Provincie Groningen

Zuiderzeelijn nuttig en noodzakelijk 7 april 2006

De stuurgroep Zuiderzeelijn heeft met verbazing kennis genomen van de berichtgeving in de media dat 'de stekker uit de Zuiderzeelijn gaat'. Deze conclusie is in onze ogen zeer voorbarig, omdat het kabinet pas op 13 april haar beleidsvoornemen naar buiten zal brengen. Pas eind juni zal het kabinet een definitief besluit nemen. De stuurgroep Zuiderzeelijn is van mening dat de Zuiderzeelijn nuttig en noodzakelijk is en de beste oplossing is om de ruimtelijk-economische structuur van Noord-Nederland te versterken.

Met de aanleg van een snelle Zuiderzeelijn zijn we in staat om de regionale economie én de toenemende uitschuifbeweging uit de Randstad een grote impuls te geven. Door op enkele plekken in Flevoland, Fryslân en Groningen wonen en werken te bundelen en goed te ontsluiten met de ZZL en met een hoogwaardig regionaal openbaar vervoer als voor- en natransport. Hierdoor ontstaat een ruimtelijke ontwikkelingsas die bijdraagt aan de wisselwerking tussen beide gebieden en wordt de ruimtelijke structuur versterkt. Daar profiteren het Noorden, de Randstad en uiteindelijke heel Nederland van. De stuurgroep wil vanuit deze visie inzetten op een ontwikkelingsstrategie die de positie van het Noorden versterkt binnen de nationale en internationale context, met gebruikmaking van de kwaliteiten die het Noorden te bieden heeft en daarmee voor Nederland als geheel toegevoegde waarde levert.

Opheffen perifere ligging
Noord-Nederland is haar rol in de Nederlandse economie aan het versterken, maar om bij te blijven met de mondiale en nationale ontwikkelingen is een transitie tot een meer innovatieve en kennisgerichte economie en landbouw nodig. De regio heeft daarvoor kansen: economisch sterke punten en ruimtelijke kwaliteiten en mogelijkheden om vele Nederlanders een aantrekkelijk woonmilieu te bieden, waarmee zij tegenwicht kan bieden aan de hectiek van de Randstad.

Om deze kansen te benutten en te vermarkten is verbetering van het vestigingsklimaat en het opheffen van de perifere ligging van het gebied noodzakelijk. Een structurele verbetering van de aansluiting op de Randstad, die de mentale afstand tussen het economisch kerngebied en de kennisinfrastructuur in het Noorden vermindert. Dit helpt om hoogwaardige arbeidskrachten aan te trekken en in de regio te houden en aantrekkelijke woonmilieus te maken waar deze mensen graag willen wonen.

Kruideniersmentaliteit
Onze hoofdkritiek op de huidige nut en noodzaakdiscussie is dat niet gekeken wordt naar de ruimtelijke en economische meerwaarde van de Zuiderzeelijn voor Nederland op de lange termijn. De ontwikkelingsassen voor Noord-Nederland, de A6/A7(ZZL-as) en A28/A37 (HZL-as), zoals die in het Langman akkoord zijn vastgelegd, spelen daarin een essentiële rol. Deze dubbele-as-benadering komt volstrekt onvoldoende aan bod. In plaats van de ontwikkelingsgerichte en op visie gebaseerde aanpak voor de ruimtelijke-economische ontwikkeling wordt voornamelijk gekeken naar economische knelpunten.

Het Rijk hanteert momenteel een 'kruideniersmentaliteit' die lijkt te worden ingegeven door de problemen bij de Betuwelijn en de Hogesnelheidslijn. Er wordt een poging gedaan om de kosten en baten te berekenen, terwijl dat eigenlijk niet mogelijk is. De kosten vallen nog wel te berekenen, maar baten als het dichter bij de Randstad brengen van het Noorden en daarmee de druk op de schaarste ruimte in Nederland te kunnen spreiden zijn niet te berekenen. Als enkel en alleen naar de cijfertjes van de Maatschappelijke Kosten en Baten Analyse wordt gekeken, met alle beperkingen die dergelijke modellen hebben, dan betekent dit dat er in de toekomst in Nederland nooit meer een Openbaar Vervoers-infrastructureel project kan worden aangelegd. Dat geldt niet alleen in het Noorden, maar ook in de Noordvleugel.

Meebetalen aan snelle verbinding
De ruimtelijke-economische structuur van Noord-Nederland dient versterkt te worden. Dat is goed voor Noord-Nederland, maar ook voor Nederland als geheel. De politiek-bestuurlijke weging moet gebeuren op basis van alle relevante aspecten. De stuurgroep Zuiderzeelijn gaat voor de snelle verbinding die, in samenhang met alle overige maatregelen, de grootste impact heeft op de versterking van de ruimtelijk-economische structuur. Het wegnemen van de afstandbeleving van het Noorden ten opzichte van de Randstad en het oplossen van de bereikbaarheidsproblematiek in de Noordvleugel is daarbij essentieel.

De stuurgroep Zuiderzeelijn is bereid haar nek uit te steken door zelf mee te betalen aan de hogesnelheidstrein, en als het moet het initiatief te nemen. De ZZL is een pulserende kracht die op drie niveaus doelen dient: regionaal, nationaal en internationaal. Het is een keuze vanuit een gezamenlijk belang voor heel Nederland.

Afspraken tussen Rijk en regio
Tussen het Rijk en Noord-Nederland zijn harde afspraken gemaakt over het beschikbaar stellen van 2.73 miljard voor het versterken van de ruimtelijk-economische structuur van Noord-Nederland. Tot op de dag van vandaag ziet de regio dat het beste ingevuld door het aanleggen van een snelle verbinding tussen de Randstad en Noord-Nederland. Hierdoor worden de problemen in de Noordvleugel opgelost en de positie van het Noorden versterkt. Wij gaan er vanuit dat het uiteindelijke kabinetsbesluit zal waarborgen dat de gereserveerde gelden zullen worden ingezet voor het versterken van de ruimtelijke-economische structuur in Noord-Nederland.

7 april 2006