Gemeente Hengelo

Schuiven en schrappen in de eigen straat

Wie dinsdagavond 28 maart in het Grundel Junior College aan de Deurningerstraat kwam, zag een groot aantal mensen in de weer met bouwtekeningen en sheets. Ruim 25 bewoners van de Mr.P.J. Troelstrastraat, de Dennenbosweg en de Sloetsweg kregen de kans om mee te praten over de inrichting van hun straat. Dit najaar vervangt de gemeente het riool in die straten om wateroverlast in de toekomst tegen te gaan. Na de rioolvervanging worden de straten opnieuw ingericht en de bewoners beslissen mee over onder meer de fietspaden, het groen en de lichtmasten.

In de aula van De Grundel staan drie tafels klaar vol kaarten en tekeningen. De tafel van de Mr.P.J. Troelstrastraat is duidelijk het drukst. Flinke discussies zijn daar aan de gang over welk type fietspad nu het meest geschikt is voor de straat. De bewoners die vanavond aanwezig zijn, zijn mensen die zich naar aanleiding van eerdere informatieavonden over de rioolvervanging hebben opgegeven om mee te praten. Een bewoonster wil een rotonde, omdat er zo hard wordt gereden in haar straat. Projectleider Kees van t Hoff heeft op die vraag al een antwoord: Dat kan niet op dit kruispunt, want daar loopt een busbaan, de HOV-lijn, en afgesproken is dat daar geen rotondes inkomen. Verder kan bijna alles hoor, lacht hij.

Oversteken en parkeren

De discussie tussen de groep buren aan de tafel gaat verder. Een jonge moeder vraagt om een veilige oversteekplek met een brede middengeleider, zodat ze er beter achter haar kinderwagen kan staan. Twee anderen praten over de locatie van de parkeerplaatsen. Ze hebben grote plannen, maar een medewerker van de gemeente moet die wat beteugelen: Denken jullie om de in- en uitstapruimte, heren, in jullie plan is er te weinig ruimte per auto. Een oudere dame wil graag dat de straat wat smaller wordt: De voetgangers mogen niet in het gedrang komen. Ik wil graag een goed trottoir waar je ook fatsoenlijk met een rollator op kan lopen. Ik word er ook niet jonger op. Bovendien rijden mensen in een smalle straat minder hard.

'Ik heb wel 35.000 euro aan de straat staan'

Aan de tafel voor de Sloetsweg wordt serieus getekend. Het grote aantal spookrijders is een bewoner van de éénrichtingsweg een doorn in het oog. Misschien is het een idee om een obstakel aan te leggen, zodat automobilisten eerder zien dat het een éénrichtingsweg is. Maar het kan ook al helpen dat de fietspaden beter worden aangelegd. Aan fietsers hebben ze aan de Sloetsweg geen gebrek, zegt een andere buurtbewoner. We hebben in deze straat een inrit naar nabij gelegen middelbare scholen. Er komen veel fietsende scholieren langs en ik heb wel 35.000 euro aan de straat staan, dus dat moet wel in goede banen geleid worden.

De bewoners van de Dennenbosweg zijn het vrij snel met elkaar eens. De lichtmasten die nu de Bornsestraat sieren, moeten ook in hun straat komen en er moet wat gedaan worden aan de oude eiken. Ze moeten echt een keer goed onderhouden worden, zegt een buurman. De eiken zijn mooi, maar slecht onderhouden en dat kan tijdens de rioleringswerkzaamheden prima gebeuren. Volgens projectleider Kees van t Hoff hoeven de oude bomen waarschijnlijk niet gekapt te worden. Over de bomen aan de Mr.P.J. Troelstrastraat en de Sloetsweg is hij minder positief. Die vertonen eigenlijk te veel gebreken om ze te laten staan, gelukkig zien de meeste bewoners dat wel in en is daar niet zoveel commentaar op.

Definitief ontwerp voor bouwvak verwacht

Aan het eind van de bewonersavond zijn de meeste wensen wel boven water gekomen. Die worden volgens Kees van t Hoff verwerkt in een voorlopig ontwerp. Ook de bewoners van de Leeuwerikstraat en de Oude Postweg beslissen mee, want ook die straten gaan op de schop. Het voorlopige ontwerp wordt over enkele weken gepresenteerd aan alle bewoners. Voor de bouwvak moet het definitieve ontwerp van de herinrichting klaar zijn. En dan maar afwachten of het in het echt net zo mooi is als op de eigen tekening.