Gemeente Almere

Subsidie verkeersveiligheidsproject Verkeersslang

De gemeente Almere heeft een subsidie van ruim 88.000 van SenterNovem ontvangen om de Verkeersslang in 2006 en 2007 weer in te zetten. De subsidie is verstrekt in het kader van het Subsidieprogramma CO2-reductie personenvervoer. De Verkeersslang is een verkeerseducatief spel gericht op het terugdringen van verkeersonveiligheid rondom basisscholen. In 2004 en 2005 is de Verkeersslang met succes ingezet bij meer dan twintig Almeerse basisscholen om het haal- en brenggedrag te beïnvloeden.

Bij veel basisscholen in Almere worden kinderen met de auto naar school gebracht, waardoor onveilige situaties, parkeerproblemen en milieuoverlast ontstaan. De Verkeersslang is een middel om een themaweek vorm te geven. Het spel richt zich op de promotie en toepassing van milieuvriendelijk en veilig vervoer naar school. Op www.Verkeersslang.nl kunt u meer informatie vinden.

Hoe werkt het spel?

Het spel wordt een hele lesweek gespeeld en wordt ondersteund met lesmateriaal. De kinderen moeten gedurende een week zoveel mogelijk met de fiets, te voet of met het openbaar vervoer naar school komen. Dan krijgen zij een sticker. Deze stickers worden dagelijks verzameld en op een spandoek met de verkeersslang geplakt. Als de Verkeersslang aan het einde van de week volgeplakt is, krijgen de kinderen bijvoorbeeld een prijs van de school of wordt er afgesloten met een speciale actie. De Verkeersslang wordt begeleid door de gemeente en DTV Consultants uit Breda.

Oproep

In 2006 en 2007 kunnen in totaal ruim zestig Almeerse schoollocaties meedoen met het verkeersproject. Scholen die graag mee willen doen met de Verkeersslang kunnen zich aanmelden bij de veiligheidsmanager van hun stadsdeelkantoor.

Verbeteringen van de fysieke schoolomgeving

Bij de scholen die meedoen aan de Verkeersslang worden (indien nodig) ook de fysieke knelpunten rondom de scholen aangepakt. Daarnaast is er in Almere een project gestart om de verkeersveiligheid rondom tien basisscholen integraal (fysieke omgeving, educatie en handhaving) aan te pakken. Dit laatste project is een uitwerking van een besluit van het college van oktober 2005. Hierover hoort u binnenkort meer.