Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer

Speech DG Hans van der Vlist, CBOB-jaarvergadering, Rotterdam, 27 maart.

Geachte voorzitter, leden van de CBOB, en andere aanwezigen,

Is de binnenvaart duurzaam? Die vraag is niet gemakkelijk te beantwoorden. De sector heeft in ieder geval wel een milieuvriendelijk imago. Dat is iets om te koesteren en tegelijkertijd een opgave. De tekst in het gangboord van een schip dat hier meer dan vijftig vrachtwagens voorbij varen, doet het goed. Dat maakt de binnenvaart niet per defintie beter dan andere vervoerswijzen. Het is onze inzet om alle vervoersvormen schoner te maken.
Een specifiek kenmerk van de binnenvaart is zijn energie-efficiëntie: met relatief weinig energie kunt u veel vervoeren en stoot u dus relatief weinig CO2 uit. En dat is gezien de relatie met klimaatverandering een punt waar we best bij stil mogen staan.

Ik constateer verder dat de sector binnenvaart op eigen kracht flink aan de weg timmert: op het gebied van inno-vaties gebeurt er veel. De nieuwste ideeën werden wederom getoond op de binnenvaart innovatiedag op 17 maart jl. in Delft. De kunst is om deze innovaties ook daadwerkelijk toegepast te krijgen. En dat is mede gezien de lange levensduur van de bestaande vloot geen gemakkelijke opgave. Ook op EU-niveau is er in toenemende mate belangstelling voor de binnenvaart. Recent heeft de Europese Commissie een actieprogramma voor de binnenvaart gelanceerd, waarbij - met hulp van het huidige Oostenrijkse EU-voorzitterschap - de binnenvaart weer hoog op de Europese agenda staat. Zeker met de komst van vele nieuwe lidstaten is het binnenvaart-potentieel van de EU bijvoorbeeld op de Donau erg uitgebreid. Dit Europese beleid kan bijdragen aan een stimulans voor de binnenvaart in Europa.

Gezien de groei en de verwachte toekomstige groei van het goederenvervoer en het voller worden van de wegen, heeft de binnenvaartsector een goede troef in handen. Gaat u die mogelijkheden benutten?
Het antwoord op deze vraag hangt er van af of het de binnenvaar lukt een concurrerende vervoersvorm te blijven. En dan bedoel ik met name concurrerend op het gebied van milieu. Dat is niet alleen van groot belang voor het vasthouden van uw imago. Het milieuaspect zal in toenemende mate een rol spelen in de kosten, als het aan mij ligt. 'De vervuiler betaalt'. Dit uitgangspunt uit het NMP4 en de Nota verkeersemissies, geldt nog steeds. In het wegverkeer zijn deze kosten deels al verweven in de belastingen en accijns op bijvoorbeeld de brandstof. In de binnenvaart is hier nog geen sprake van. Nog niet. Maar de Europese Commissie laat wel de mogelijkheden verkennen op dit gebied.

De luchtkwaliteit en de luchtverontreinigende emissies De discussies over het probleem dat we in Nederland hebben met de luchtkwaliteit zullen u niet zijn ontgaan. Overschrijding van de Europese grenswaarden voor fijn stof en NO2 zijn niet alleen slecht voor onze gezondheid en die van onze kinderen, maar ook voor alle bouwplannen en wegenprojecten die we in Nederland willen uitvoeren. Daarom willen we er alles aan doen om de luchtverontreinigende emissies terug te dringen. We hebben ook gewoon verplichtingen. Bijvoorbeeld om aan de nationale emissieplafonds voor o.a NOx te voldoen. Dit zijn de zogenoemde NEC-plafonds.
De sector verkeer is de grootste bron van NOx-emissies. In de sector verkeer is de bijdrage van de binnenvaart met ca 35 kiloton NOx aanzienlijk. Omdat de omvang van de NOx-emissies van andere vervoerswijzen de komende jaren afneemt zal de relatieve bijdrage van de binnenvaart aan de luchtverontreinigende uitstoot toenemen. Dit brengt het halen van het NOx-plafond in gevaar.

U begrijpt waarom het Kabinet daarom extra aandacht heeft voor vermindering van de emissie van de binnenvaart. De toepassing van innovaties op het gebied van reductie van de luchtverontreinigende emissies in de scheepvaart blijft enorm achter in vergelijking met de andere vervoerswijzen. En daar hebben wij als land met veel scheepvaartactiviteiten nu last van. Om de doelen voor luchtkwaliteit en NOx-emissieplafonds te realiseren zijn dus extra inspanningen nodig, ook in de binnenvaart.
Het Kabinet heeft daarom geld beschikbaar gemaakt om maatregelen te treffen voor verbetering van de luchtkwaliteit en vermindering van de emissies .

VERS-regeling
In dit verband wil ik graag de VERS-regeling onder uw aandacht brengen. Dit staat voor Vervanging En Retrofit Schone dieselmotoren binnenvaart. Deze subsidieregeling is bedoeld om het voor u aantrekkelijk te maken een motor aan te schaffen die nu reeds aan de toekomstige eisen voor NOx-emissies voldoet of zelfs voor het installeren van een SCR-installatie (= selectieve catalytische reductie) waardoor NOx-emissies wel 90% kunnen worden teruggebracht. VROM heeft voor deze subsidieregeling geld beschikbaar gesteld. Voor het eerste jaar (tot eind 2006) is er 2 miljoen Euro beschikbaar. De regeling zal bij voldoende belangstelling doorlopen tot 2010 en dan zal er maximaal 20 miljoen beschikbaar zijn tot 2010. En dat die belangstelling er is blijkt uit het feit dat er in de eerste maanden al een groot aantal aanvragen is ingediend voor schone motoren, zowel voor nieuwbouw als vervanging. Ik zou zeggen, maak er ook gebruik van!

Roetfilters
Er zullen roetfilters komen op auto en vrachtauto's, daarvoor is een subsidie beschikbaar. Ook voor de binnenvaart wordt momenteel bekeken of technieken voor roetfilters beschikbaar zijn om met subsidie toe te passen. Het blijkt dat de toepasbaarheid van roetfilters voor binnenvaartschepen op dit moment echter zeer beperkt is, omdat hiervoor ook eisen aan de brandstofkwaliteit worden gesteld. Het zwavelgehalte in de brandstof is nu te hoog, om een goed functionerend roetfiltersysteem voor de binnenvaart mogelijk te maken. Hoewel het zwavelgehalte volgens EU-richtlijn in 2008 teruggaat naar 1.000 ppm is het dan nog altijd 100 maal zo hoog als in het wegverkeer. Een verdere verlaging is dus nodig.
Dit moet Europees worden geregeld en het kabinet zal zich daarvoor inzetten. Dit reduceert niet alleen zwaveluitstoot, maar maakt toepassing van roetfilters mogelijk en draagt bij aan een positief imago van de binnenvaart als milieuvriendelijk alternatief.

Verschuiven van ladingstromen: Modal Shift
Een telkens terugkerende discussie is de discussie over het verschuiven ladingstromen van de ene naar de andere vervoerswijze. Laat ik het nog eens duidelijk zeggen: Vanuit het milieubeleid is dit niet waar ik op inzet.
De afgelopen jaren zijn vele discussies gevoerd over welke modaliteit beter of schoner is. Ik zal daar nu niet aan mee doen. En ik zal u vertellen waarom. Er zijn namelijk vele rapporten over geschreven, vaak met verschillende uitkomsten. Dit leidde vnl. tot discussie over uitgangspunten van dergelijke vergelijkingen, maar leidde m.i. af van de kern van de zaak.

De kern van de zaak is namelijk dat je niet in algemene termen kan zeggen dat de ene vervoerswijze schoner is dan de andere. De kern van het verhaal is en daar zet ik mij ook voor in, is dat alle vervoerswijzen, inclusief de binnenvaart, schoner moeten worden. De emissies moeten omlaag. Bij het wegtransport hebben we grote stappen gezet en zullen we nog verder gaan. Dat willen we ook met de schepen. Ik denk dat het goed is om met u onze energie daarop te richten. Ik denk dat het de rol van Nederland als binnenvaartland is om in Europese discussies over binnenvaartactieprogramma's in te brengen dat stimulering van deze sector alleen kan als dit gepaard gaat met Europese inzet om de luchtverontreinigende emissies significant terug te dringen.

Dat het ook echt schoner kàn is al aangetoond. De normstelling voor de uitstoot van binnenvaartmotoren werd gestart in de Centrale Rijnvaartcommissie (de CCR) , later in EU-kader. De komende jaren 2006 - 2007 worden voor de nieuwe motoren fase 2 emissie-eisen van kracht. Maar dat is nog niet genoeg. In Europees verband zullen gesprekken moeten worden gevoerd over verdere aanscherpingen. Proefnemingen met nabehandelinginstallaties hebben aangetoond dat NOx-emissies ver terug kunnen worden gebracht, tot aan een vergelijkbaar niveau van de meest moderne vrachtwagen. Deze technieken kunt u nu reeds aanschaffen en VROM heeft hier zelfs een subsidiebedrag voor beschikbaar gesteld, de VERS-regeling die ik u net noemde.

Externe veiligheid en modal shift
Ik heb net aangegeven dat ik uit milieuoogpunt geen voorstander ben van modal shift beleid. Er kunnen ook redenen zijn om in specifieke gevallen juist wel voor de binnenvaart te kiezen. Hiermee komen we op het thema externe veiligheid.
In het Kabinetsstandpunt Ketenstudies is aangegeven dat het vervoer van LPG over water voor een aantal knelpunten een goed alternatief biedt. Enkele specifieke spoorknelpunten, zoals bij Dordrecht en op de zogenaamde "Brabantroute" vragen om een oplossing voor het zoeken van een balans tussen de mogelijkheden van het vervoer en die van ruimtelijke ontwikkelingen.

In 2006 wordt gezocht naar mogelijkheden om in overleg met de betrokken partijen voor deze specifieke knelpunten een oplossing te vinden.
We kijken daarbij ook naar de mogelijkheden om via financiële instrumenten de keuze van de vervoerswijze van enkele specifieke gevaarlijke stoffen te beïnvloeden.
De ontwikkelingen die er zijn in het binnenvaartsector om nieuwe schepen uit te rusten met versterkte scheepswanden ondersteunen dit vanzelfsprekend alleen maar. Deze technische maatregelen staan ook al op lijst van de Vervroegde Afschrijving Milieu-invensteringen de de Milieu Investeringsaftrek (VAMIL/MIA) waarmee investeringen hiervoor vervroegd afgeschreven mogen worden.

Slot
De binnenvaart geniet in toenemende mate belangstelling ook in Europa en toont belangstelling voor innovaties. Dit is goed voor het imago en de toekomst van uw sector. Een van de belangrijkste randvoorwaarden is milieu. Om ik de toekomst ook concurrerend te zijn op het gebied van milieu en vooral op het gebied van luchtverontreinigende emissies zullen nog wel de nodige inspanningen moeten worden verricht. Vooral als het gaat om NOX en fijnstof.
Daar waar mogelijk zal ik mij daarvoor inzetten, maar het is vooral ook nodig met u samen te werken en ons te richten op bronmaatregelen die uit Brussel en Straatsburg moeten komen. Hier is nog een grote slag te slaan. Dit geldt voor emissie-eisen aan nieuwe motoren en ook voor het zwavelgehalte in de brandstoffen. Daar waar mogelijk zal het Rijk stimuleren dat deze ontwikkelingen in de vloot worden opgenomen, zoals met de subsidieregeling voor schone motoren.

De toekomst zal ons behalve verbeteringen aan de dieselmotor ook nieuwe technieken brengen. In het wegverkeer zien we op kleine schaal de combinatie van verbrandingsmotoren en elektrische aandrijving. De zogenoemde hybryde techniek. Toepassing van Brandstofcellen? Waarom niet? Wanneer u als binnenvaartsector er in slaagt een dergelijke grote sprong te maken, kunt u er ook in de toekomst verzekerd van zijn dat u concurrerend zult zijn op het gebied van milieu.

Ik dank u voor uw aandacht.