AutoRai

Volkswagen Touran en Caddy EcoFuel deze zomer leverbaar

(3/29/2006)
Deze zomer begint de levering van de Volkswagen Touran en Caddy EcoFuel. Beide modellen hebben een tweeliter motor, die speciaal is ontwikkeld voor het gebruik van CNG (Compressed Natural Gas ofwel aardgas), maar hij neemt indien nodig ook genoegen met benzine. Het verbruik van de EcoFuel-versies bedraagt gemiddeld 5,8 l/100km. Daarbij kenmerkt de 109 pk sterke EcoFuel-motor zich door zeer gunstige emissiewaarden. De Caddy Combi EcoFuel is er vanaf 23.120 euro inclusief btw/bpm en de Touran EcoFuel vanaf 29.995 euro. De tweeliter EcoFuel-motor heeft een compressieverhouding van 13,5:1. Mede daardoor levert hij 80 kW/109 pk bij 5.400 tpm en een koppel van 160 Nm bij 3.500 tpm. Dat leidt voor de Touran EcoFuel tot een topsnelheid van 180 km/h, een sprint van 0-100 km/h in 13,5 seconden en een actieradius (op gas) van 310 km. De Caddy Combi heeft dankzij een grotere gastankinhoud een actieradius op gas van 440 km. Het verbruik van de EcoFuel-motor is lager dan van een vergelijkbare benzinekrachtbron: de Touran EcoFuel neemt genoegen met gemiddeld 5,8 liter/100 km. Het gebruik van aardgas leidt daarbij tot een sterke reductie van de uitstoot van schadelijke gassen. Afgezet tegen een vergelijkbare benzinemotor, stoot de EcoFuel-krachtbron 80% minder koolmonoxide en 80% minder stikstofoxide uit. Ook laat hij een 73% lagere uitstoot van methaanhoudende koolwaterstoffen voor zich noteren evenals 23% minder kooldioxide. Uiteraard voldoet de EcoFuel daarmee aan de Euro 4-emissienorm. Daarbij komt ook nog eens dat aardgas relatief voordelig is en dat zorgt voor een aantrekkelijke kilometerkostprijs.

Variabel en veilig als altijd
De EcoFuel uitvoering van de Touran is voorzien van vier aardgastanks met een totale inhoud van 18 kilogram. De Caddy Combi Ecofuel heeft daarentegen een totale inhoud van 26 kilogram. Bij zowel de Touran als de Caddy Combi zijn de aardgastanks onder de wagenvloer ingebouwd. Daardoor beperken ze de interieur- en de bagageruimte niet en blijven alle praktische voordelen volledig intact. De Touran EcoFuel is dus ook leverbaar met zeven zitplaatsen.
Uiteraard voldoen de EcoFuel-uitvoeringen aan de strengste veiligheidseisen. De stalen gastanks hebben bijvoorbeeld een intensief crashtestprogramma doorlopen. Bij een ongeval onderbreken elektronische afsluitkleppen de brandstoftoevoer automatisch - zowel bij gebruik van aardgas als van benzine. De tanks hebben naast de gebruikelijke elektromagnetische afsluitkleppen ook een temperatuursensor en een begrenzer van de brandstoftoevoer. Daardoor kan bij een beschadigde leiding geen ongecontroleerd drukverlies ontstaan. Bovendien zijn in het brandstofsysteem twee terugslagkleppen geïntegreerd. Deze voorkomen het terugstromen van gas uit de tanks.

Benzine voor noodgevallen
Hoewel de Touran en Caddy Combi EcoFuel speciaal zijn doorontwikkeld om op aardgas te rijden, neemt de motor indien nodig ook genoegen met benzine. Daartoe beschikken de autoâs naast vier gastanks ook over een benzinetank met een inhoud van 13 liter. Dit is bedoeld als noodvoorraad. Voor het overschakelen van gas op benzine of omgekeerd, zijn geen handelingen van de bestuurder nodig. Ook past het motormanagement zich automatisch aan en daardoor is het rijgedrag op benzine niet anders dan bij het gebruik van aardgas. Ook het tanken zorgt niet voor verrassingen: de vulopening van zowel de gastanks als de benzinetank is weggewerkt achter het gebruikelijke tankdeksel. Het tanken van aardgas kan op dit moment op vier plaatsen in Nederland, maar het is de bedoeling dat er binnen een jaar 40 vulstations zijn.

Prijzen
De Touran EcoFuel en de Caddy Combi EcoFuel worden deze zomer op de Nederlandse markt verwacht. De Caddy Combi EcoFuel is er in alle gebruikelijke uitvoeringsvarianten. De prijzen beginnen bij 23.120 euro inclusief btw/ bpm voor de Trendline EcoFuel. Bij de Touran is de EcoFuel ook te leveren in combinatie met alle uitvoeringsniveaus. De prijzen beginnen bij 29.995 euro inclusief btw/ bpm voor de Touran EcoFuel in Basis-uitvoering.

BedrijfsautoRAI.nl