BedrijfsautoRAI

Chauffeursassistentiesystemen kunnen het aantal zware ongevallen waarbij bedrijfswagens zijn betrokken aanmerkelijk reduceren

(4/7/2006)
Wetenschappelijke studies door het Allianz Zentrum voor techniek en de MAN Nutzfahrzeuge Gruppe tonen het hoge potentieel van de afstands­ systemen en rijbaandetectiesystemen in bedrijfswagens aan. Het aantal zware ongevallen met bedrijfswagens kan met behulp van de moderne chauffeursassistentiesystemen aanzienlijk worden terug­ gedrongen. Met de nu leverbare afstandsgeregelde tempomaten (ACC = Adaptive Cruise Control) kan het aantal zware staartbotsingen met zo'n 28 procent worden gereduceerd. Gerelateerd aan het aantal staartbot­ singen met bedrijfswagens op autosnelwegen waarvoor de nu leverbare ACC-systemen in eerste instantie zijn bedoeld, ligt de vermijdbaarheid volgens studie zelfs bij meer dan 70 procent.

Ook het onbedoeld verlaten van de rijbaan, bijv. door onoplettendheid of oververmoeidheid van de chauffeur, kan als oorzaak van een ongeval met behulp van elektronische waarschuwingssystemen te lijf worden gegaan. Als alle bedrijfswagens hun chauffeur door middel van een zogenaamd rijbaandetectiesysteem (LGS = Lane Guard System) in een dergelijke situatie zouden waarschuwen en de chauffeur aansluitend hierop ingrijpt door tegenstuur te geven, zou 49 procent van dit soort ongevallen kunnen worden voorkomen.

Uitgebreide reconstructies van bedrijfswagenongevallen uit de jaren 2002 tot 2004
De resultaten van de studie berusten op een analyse van bijna 600 on­ gevallen uit de jaren 2002 tot 2004, die voor een groot deel werden gereconstrueerd, waarbij bedrijfswagens waren betrokken. De studie kwam tot stand in opdracht van de MAN Nutzfahrzeuge Gruppe, die hiermee voor het eerst de effectiviteit van moderne chauffeursassistentiesystemen wetenschappelijk liet onderzoeken. De afstandsregeling ACC en het rijbaandetectiesysteem LGS zijn optioneel leverbaar in de MAN TGA-serie en touringcars van de merken MAN en NEOPLAN en kunnen op een steeds groter wordende belangstelling rekenen.

De resultaten van de studie tonen aan dat de nu leverbare chauffeurs­ assistentiesystemen het aantal ongevallen in Europa duurzaam kunnen reduceren. Hiermee dragen zij bij aan het doel van de Europese Commissie om het aantal verkeersdoden te halveren tot 2010.