Ingezonden persbericht


Bosch steunt uitvoering Europees handvest over verkeersveiligheid

Doel is meer auto's uitrusten met ESP®


- Europees handvest over verkeersveiligheid is twee jaar oud;
- Bosch steunt handvest met campagnes om de uitrustingsratio van ESP® in nieuwe auto's tegen 2010 te verhogen tot meer dan 50%;
- 39% van alle in 2005 geregistreerde nieuwe auto's in Europa uitgerust met ESP®

Brussel, 7 april 2006 - Twee jaar geleden ondertekende Bosch het Europese handvest voor verkeersveiligheid. Sindsdien heeft het bedrijf zijn inspanningen, om de levensreddende eigenschappen van het elektronisch stabiliteitsprogramma ESP® beter bekend te maken bij het grote publiek, aanzienlijk opgevoerd. Bosch ijvert ervoor om tegen 2010 een op de twee geregistreerde auto's in Europa uit te rusten met ESP®. Op die manier steunt Bosch meteen een van de topprioriteiten van het Europese verkeersbeleid: het aantal doden op de Europese wegen tussen 2001 en 2010 halveren tot 25.000. Bosch heeft de afgelopen twee jaar al heel wat vooruitgang geboekt: 25.000 autoverkopers kregen via het trainingsprogramma "ESPerience" meer uitleg over de voordelen van ESP®. Er werd een website gecreëerd met uitvoerige informatie over in-car veiligheidssystemen en de ESP®-simulators zijn op steeds meer evenementen aanwezig.

"Slippen is de meest voorkomende oorzaak van dodelijke ongevallen. In de meeste gevallen is ESP® in staat het slippen te vermijden", licht Herbert Hemming, executive vice-president sales van de divisie Chassis Systems Control toe. "Elke studie die de efficiëntie van veiligheidssystemen onderzocht, kwam daarom tot dezelfde conclusie: op elke auto een ESP®." In 2003 was slechts 29% van alle verkochte auto's in Europa uitgerust met ESP®; het voorlopige cijfer voor 2005 toont een uitrustingsratio van 39%. Bosch is daarmee goed op weg het zichzelf opgelegde doel van een uitrustingsratio van 50% in 2010 te halen.

Zoveel mogelijk informeren
Het Europese handvest voor verkeersveiligheid streeft naar verantwoord rijgedrag van alle weggebruikers, veiligere auto's en een goede wegeninfrastructuur. Bosch was een van de eerste bedrijven die op 6 april 2004 het handvest ondertekende.

Vóór de ondertekening van het handvest had Bosch al in verschillende landen de kennis van de consument met betrekking tot actieve veiligheidssystemen onderzocht. Het resultaat was overal hetzelfde: ESP® was nagenoeg onbekend. Het doel voor de volgende jaren was meteen duidelijk: de voordelen van ESP® uitgebreid communiceren. Ondertussen volgden 25.000 autoverkopers in heel Europa het trainingsprogramma ESPerience. Bosch is ook vaker aanwezig op grote events, zoals de Renault World Series races, of zet zelf ESP® Safety Villages op, waar met een mix van show en documentatiemateriaal de voordelen van ESP® worden gepromoot.

Via de website www.bosch-esperience.com krijgt het grote publiek meer informatie over het elektronisch stabiliteitsprogramma en andere veiligheidssystemen. De website bevat naast een heleboel cijfermateriaal en harde feiten, ook filmpjes, animaties en spelletjes die de voordelen van ESP® levendig maken. De website is te bekijken in het Duits, Engels, Frans, Italiaans of Spaans.

In 2004 werden ook vier ESP-simulators gebouwd. In de simulator kan de bezoeker via een risicovrij en virtueel autoritje het verschil tussen rijden met en zonder ESP® ervaren. De ESP-simulator is te zien op alle grote Europese autoshows, en wordt aan autoconstructeurs, dealers, rijscholen en verkeerscentra ook uitgeleend voor demonstraties op grote evenementen.

Groot groeipotentieel in kleine auto's
Bosch was in 1995 's werelds eerste toeleverancier die met de serieproductie van ESP® begon. Sindsdien zijn al meer dan 20 miljoen systemen geproduceerd. In Nederland waren in 2003 27% van de geregistreerde auto's met ESP® uitgerust. In 2004 bedroeg de uitrustingsgraad 29% en het voorlopige cijfer voor 2005 duidt opnieuw op een stijging. Het veiligheidssysteem behoort nu al tot de standaarduitrusting voor de duurdere en meer luxueuze auto's. Ook bij de middenklassers is er een goede vooruitgang. Bij kleine auto's is slechts een op de vier met ESP® uitgerust. "Dit is te weinig, vooral als we er rekening mee houden dat de meerderheid van bestuurders en passagiers in de deze auto's onervaren, jonge mensen zijn", aldus Hemming. "Het zijn precies die mensen die een beschermengel zoals ESP® nodig hebben."

Over Bosch
De Bosch Groep is een toonaangevende wereldwijde producent van automotive en industriële technologie, consumentenproducten en bouwtechnologie. In het belastingjaar 2004, genereerden de ongeveer 242.000 partners een verkoop van 40 miljard euro. Opgericht in Stuttgart in 1886 door Robert Bosch (1861-1942), als een "werkplaats voor precisiemechanica en elektrische techniek", omvat de Bosch Groep vandaag een netwerk voor productie, verkoop en naverkoop, met zo'n 260 dochterondernemingen en meer dan 10.000 servicecenters in meer dan 130 landen.

De speciale eigendomstructuur van de Bosch Groep garandeert zijn financiële onafhankelijkheid en ondernemingsvrijheid. Dit maakt het voor het bedrijf mogelijk om belangrijke toekomstgerichte investeringen te doen, voor het veilig stellen van zijn toekomst en om te voldoen aan de sociale verwachtingen op een manier die de geest en wil van zijn stichter weerkaatst. 92% Van de aandelen van Robert Bosch GmbH zijn in het bezit van de liefdadigheidsstichting Robert Bosch. De zakelijke eigendomsfuncties worden uitgevoerd door Robert Bosch Industrietreuhand KG.

Voor meer informatie en fotomateriaal:
Sterk Werk Communicatie
Maarten Klapwijk
T: (010) 456 78 49 / (06) 50 51 73 94
E: maarten.klapwijk@sterkwerk.nl

U kunt voor Nederlandstalige persberichten en fotomateriaal over Bosch automobieltechniek eveneens terecht op: http://www.bosch-press.com/tbwebdb/bosch-benelux/nl-NL/index.cfm