BedrijfsautoRAI

Mercedes-Benz Econic met aardgasmotor voor het BAT

(4/7/2006)
Mercedes-Benz heeft, het Brabants Afval Team (BAT), een NGT-Econic met lean burn aardgasaandrijving geleverd. Het is de eerste NGT-Econic voor de Tilburgse onderneming. Het BAT biedt een integraal zorgplichtpakket aan en onderscheidt zich daarmee van andere aanbieders in de afvalbranche.
Dankzij de nieuwe Mercedes-Benz NGT-Econic kan het team met zo min mogelijk hinder voor de omgeving operen. De motor is 50 procent stiller en de uitlaatgassen zijn schoner dan volgens de zeer strenge EEV-norm wordt voorgeschreven.

Veruit de belangrijkste innovatie van de NGT-Econic is de lean burn aardgasaandrijving van Mercedes-Benz. De uitlaatgassen van deze krachtbron zijn uitzonderlijk schoon en de motor voldoet ruimschoots aan de Enhanced Enviromental friendly Vehicle eis (EEV-norm). De EEV-norm gaat verder dan de Euro 4 norm die na 1 oktober 2006 voor nieuwe voertuigen geldt. De norm gaat ook verder dan Euro 5. Een eis die is vastgesteld voor nieuwe voertuigen die vanaf 1 oktober 2009 op de weg komen. Het BAT hecht grote waarde aan schone uitlaatgassen en een laag geluidsniveau. De gemeente Tilburg werkt aan de verbetering van het stedelijk milieu en wil dat het geluidsniveau op diverse plaatsen in de stad flink omlaag gaat en de luchtkwaliteit wordt verbeterd. Een van de maatregelen om dit doel te bereiken is het gebruik van aardgas voor vrachtautoâs. Rijden op aardgas is schoon, stil en betrouwbaar. Het BAT heeft in antwoord op de wens van de gemeente een NGT-Econic in gebruik genomen. Het is niet de eerste Econic voor het BAT. Al eerder heeft het BAT het speciaal voor de particuliere en publieke reinigingsbranche ontwikkelde voertuig van Mercedes-Benz leren waarderen.

Beproefd motorconcept
De NGT-Econic gebruikt de revolutionaire lean burn aardgasmotor M 906 LAG van Mercedes-Benz als aandrijving. Deze techniek zorgt ervoor dat het voertuig zich kenmerkt door een uiterst laag geluidsniveau en zeer schone uitlaatgassen. Het aardgas verbrandt in de NGT-Econic stil en nagenoeg zonder partikels of fijnstof. De krachtbron is gebaseerd op de beproefde dieselversie, de OM 906 LA. De prestaties van beide zescilinder lijnmotoren komen praktisch overeen. Het vermogen is exact hetzelfde, 205 kW (279 pk) bij 2200 t/min. Het koppel van de aardgasmotor, 1000 Nm bij 1400 t/min, doet nauwelijks voor de dieselversie onder. Dat is onder andere bereikt door het slagvolume van de motor te vergroten. De M 906 LAG voor aardgasaandrijving heeft een cilinderinhoud van 6,88 l. De motor levert zijn vermogen zonder partikels en fijnstof uit te stoten. Daarnaast zorgt NGT, Natural Gas Technology, voor een uiterst geruisloze aandrijving. Voor de beste prestaties op het gebied van uitlaatgasemissie en kracht past Mercedes-Benz in de NGT-Econic elektronisch gestuurde, sequentiële multipoint aardgasinjectie en turbo interkoeling toe. Op die manier komen de voordelen van aardgas optimaal tot hun recht. Dat is merkbaar in de rustige loop en de geringe geluidproductie. Die is 50 procent lager dan een overeenkomstige versie met dieselinspuiting. De emissie van schadelijke stoffen is eveneens opvallend laag. De NGT-Econic stoot slechts 1,94 g/kWh NOx uit. De Euro 4 norm staat 3,5 g/kWh toe en de Euro 5 norm 2,0 g/kWh. De prestaties op het gebied van partikels en fijnstof spreken nog meer tot de verbeelding. In de Euro 4 en 5 norm is 0,03 g/kWh toegestaan. De EEV-norm laat 0,02 g/kWh toe. De NGT-Econic scoort 0,004 g/kWh. Dat is vijf maal beter dan de zwaarste norm.

Grote prestaties
De Mercedes-Benz NGT-Econic levert prestaties die gebruikers gewend zijn van de krachtigste dieselversie die Mercedes-Benz in Econic voor sologebruik aanbeveelt. Mercedes-Benz verbindt de voordelen op het gebied van milieu en geluid met hoge prestaties door volledig elektronisch motormanagement. Daarmee wordt elke cilinder op het juiste moment voorzien van de juiste hoeveelheid gasmengsel. Op die manier is maximale trekkracht en veel vermogen bij een laag brandstofverbruik verzekerd. Om de emissiewaarden nog verder te reduceren worden CO en CH in de uitlaat met een geïntegreerde katalysator geoxideerd tot koolstofdioxide en waterdamp. De NGT-Econic wordt geleverd met een brandstofcapaciteit van 600 liter in acht solide en veilige stalen tanks met een werkdruk van 200 bar. Elke tank is voorzien van een eigen afsluiter en overdrukbeveiliging. De actieradius komt overeen met de dieselversie van de Econic die is voorzien van een 200 liter aluminium dieseltank. Om het gebruiksgemak te verhogen en de onderhoudskosten zo laag mogelijk te houden heeft de NGT-Econic, net zoals de versie met dieselmotor, een automatische zestraps versnellingsbak van Allison met koppelomvormer.

Speciale uitvoering
De NGT-Econic van het BAT is bedoeld voor het inzamelen van afval. Voor dat doel is het voertuig voorzien van een Geesink Norba achterlader, type GPM III met een inhoud van 22 m3. Het grote laadvermogen van de opbouw vraagt om een drieassig chassis. Om in de nauwste straten te kunnen opereren is gekozen voor de Econic van het type 2628 LLTNLA 6x2/4 NGT. Een volledig luchtgeveerd chassis dat voor optimale wendbaarheid is uitgevoerd met een hydraulisch gestuurde Telligent(TM) naloopas. Om het geluidsniveau nog verder te verlagen is de NGT-Econic uitgerust met een Telma retarder, een onderhoudsvrije en elektrische rem die niet slijt en zijn werk in absolute stilte verricht. Bovendien levert een elektrische rem ook een grote vertraging bij geringe snelheden en dat is belangrijk bij het inzamelen.

Het maximum remvermogen is 1600 Nm. Het gebruiksgemak van de Econic staat overigens standaard al op een ongekend niveau, bijvoorbeeld door de automatische versnellingsbak. De lage instap van de cabine met een vouwdeur aan de rechterzijde wordt door gebruikers ook hoog gewaardeerd. Dat geldt ook voor de stahoogte van 193 cm in de cabine en de drie zitplaatsen naast de bestuurder. Voor het rijdend personeel is het een plezier om met dit voertuig te werken. Dat geldt voor iedere Econic. De nieuwe Mercedes-Benz NGT-Econic voor het BAT is bijzonder omdat het voertuig de hoogst bereikbare standaard is om met de minst mogelijke hinder voor de bewoners en het milieu te werken.