40 procent van online transacties loop t via iDEAL

Ogone: "iDEAL na half jaar al serieuze concurrent voor creditcards"

Mijdrecht, 7 april 2006 - Ogone, een van Europa's grootste leveranciers van betaaldiensten voor internet, ziet de populariteit van betalingsvorm iDEAL snel groeien. Een half jaar na introductie verloopt al bijna 40 procent van alle e-betalingen bij webwinkels via iDEAL.

iDEAL werd eind vorig jaar geïntroduceerd en is een gezamenlijk initiatief van de grootste Nederlandse banken. Met de betalingsmethode kunnen online shoppers afrekenen via de internetbankieromgeving van hun bank. Ogone heeft ongeveer 2000 klanten, waarvan 1027 echte webwinkels. Hiervan biedt bijna 70 procent al de mogelijkheid voor iDEAL-transacties.

Peter De Caluwe, Sales Director van Ogone: "Ondanks dat er nauwelijks reclame-uitingen zijn geweest richting eindgebruikers, neemt iDEAL al een belangrijke plaats in tussen de mogelijke betaalvormen. Veel mensen zijn inmiddels bekend met internetbankieren en wanneer zij hun aankopen op een vergelijkbare manier kunnen doen, voelt dat vertrouwd aan."

Door de algemene groei van e-commerce en het aantal online aankopen is het lastig te achterhalen of iDEAL ook daadwerkelijk marktaandeel overneemt van bijvoorbeeld creditcardmaatschappijen. De Caluwe benadrukt: "Het aantal transacties groeit zo sterk dat er moeilijk over marktaandelen te spreken is. Creditcards worden door zo goed als iedereen aanvaard, waardoor het aantal transacties hoger ligt dan bij iDEAL. Bij aanbieders die zowel creditcards als iDEAL aanbieden, ligt het gebruikspercentage van iDEAL echter wel al hoger."

Volgens Ogone verliep in februari van dit jaar 39 procent van alle transacties via iDEAL, 49 procent via creditcard en 10 procent via Bill, PayPal of eenmalige machtiging. Het resterende percentage werd voldaan via buitenlandse betaalmethodes, zoals Carte Bleu, Switch/SOLO, ELV, KBC, DEXIA en INGhomepay. Deze cijfers zijn gebaseerd op echte online betalingen; mogelijke offline betalingsmethodes, zoals overschrijvingen en acceptgiro's, zijn niet hierin meegenomen.

"Hoewel de penetratie van creditcard en iDEAL vele malen groter is dan de andere betaalvormen, is de groei van iDEAL onmiskenbaar", aldus De Caluwe. "Om nog verder te groeien is het noodzakelijk dat de banken meer gaan communiceren richting winkeliers en eindgebruikers. Deze laatste groep moet het vooral gewoon eens proberen. Dan wordt snel duidelijk dat iDEAL net zo vertrouwd en veilig is als internetbankieren."

Over Ogone
Ogone is één van de Europese marktleiders op het gebied van online betalingsdiensten, met meer dan 6300 klanten in 20 landen, waarvan 2000 in Nederland. Het bedrijf biedt zowel handmatige als volledig geïntegreerde oplossingen voor het afhandelen van elektronische betalingen op gebieden als e-commerce, postordering, telemarketing en hospitality in business-to-consumer zowel als business-to-business omgevingen. De dienstverlening van Ogone behoort tot de meest uitgebreide op de markt, met omvangrijke transactiefunctionaliteit en backoffice-verbindingen met banken voor lokale en internationale betaalmogelijkheden waaronder Visa, Mastercard, American Express en Diners Club.

Vooroplopend in technologie was Ogone één van de eerste payment service providers die deelnamen in 'Verified By Visa' en 'MasterCard SecureCode'. Met deze protocollen bieden Visa en Mastercard gegarandeerde betalingen. Ogone handelt betalingen af voor gerenommeerde bedrijven als DHL International, Martinair, Vliegwinkel, Viking Direct, Hilton, T for Telecom en Theater Carré.