Gemeente Maassluis

Politie,gemeenten en justitie voor meer verkeersveiligheid

Eind 2005 is in het driehoeksoverleg (gemeente, politie en justitie) een intentieverklaring getekend, om gezamenlijk de verkeersveiligheid in de drie Waterweggemeenten, alsmede in de deelgemeente Hoek van Holland, te verbeteren.
Door ondertekening van het Handhavingsarrangement Verkeersveiligheid, beloofden alle deelnemende partijen zich in te spannen om doelgericht, op vooraf afgesproken locaties, de verkeersveiligheid te verbeteren. De doelen zijn vastgesteld door bestudering van ongevalsgegevens, klachten van bewoners en eigen waarnemingen. Elke partij heeft in het arrangement haar eigen verantwoordelijkheid. De gemeente, als wegbeheerder, gaat na of door wijzigingen in de structuur van de weg een verbetering teweeg kan worden gebracht. Het uiteindelijk doel is dat de structuur van de weg het gewenste verkeersgedrag teweegbrengt. Met andere woorden, een 30 kilometer zone moet door middel van snelheidsremmers zo worden ingericht dat de gemiddelde snelheid rond de 30 kilometer per uur ligt. Of een gevaarlijke kruising die wordt omgebouwd naar een rotonde.

Rol politie
De politie als handhaver heeft toegezegd om structureel, op vooraf in gezamenlijkheid met de wegbeheerder gekozen plaatsen, controles uit te voeren. De plaatsen zijn gekozen vanwege hun specifieke karakter. Het kan bijvoorbeeld een plaats zijn waar veelvuldig te hard wordt gereden of waar gevaarlijk verkeersgedrag wordt gesignaleerd zoals bij veel basisscholen. De verkeersdeelnemers zullen dan repressief op hun gedrag worden aangesproken. De afdelingen toezicht en handhaving van de Waterweggemeenten zullen in belangrijke mate een bijdrage leveren aan de vooraf gestelde doelen. Deze afdelingen zullen met name op gebied van parkeerexcessen, het parkeren van te hoge c.q. lange voertuigen en het foutief plaatsen van fietsen hun bijdrage leveren.

Het OM
Het Openbaar Ministerie gaat de inspanning leveren om alle aangebrachte zaken zo snel mogelijk te vervolgen. Door de vervolging zo snel mogelijk te laten plaatsvinden na het plegen van het feit, wordt de veroorzaker gewezen op zijn of haar onwenselijk gedrag.

Evaluatie
Twee keer per jaar is er operationeel overleg tussen de partijen waarbij de inzet wordt geëvalueerd. Bij dit overleg worden de doelen opnieuw vastgesteld. Bij een eerste tussentijdse overleg bleek dat in de respectievelijke gemeentes inmiddels een inventarisatie van knelpunten hadden plaatsgevonden. Naar aanleiding van deze knelpunten zijn er inmiddels acties ondernomen door de partijen om de situatie te verbeteren. Het uiteindelijk doel van al deze inspanningen is het verhogen van de verkeersveiligheid en het terugdringen van het aantal gewonden en doden. Hierdoor kan veel menselijk leed worden voorkomen.