitsverhouding belangrijker dan vrouwen. Daar staat tegenover dat ze voor wat betreft producten voor beeld en geluid gevoeliger zijn voor uiterlijk en design dan vrouwen. Als 50-plusmannen een mobiele-telefonieabonnement willen afsluiten, laten ze zich uitgebreider informeren dan vrouwen. Vrouwen blijken op dit gebied gevoeliger te zijn voor service. Daarnaast zijn mannen wat innovatiever ingesteld, waardoor ze sneller een nieuw product zullen uitproberen. Vrouwen vinden het moeilijker om mee te gaan met technologische veranderingen en doen minder hun best om op de hoogte te blijven.

Onderzoeksboekje

De resultaten van het onderzoek van Veldkamp zijn samengevat in het onderzoeksboekje '50+: hoezo homogeen? Vijf typologieën'. Dit boekje biedt inzicht in de diverse kleuren en voorkeuren van een dynamische, levenslustige en koopkrachtige doelgroep. Naast de segmentatie gaat dit boekje in op de belevingswereld, houding en kernwaarden van vijftigers, en op de beleving van deze groep op het gebied van auto's, banken, mobiele telefonie, beeld en geluid, persoonlijke verzorging en voeding.

Het boekje is op te vragen bij Lammers van Toorenburg Benelux PR via armine@lvtpr.nl.
Meer informatie is te vinden op www.50plusexpertisecentrum.nl.