Gemeente Beuningen


Aantal klachten in 2005 opnieuw gedaald

Het aantal klachten dat in 2005 werd ingediend is ten opzichte van 2004 gedaald met 27%. In 2004 werd ook al 25% minder geklaagd ten opzichte van het jaar daarvoor. De klachtcoördinator ontving in totaal 11 klachten. De meeste klachten (46%) kon de klachtbehandelaar in de interne procedure afhandelen. Opvallend is dat veel klachten betrekking hadden op onzorgvuldige informatie en communicatie (82%). Vorig jaar klaagde men vooral over een onjuiste bejegening en onzorgvuldige behandeling (73%). De gemeentelijke ombudsman ontving één nieuwe klacht en handelde één klacht af uit 2004.

Klachtenprocedure
Klachtcoördinator en ombudsman hadden regelmatig contact om zaken kort te sluiten en advies bij elkaar in te winnen. Met behulp van de interne klachtenregeling probeert de gemeente altijd eerst zelf de klachten op te lossen. Wanneer blijkt dat men er niet uitkomt of dat de klager niet tevreden is met de gekozen oplossing dan kan hij zich wenden tot de ombudsman. Dit wordt de externe klachtbehandeling genoemd.

Het blijkt regelmatig dat de klager niet altijd een officiële klacht wil indienen, hij wendt zich soms ook uit onmacht tot de klachtcoördinator. De communicatie is bijvoorbeeld vastgelopen en hij heeft geen duidelijk inzicht meer in de stand van zaken van een aanvraag of een informatieverzoek. De insteek is altijd om te bekijken met welke actie de klager het meest geholpen is. Bemiddeling van de klachtbehandelaar zorgde ervoor dat de vakafdeling in 27% van de gevallen de klacht alsnog kon oplossen.

Klachtcoördinator en klachtbehandelaar proberen door voortdurende afstemming met elkaar en met de betrokken vakafdelingen voor een afhandeling te kiezen die voor die specifieke klacht het beste is voor de klager. Er is dus geen sprake van een standaard klachtafhandeling maar het gaat meer om maatwerk. Wellicht dat dit voor een deel de daling van het aantal klachten kan verklaren.

Meer informatie
Wanneer u meer wilt weten dan kunt u de Folder klachtenregeling downloaden. U kunt de folder ook aanvragen via 024-6780800.