Siemens

Persbericht

0604.769

Den Haag, vrijdag 31 maart 2006

Sitraffic Scala van Siemens: de eerste verkeerscomputer met managerkwaliteiten

Met Sitraffic Scala biedt Siemens voor het eerst een platform aan op het gebied van verkeerstechniek, dat kan worden geconfigureerd van een simpele verkeerscomputer tot een complex verkeersmanagementsysteem. Afhankelijk van de eisen kan de standaardversie worden uitgebreid met verschillende functie- en communicatiemodules en tools voor de verkeersplanner. Tevens maakt Sitraffic Scala de integratie mogelijk van functies en subsystemen die tot nu toe slechts aan verkeersmanagement¬systemen waren voorbehouden. Hierdoor beschikken nu ook kleinere gemeentes over de mogelijkheid tot een efficiënte en kosteneffectieve intelligente verkeersgeleiding.

Sitraffic Scala komt in de plaats van het verkeerscomputersysteem Sitraffic Central. Het bestaande systeem kan echter overgezet worden op Sitraffic Scala en de gegevens kunnen worden overgenomen. Het systeem kan stap voor stap worden uitgebouwd van verkeerscomputer tot managementsysteem. Ook bestaande verkeersregelinstallaties en besturingsapparatuur kunnen probleemloos worden gekoppeld. Sitraffic Scala beschikt over het hele spectrum van Siemens-interfaces en kan via genormeerde verkeersregelapstandaardinterfaces apparatuur van Siemens en andere leveranciers bedienen. Naast detectorlussen kunnen nu ook ook video- en radardetectoren alsmede het Traffic Eye Universal direct aan de verkeerscomputer worden gekoppeld. Op deze wijze kunnen ook gegevens van het regionale openbaar vervoer of van het regionale wegennet worden geïntegreerd. De nieuwe verkeerscomputer bestuurt en controleert alle stadsdelen centraal via uw subsystemen. Ook parameterwijzigingen in de besturingsapparatuur hoeven niet meer ter plaatse door een servicetechnicus worden uitgevoerd. De gegevens van alle systeemcomponenten en subsystemen worden in een centrale datapool bewaard. Zo wordt dubbele invoer van gegevens voorkomen. Een vermindering van werk én fouten is het gevolg. De user-interface is consequent object-georiënteerd opgebouwd. Met een klik op het betreffende object bijvoorbeeld een verkeersknooppunt, een parkeergarage of een detector wordt een keuzemenu geopend en is alle relevante informatie beschikbaar. De objecten worden met behulp van zelfverklarende icoontjes op een rasterkaart weergegeven. Basis voor de kaartweergave is GIS (Geographical Information System).

Ook voor de verkeersplanner biedt Sitraffic Scala een hoge mate van transparantie. Naast planningstools zoals Sitraffic P2 kann bijvoorbeeld ook een kwaliteits¬managementtool worden geïntegreerd. Hiermee kann het effect van de regelwerkzaamheden worden getoetst voor het individuele verkeer, maar ook voor het regionale openbare vervoer.

Met de nieuwe module Sitraffic SAM kunnen storingen comfortabel worden verholpen. Of het nu gaat om een storing in een verkeerslicht, een lusdetector of een informatiepaneel, elke actie krijgt een bewerkingsstatus en wordt per SMS, fax, e-mail of via gesproken meldingen aan de betreffende ontvanger doorgegeven. Het opheffen van de storing gebeurt transparant en is op elk moment inzichtelijk.

Bij dit persbericht behoort een afbeelding. Kijk hiervoor op: http://www.industry.siemens.com/data/presse/pics/01064943.jpg Zie