Limburg optimistisch over economische vooruitzichten

Kamer v koophandel limburg-n

Persbericht

embargo tot woensdag 5 april 2006 12.00 uur

Venlo, 5 april 2005

Limburg optimistisch over economische vooruitzichten, provinciale politiek scoort nog dikke onvoldoende

Venlo/Maastricht- Limburgse ondernemers en consumenten zien het jaar 2006 positief tegemoet. Het optimisme onder ondernemers laat zelfs een forse stijging zien. Bedrijven verwachten een stijging van omzet, export en het aantal medewerkers voor de rest van het jaar. Het consumentenvertrouwen staat op het hoogste niveau sinds 2002. Over de provinciale politiek is men minder tevreden. Slechts 1 op de 5 (20%) ondervraagden is het eens met de stelling Het provinciebestuur weet over het algemeen goed wat er onder de mensen leeft.
Dit blijkt uit de resultaten van de Barometer Economie Limburg (BEL) over het eerste kwartaal van 2006 onder Limburgse bedrijven en Limburgse huishoudens. De BEL verschijnt ieder kwartaal en is een initiatief van de beide Limburgse Kamers van Koophandel, L1 Radio & TV en E,til. Het onderzoek wordt uitgevoerd door Flycatcher Internet Research. Naast de gebruikelijke conjunctuurvragen is dit keer speciale aandacht besteed aan het thema wensen voor provinciale politiek 2007.

Communicatie leidt tot meer vertrouwen
Limburg is objectief gekozen als beste provincie van Nederland voor ondernemers. (onderzoek Graydon). De BEL-index Producentenvertrouwen is voor het eerst door de 100 geschoten. En ook het consumentenvertrouwen is fors gestegen ten opzichte van een jaar geleden. In het bestendigen van deze positieve tred is een belangrijke rol voor de Provincie weggelegd. Beter dan tot nu toe zal de Provincie haar rol en positieve bijdrage aan deze ontwikkelingen moeten communiceren met burgers en ondernemers in Limburg. De Kamer van Koophandel is van mening dat een stijging in het vertrouwen in de provinciale politiek een positieve bijdrage zal leveren aan het vertrouwen van consumenten en ondernemers.

Ondernemersvertrouwen schiet door de 100
Het optimisme onder ondernemers laat een forse stijging zien. Bedrijven verwachten een stijging van omzet, export en het aantal medewerkers voor 2006. Het vertrouwen van ondernemers in vooral industrie en bouw doet het goed, maar ook groothandel en dienstensector zijn positief gestemd. Alleen de detailhandel is iets voorzichtiger, maar nog steeds optimistisch, vooral op het gebied van omzetontwikkeling en resultaat. De bouw is nog enigszins terughoudend waar het de ordergroei betreft, maar voluit optimistisch op alle andere terreinen. De industrie is vooral te spreken over de ordergroei, de orderpositie en de exportontwikkeling.

Consumentenvertrouwen stijgt met ruim 50%
Ten opzichte van het consumentenvertrouwen in het eerste kwartaal van 2005 is het percentage consumenten dat de toekomst (weer) optimistisch tegemoet ziet met 53% gestegen. Dit is des te opmerkelijker omdat de waardering van de eigen financiële positie en de vooruitzichten op verbetering daarin weinig aanleiding lijken te geven voor dit beeld. Nog steeds zeggen meer dan twee keer zoveel respondenten dat het hen financieel minder goed gaat dan dat het goed of beter gaat.

Investeringen blijven achter
Bij alle positieve ontwikkelingen is het opvallend dat de bereidheid tot het opvoeren van investeringen geen gelijke tred lijkt te houden met de economische vooruitzichten. Ook bij het aannemen van nieuwe medewerkers lijken de producenten de kat nog even uit de boom te willen kijken.

Verkiezingen 2007
Met het oog op de komende verkiezingen en de nu in ontwikkeling zijnde programma is respondenten gevraagd hun mening te geven over de provinciale politiek en de daar gestelde beleidsprioriteiten.

Provincie weet niet wat er onder de mensen leeft
Met de stelling: Het provinciebestuur weet over het algemeen goed wat er onder de mensen leeft was slechts 1 op de 5 ondervraagden (20%) het eens. Ruim twee keer zoveel mensen (41%) is het echter oneens met deze stelling. Bijna 40% weet het niet of is ambivalent. Het bedrijfsleven is iets optimistischer, hier denkt 1/3 dat de provincie de behoeften van de ondernemer kent. Slechts 1 op de 5 denkt dat de provincie geen zicht heeft op wat er bij het bedrijfsleven leeft.

Wanneer men geïnteresseerd is in politiek, is dat vooral in de landelijke- en gemeentepolitiek. De afstand tussen de provinciale en de gemeente- en landelijke politiek is net zo groot als die naar Brussel.

Belangrijke economische thema's
Regelgeving, efficiënt handelen en onderwijs zijn belangrijke speerpunten voor de ondervraagden. Uit een lijst van 25 thema's kwam vooral naar voren:
- Minder regels 85%

- Snellere afhandeling aanvragen en vergunningen 75%
- Onderwijs beter afstemmen op de behoeften van de praktijk 72%

Veiligheid topprioriteit
Op sociaal maatschappelijk gebied scoort veiligheid hoog. In specifieke prioriteit wordt het thema veiligheid zelfs verreweg op de eerste plaats gezet. Misschien wel opvallender is het dat het thema Stimuleren langer werken en minder vrije tijd met nog meer nadruk op de laagste prioriteit wordt geplaatst.

Onderwijs
De zorg over het onderwijs wordt breed beleefd. Zo vindt 81% dat het vakmanschap in het beroepsonderwijs vergroot dient te worden. De kwaliteit van het onderwijs moet verder bevorderd worden vindt 76% en 60% vindt dat de uitval van leerlingen uit het onderwijs verkleind dient te worden.

Einde persbericht