7 april 2006

Afzender: Het nieuwe college van B&W

PvdA, CDA en ChristenUnie vormen nieuwe college van Hoogeveen

De onderhandelaars van PvdA, CDA en ChristenUnie hebben overeenstemming bereikt over de vorming van een college van B&W. De partijen zijn overeengekomen dat de PvdA twee wethouders levert, het CDA één en ook de ChristenUnie één. Het voorstel aan de gemeenteraad is vanuit de PvdA Wietze van der Zwaag en Klaas Smid te benoemen, vanuit het CDA Ton Bargeman en vanuit de ChristenUnie Betty Poutsma. Burgemeester Willem Urlings maakt het college compleet.

Behalve over de wethoudersverdeling is er ook een taakverdeling binnen het college afgesproken. De afspraken geven bij de onderhandelaars het vertrouwen dat met dit college in de komende raadsperiode samen kan worden gewerkt aan een sterker Hoogeveen.

Taakverdeling

De taakverdeling ziet er als volgt uit: wethouder Wietze van der Zwaag is verantwoordelijk voor het programma Hoogeveen ontwikkelt (ruimtelijke plannen, herstructuring en volkshuisvesting) en voor financiën. De projecten in zijn portefeuille zijn Centrum-Oost, Krakeel, Schoonvelde-Oost en Stadscentrum. Wethouder Ton Bargeman is verantwoordelijk voor de programma's Hoogeveen Werkt (deel economische zaken), Hoogeveen leert (waaronder integraal jeugdbeleid) en Hoogeveen bereikbaar (verkeer en vervoer). Ook Grondbeleid en de projecten revitalisering De Wieken en dorpsontwikkeling Nieuwlande horen bij Bargeman, net als een nieuw project: het opstellen van een economische structuurvisie.

Wethouder Klaas Smid gaat zich bezig houdenr met de programma's Hoogeveen werkt (deel sociale zaken), Hoogeveen ontspant (kunst en cultuur, sport) en Wijk- en Dorpsgericht werken. Hij is ook verantwoordelijk voor de op te stellen sociale structuurvisie. Wethouder Betty Poutsma is verantwoordelijk voor de programma's Hoogeveen zorgt, Hoogeveen leeft (waaronder recreatie & toerisme en milieu) en de gemeentelijke dienstverlening. Burgemeester Willem Urlings tot slot is de bestuurder voor de programma's Hoogeveen bestuurt (waaronder communicatie en regelgeving) en Hoogeveen veilig.

Benoeming op 27 april

De onderhandelaars leggen het resultaat met een positief advies aan hun fracties voor. De Partij van de Arbeid zal nog het advies vragen aan de leden. Het is de bedoeling dat de nieuwe wethouders op de raadsavond van donderdag 27 april 2006 worden benoemd, nadat de raad de gelegenheid heeft gehad om te discussiëren over het bereikte coalitieakkoord.
-----------------------

Pagina 2 van 2
7 april 2006

VERVOLG
|Postad|Postbus     |
|res:  |20.000      |
|      |7900 PA     |
|      |Hoogeveen   |
|Bezoek|Raadhuisplei|
|:     |n           |
|      |Hoogeveen   |
|Nadere     |Bert Hansma       |
|informatie:|                  |
|Doorkiesnum|(0528) 291250     |
|mer :      |                  |
|Aantal     |                  |
|bijlagen:  |                  |
|Aantal     |2                 |
|pagina's:  |                  |
|Telefo| (0528) 291|
|on    |911        |
|Fax   | (0528)    |
|      |291325     |
|E-mail|info@hoogev|
|      |een.nl     |
|Intern|www.hoogeve|
|et    |en.nl      |

GEMEENTE HOOGEVEEN

PERSBERICHT


Gemeente Hoogeveen
---- --

Datum raadsvergadering : 27 april 2006 Nr.:
Commissie : -
Onderwerp : bespreking coalitieakkoord en benoeming wethouders

Samenvatting

De fracties van PvdA, CDA en ChristenUnie hebben na de verkiezingen onderhandeld over de vorming van een nieuw college. Zij hebben overeenstemming bereikt over wat het nieuwe college op hoofdlijnen moet doen, welke personen het nieuwe college moeten vormen en hoe de taakverdeling tussen de collegeleden moet zijn. De beoogde wethouders hebben zich door ondertekening verbonden het coalitieakkoord uit te voeren.

Voorgesteld besluit

Benoeming van W. van der Zwaag, A. Bargeman, K. Smid en A. Poutsma-Jansen tot wethouder van de gemeente Hoogeveen.

Aanleiding

De verkiezingsuitslag van 7 maart 2006.

Beoogd resultaat

Een college dat voor de raadsperiode 2006-2010 kan rekenen op het vertrouwen van de raad.

Oplossingen

Benoeming van wethouders die het vertrouwen van de raad genieten.

Argumentatie

Het vertrouwen in de wethouders berust op het feit dat zij zich hebben verbonden om het coalitieakkoord uit te voeren, op het vertrouwen dat zij dat kunnen en op de taakverdeling binnen het college die daartoe is afgesproken. Een en ander zoals in de bijlage is aangegeven.

De burgemeester kan zich hierin vinden.

De ondertekenaars van dit voorstel vinden met hun fractie dat het onderhandelingsresultaat zoals in dit voorstel is neergelegd recht doet aan de verkiezingsuitslag en de kans biedt om samen te werker aan een sterker Hoogeveen.

Tijdpad

Zodra de wethouders zijn benoemd, kunnen zij hun benoeming aanvaarden. Op dat moment zijn zij wethouder en kunnen zij hun ambt uitoefenen.

Financiële gevolgen

De financiële gevolgen van het coalitieakkoord zullen door het nieuwe college worden vertaald in de jaarlijkse financiële stukken die door de raad worden vastgesteld.

Monitoring en evaluatie

Bij de jaarrekening zal jaarlijks worden uiteengezet hoe het staat met de uitvoering van het coalitieakkoord.

Hoogeveen, 7 april 2006.

K. Smid.
PvdA

H. Reinders
CDA

J.W. Braam
ChristenUnie

Bijlage bij het raadsvoorstel tot benoeming van wethouders.

Samen Maakt Sterker (SMS)

Coalitieakkoord 2006-2010: de koers waar u ons op kunt aanspreken

Inhoud

Beste mede-Hoogevener
1. Uitgangspunten
2. Wat willen we bereiken?
3. Hoe willen we dit bereiken?
4. Taakverdeling

Beste mede-Hoogevener,

Aangenaam, wij zijn de komende periode uw college van burgemeester & wethouders. Het college is het dagelijks bestuur van uw gemeente. Wij laten u graag weten wat onze koers is. U kunt ons daarop aanspreken wanneer we elkaar ontmoeten in Hoogeveen.

Wat we vooral willen, is werken aan meer solidariteit en meer samenhang in de Hoogeveense samenleving. Dat is ons hoofddoel. Wij vragen de gemeenteraad ons daarbij te ondersteunen. Wij willen voortborduren op de ingeslagen weg. Daarnaast zien we tendensen die de solidariteit en samenhang onder druk zetten. Daarom zijn extra impulsen nodig, fysiek, sociaal, economisch en in de gemeentelijke dienstverlening. We stellen bewoners, ondernemers en maatschappelijke instanties en instellingen centraal. En we willen samen met hen verantwoordelijk zijn voor Hoogeveen en bouwen aan Hoogeveen. Daarbij willen we als gemeente vooral de rol vervullen van actieve, betrokken partner en regisseur.

Ons motto is 'Samen Maakt Sterker', afgekort: SMS. Het motto maken we verderop duidelijk. De afkorting SMS doet denken aan SMS-berichten. Dat past wel, want we willen actueel zijn; van deze tijd. We willen midden in de samenleving ons bestuurlijk werk doen.

We gaan eerst in op onze gezamenlijke uitgangspunten als college, vervolgens op wat we willen bereiken (onze agenda) en hoe we dit willen bereiken (onze bestuursstijl). Tot slot ziet u onze taakverdeling.

We hopen dat we duidelijk zijn. Heeft u opmerkingen of vragen, dan horen we dat graag en gaan met u in gesprek. Wij gaan in ieder geval vol energie en vertrouwen samen met de raad aan de slag.

Heel graag tot ziens!

Wietze van der Zwaag, PvdA
Ton Bargeman, CDA
Klaas Smid, PvdA
Betty Poutsma, ChristenUnie
Willem Urlings, burgemeester

1. Uitgangspunten

Missie

Dit college heeft als motto 'samen maakt sterker'. Daarmee bedoelen we: we werken met en vanuit de kracht van Hoogeveen aan een Hoogeveense samenleving waarin solidariteit en samenhang voorop staan.

Bij solidariteit en samenhang horen voor ons belangrijke waarden. Deze zijn: sociale samenhang, leefbaarheid, omzien naar elkaar, verantwoordelijkheid nemen voor jezelf en tegelijkertijd ook voor de ander, je verplaatsen in anderen, uitgaan van belangen en niet van posities, en samenwerken.

We hebben evenveel aandacht voor fysieke aspecten als voor de sociale en economische aspecten en de gemeentelijke dienstverlening. Ook zien we het belang van de samenhang daartussen. Wel willen wij de scherpe randen aanpakken van een aantal maatschappelijke ontwikkelingen. We zien namelijk tendensen die de solidariteit en samenhang in de samenleving onder druk zetten.

Analyse samenleving

We constateren een tendens van individualisering. Ook een tendens om steeds meer een beroep te doen op de eigen verantwoordelijkheid, onder meer voor werk, inkomen en gezondheid. Meer eigen verantwoordelijkheid in een sterk veranderende samenleving draagt ertoe bij dat mensen weerbaarder worden. Maar er zijn grenzen aan de mogelijkheden eigen verantwoordelijkheid te vragen. Dan is het aan de overheid om het algemeen belang te dienen met bijzondere aandacht voor kwetsbare groepen.

We constateren verder een tendens van meer onzekerheid over werk en inkomen, onder meer veroorzaakt door privatisering en globalisering. Voor ons heeft dit misschien gevolgen voor de industrie.

Als gevolg hiervan zijn er steeds meer mensen die zich alleen nog verantwoordelijk voelen voor zichzelf en hun gezin, en minder voor de medemens en de samenleving. Ook zien we steeds meer mensen die niet of nauwelijks volwaardig kunnen deelnemen aan de maatschappij.

We constateren ook kansen. De werkgelegenheid in de zorg en andere vormen van dienstverlening stijgt. De maatschappelijke binding in Hoogeveen is sterk. Daarvan willen wij gebruik maken.

2. Wat willen we bereiken?

De trein rijdt

Wij stappen in een rijdende trein. In de afgelopen vier jaar is veel in gang gezet. Er zijn in het Hoogeveense afspraken gemaakt en samenwerkingsverbanden aangegaan. Die trein willen we rijdende houden. Continuïteit dus, omdat we een betrouwbare overheid willen zijn, omdat we doen wat we beloven en omdat we willen afmaken wat onze voorgangers in gang hebben gezet.

Extra impulsen nodig
Naast het voortzetten van wat goed gaat, willen we ook extra impulsen geven om de solidariteit en samenhang in onze gemeente te versterken. We onderscheiden vier invalshoeken: fysiek, sociaal, economisch en dienstverlening.

De hoeken worden gevormd door de drie maatschappelijke invalshoeken en het zwaartepunt wordt gevormd door de dienstverlening. Driehoek en zwaartepunt maken duidelijk dat alle invalshoeken met elkaar samenhangen en elkaar beïnvloeden.

Extra impulsen

Economisch
Fysiek Sociaal

Een extra impuls houdt in dat we extra aandacht voor het thema hebben. Dat we er meer samenhang in brengen. Dat we juist daar meer samenwerking zoeken en meer zijn gespitst op het bereiken van concrete resultaten. Een extra impuls houdt ook in dat als er geld is voor nieuw beleid, we dat in de eerste plaats besteden aan deze thema's. En het houdt in dat als we onverhoopt moeten bezuinigen, we deze thema's ontzien.

Extra impulsen fysieke invalshoek

Fysieke structuurvisie

De fysieke structuurvisie is in de uitvoeringsfase terechtgekomen. Nu gaat het erom ook daadwerkelijk te realiseren wat we willen. Hiervoor is nodig dat we investeren in onze bestuurlijke en ambtelijke manier van werken, onder meer door een stevige grip op de voortgang te houden ( 'planning en control') en door de bestuurlijk-ambtelijke samenwerking verder te ontwikkelen.

Wonen
Bij wonen gaat het ons om twee aspecten: hoe breng je de woningvoorraad en de woon- en leefomgeving in overeenstemming met de wensen van de bewoners. Het Woonplan en het Wijk- en Dorpsgericht Werken geven hieraan invulling.

Een extra impuls is nodig voor de uitvoering van het Woonplan. We zetten in op prestatieafspraken met de wooncorporaties, herstructurering, aanpassing van de bestaande voorraad, doorstroming, mogelijkheden voor starters en ouderen, en woningbouw in de dorpen.

Ook is een extra impuls nodig wat woon- en leefomgeving betreft. Via Wijk- en Dorpsgericht Werken en de Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) willen we de solidariteit en de samenhang in wijk en dorp vergroten. We willen dat het in de woonomgeving schoon, heel en rustig is. Overlast willen we krachtig aanpakken.

Extra impulsen economische invalshoek

Economische structuurvisie

De economie in Hoogeveen is aan het veranderen. De maakindustrie - sterk in Hoogeveen vertegenwoordigd - heeft te maken met toenemende concurrentie van elders. De verwachting is dat de werkgelegenheid in de industrie afneemt, terwijl de zorg en de financiële dienstverlening in de lift zitten.

Nu de economie weer aantrekt, willen we alle kansen benutten. Daarom is een extra impuls op z'n plaats, in de vorm van een economische visie. Hoe moet de economie van Hoogeveen er over tien jaar uitzien? Hoe willen we dat bereiken? Het spreekt vanzelf dat we de visie samen met alle betrokkenen opstellen.

Werkgelegenheid

Werk staat voor ons voorop. We willen extra inzetten op het ondersteunen van het bestaande bedrijfsleven, waarvan het midden- en kleinbedrijf een belangrijke motor is. We denken aan herstructurering van bedrijventerreinen, eenvoudige regels en procedures, kwaliteitsverbetering stadscentrum en aandacht voor de relatie onderwijs - bedrijfsleven. We willen extra inzetten op de acquisitie van nieuwe bedrijven naar Hoogeveen en op recreatie en toerisme als bron van werkgelegenheid. En we willen extra inzetten op het begeleiden van onze inwoners naar werk. Bij dit alles willen wij het bedrijfsleven uitnodigen ook verantwoordelijkheid te dragen voor de Hoogeveense samenleving, net zoals de gemeente dat doet en net zoals de inwoners dat doen.

Extra impulsen sociale invalshoek

Sociale structuurvisie

We gaan een sociale structuurvisie maken. Deze verwoordt de belangrijkste ambities van de gemeente binnen het sociaal domein voor de komende tien jaar. In de visie staat hoe de gemeente en de lokale samenleving binnen het sociaal domein met elkaar omgaan. De visie geeft aan welke maatschappelijke doelen en effecten we willen bereiken, wat de richting en de samenhang is van het sociaal beleid, op welke integrale manier we beleid uitvoeren en welke rollen en taken we precies hebben. Tevens willen we in de sociale structuurvisie een benadering ontwikkelen waardoor we blijvend goed op de hoogte zijn van wat er concreet speelt in de samenleving en hoe we daarop inspelen.

Jeugdbeleid

Kinderen en jongeren moeten zich kunnen ontplooien. Ze hebben een goede basis nodig om later zelfstandig en weerbaar in de samenleving te staan. Voor het ondersteunen van jongeren willen we meer samenhang brengen in het jeugdbeleid. Veel instellingen en instanties hebben een taak voor de jeugd. Maar er is geen gezamenlijke visie en onvoldoende samenhang in de samenwerking. We streven naar één structuur, één netwerk van alle betrokken organisaties.

Verder hechten wij veel belang aan preventie. Eventuele moeilijkheden moeten vroegtijdig gezien worden ('signalering'). Daardoor kunnen ouders ondersteuning krijgen bij voorschoolse zorg (0-4 jaar). En daardoor kunnen schoolverlaters zonder diploma deelnemen aan activiteiten waardoor ze toch werk kunnen krijgen.

We willen dat Hoogeveen voor jongeren aantrekkelijk is om te wonen en te leven. Er moeten voorzieningen zijn speciaal voor jongeren. Zo zijn wij bereid mee te werken aan de vestiging van een uitgaanscentrum. Wij zijn bereid een raadsbesluit tot het loslaten van de nuloptie voor speelautomatenhallen voor te bereiden en uit te voeren.

Verder willen we ons extra inzetten voor een goede samenwerking tussen onderwijs, arbeidsmarkt en bedrijfsleven. Zodat we jongeren opleiden voor werk dat er is, en dat ze beslagen ten ijs komen. En tot slot is er extra aandacht voor onderwijskansen voor kinderen met achterstanden, voor de Brede School en voor verslavingsproblemen.

Ouderenbeleid
Net als bij jeugdbeleid willen we meer samenhang in het ouderenbeleid. Vereenzaming en armoede willen wij voorkomen. We willen stimuleren dat ouderen zo lang mogelijk thuis wonen in een vertrouwde omgeving met voldoende contacten. Daarvoor is nodig dat tal van instanties verbindingen leggen, samenwerken en maatwerk bieden.

Minima

Er zijn mensen met een minimuminkomen die in een moeilijke, complexe situatie zitten. Ook hier is maatwerk van belang. Met name huishoudens met (schoolgaande) kinderen en huishoudens die uitsluitend AOW als inkomen hebben, hebben het moeilijk. We willen extra aandacht voor minima, zodat deze mensen weer perspectief krijgen en deelnemen aan de samenleving. Want tweedeling in de maatschappij moeten we met kracht terugdringen.

Daarnaast vinden we dat we als Hoogeveense gemeenschap als geheel verantwoordelijk zijn voor deze mede-inwoners. We nodigen Hoogeveners daarom uit tot bijvoorbeeld burenhulp en vrijwilligerswerk. Daarbij ondersteunen wij de mantelzorg. Ook nodigen we het bedrijfsleven uit deze verantwoordelijkheid handen en voeten te geven.

Integratie

Er zijn plaatsen in het land met integratieproblemen. Daarvan lijkt bij ons geen sprake. Toch weten we weinig van mensen uit een andere cultuur die in Hoogeveen wonen. Dat willen we veranderen. We willen de contacten met minderheden versterken, bijvoorbeeld met een platform minderheden. We willen initiatieven vanuit deze groepen ondersteunen. En we gaan ons verdiepen in hun kansen en belemmeringen om mee te doen in de samenleving.

Veiligheid

Er loopt een proef met extra toezicht in de openbare ruimte. Wij willen dat toezicht definitief invoeren. Het gaat om maatregelen voor het vergroten van de veiligheid en het veiligheidsgevoel van de bewoners, zoals cameratoezicht, schooladoptieplan ('agent voor de klas'), buurtbemiddeling en meer toezichthouders op straat.

Extra impulsen invalshoek gemeentelijke dienstverlening

Hoogeveners centraal

Wat dienstverlening betreft, willen wij in onze collegeperiode bereiken dat de inwoners en de ondernemers echt centraal staan. Zowel bij de voorbereiding en uitvoering van beleid waarbij het om groepen in de samenleving gaat, als bij het leveren van producten aan individuele inwoners en ondernemers (paspoorten, rijbewijzen, vergunningen en dergelijke).

Gemeentewinkel

Inwoners en ondernemers krijgen onze producten via de Gemeentewinkel. De Gemeentewinkel staat voor klantgerichtheid, voor denken vanuit de klant en niet vanuit de regels. De Gemeentewinkel willen we meer zichtbaar maken. Dit betekent ondermeer dat we een herkenbare stijl van dienstverlening invoeren. En we gaan werken aan de hand van kwaliteitseisen voor dienstverlening, vastgesteld door de raad. De algemene kwaliteitseis die wij voorstaan, is 'doen wat je belooft'.

3. Hoe willen we dit bereiken?

Tot zo ver onze agenda. Hoe willen we bereiken wat we daarin hebben geschetst? Met andere woorden: welke stijl van besturen en werken voor bestuurders en ambtenaren is nodig?

Bestuursstijl

De stijl die we beogen, is als volgt te omschrijven: voeling houden met de samenleving, resultaatgericht werken, maatwerk bieden, draagvlak zoeken, collegiaal opereren, denken in belangen en niet in regels, kritisch op rollen en taken, samenhang vinden via programma's, zorgvuldig omgaan met gemeenschapsgeld, en samenwerken vanuit de rol van regisseur.

Kortom, de gemeente wil vooral een actieve, betrokken partner en regisseur zijn.

Hieronder een toelichting.

Voeling houden

Wij willen zorgvuldig omgaan met ons werk, met Hoogeveen. Daarom moeten bestuurders en ambtenaren meer contact en voeling hebben met de samenleving.

Dat betekent voor onze houding en ons gedrag:
. de bewoners, ondernemers en organisaties centraal stellen: de gemeente is er voor de inwoners en de samenleving en niet omgekeerd
. denken vanuit belangen in plaats van regels, procedures en geld
. een stevig netwerk onderhouden

Andere gevolgen voor houding en gedrag zijn: een open houding aannemen op de samenleving gericht, weten wat er speelt, open staan voor praktische oplossingen waarmee alle betrokkenen uit de voeten kunnen, de maatschappelijke 'spelers' kennen, belangstelling hebben voor de ontwikkelingen binnen hun werkterrein, en dit kunnen vertalen naar gemeentelijke rollen en taken.

En 'voeling houden' betekent dat we andere instrumenten inzetten:
. meer vormen van burgerparticipatie stimuleren: bijvoorbeeld ruimte geven aan maatschappelijke initiatieven, waarbij de rol van de gemeente is het stellen en duidelijk maken van de kaders
. meer gebruik maken van maatschappelijke verkenningen: dit zijn vormen van onderzoek waardoor we goed op de hoogte blijven van wat er speelt in de samenleving

Resultaatgericht

Wij hebben aandacht voor de effecten van ons beleid. We formuleren ons beleid op zo'n manier dat onze doelen duidelijk en meetbaar zijn. Resultaatgericht werken geeft ons houvast en de mogelijkheid verantwoording af te leggen aan de raad en aan de samenleving. En het maakt 't mogelijk om neveneffecten op te sporen Wij kunnen deze niet voorkomen, maar er wel tijdig op reageren.

Maatwerk

We leven in een complexe maatschappij met sterke tendensen zoals de individualisering. Daarom moeten we niet iedereen over één kam scheren bij ons gemeentewerk. We geloven wel in maatwerk. Specifieke problemen vragen om specifieke oplossingen.

Draagvlak
Voor het bereiken van resultaten is draagvlak nodig. Voor het krijgen van draagvlak verwachten we veel van Wijk- en Dorpsgericht Werken, interactief beleid, maatschappelijke verkenningen, ons netwerk en van nieuwe vormen van burgerparticipatie.

Voor het bereiken van draagvlak binnen de raad is het belangrijk dat de rolverdeling tussen ons en de raad helder is. Wij willen in goed overleg met de raad komen tot een heldere afbakening van ieders rollen. Wij kiezen daarbij voor een actieve rol. We zien de raad als opdrachtgever en het college is opdrachtnemer. Dit houdt onder meer in dat we werken met duidelijke opdrachten, met goed onderbouwde voorstellen, en met heldere besluitvormingsprocessen.

Goed voorbeeld

We dragen bij aan het bereiken van resultaten als we als college het goede voorbeeld geven. Als we gaan voor solidariteit en samenhang in Hoogeveen, dan moeten we deze waarden zelf waarmaken als college en ambtelijke organisatie. We gaan daarom voor een collegiaal bestuur. Geen koninkrijkjes binnen het college en de ambtelijke organisatie. Maar samenwerken en solidair zijn aan de gemeenschappelijke doelstellingen.

Bestuurlijke vernieuwing

We willen werken aan bestuurlijke vernieuwing en zo resultaten bereiken. Vernieuwen houdt in dat we vraagstukken niet benoemen in termen van wetten, regels en procedures. Deze kunnen ons in een keurslijf drukken. We durven dat keurslijf ter discussie te stellen en - binnen de grenzen van de wet - af te leggen.

We zijn dus creatief en kritisch ten aanzien van regels. Om een resultaat te bereiken zoeken we eerst naar andere wegen en pas in de laatste plaats naar regels. En áls we nieuwe regels voorstellen, dienen deze een duidelijke functie te hebben. Ook hebben we dan gekeken of de betrokkenen ze kunnen naleven en of wij ze kunnen handhaven. Als we te maken hebben met 'haakse' regels, gaan we daar in overleg met de betrokkenen wat aandoen.

Bestuurlijk vernieuwen houdt ook in dat we ons telkens afvragen of iets een taak van de gemeente is en wat onze rol daarbij is. Denken we geen taak of rol te hebben, dan gaan we in overleg met degenen die naar onze mening die taak of rol wel hebben.

Verder staan we open voor andere vormen van overleg met de raad.

Programmasturing

Via wat we programma's noemen, willen we samenhang zien en aanbrengen in beleid, in projecten, in maatregelen en in belangen. Elk programma verwoordt de maatschappelijke effecten die we willen en de acties die we daarbij kiezen. Welke effecten en acties, dat gaan we samen met de raad bespreken in juni 2006. In de programmabegroting 2007-2010 (najaar 2006) verwerken we de resultaten. Aan de hand van de programma's verdelen we de taken in het college, sturen we de organisatie aan, leggen we verantwoording af en sturen we als raad en college zo nodig bij.

Zorgvuldig met gemeenschapsgeld

Het college wil resultaatgericht werken en extra impulsen geven. Daarbij is het uiteraard zaak goed op de gemeentekas te passen. We willen zorgvuldig omgaan met gemeenschapsgeld en de lasten voor u als inwoner en ondernemer.

Samenwerken

Voor het bereiken van resultaten is samenwerken in Hoogeveen vereist. De gemeente heeft hierbij een rol als regisseur. De gemeente zorgt voor een duidelijke richting en voor het vasthouden daaraan.

Dat betekent niet dat we als overheid zelfstandig de hele samenleving willen inrichten. Dat doen we samen, want samen maakt sterker. Daarbij is de gemeente dienstbaar aan de samenleving.

4. Taakverdeling

Het college van burgemeester en wethouders is gezamenlijk verantwoordelijk voor het bestuur van de gemeente. Maar daarnaast hebben de burgemeester en de wethouders ook specifieke verantwoordelijkheden waarop zij door de raad en de inwoners van Hoogeveen kunnen worden aangesproken. Deze richten zich vooral op de programma's waarmee de gemeente wat voor de inwoners wil bereiken. Maar ook van belang zijn de middelen die daarvoor nodig zijn. En soms werkt de gemeente met bestuurlijke projecten. Ook daarvoor moet een bestuurder verantwoordelijk zijn.

Afgesproken is de volgende taakverdeling aan te houden:
|                |Programma's     |Middelen        |Projecten       |
|Wethouder W. van|Hoogeveen       |Financiën       |Centrum-Oost    |
|der Zwaag (PvdA)|ontwikkelt      |                |Krakeel         |
|                |                |                |Schoonvelde-Oost|
|(eerste         |                |                |                |
|loco-burgemeeste|                |                |Stadscentrum    |
|r)              |                |                |                |
|Wethouder A.    |Hoogeveen werkt |Grondbeleid     |Economische     |
|Bargeman (CDA)  |(economische    |(inclusief cash |structuurvisie  |
|(tweede         |zaken)          |flow fysieke    |Revitalisering  |
|loco-burgemeeste|Hoogeveen leert |structuurvisie) |De Wieken       |
|r)              |(inclusief      |                |DOP Nieuwlande  |
|                |integraal       |                |                |
|                |jeugdbeleid)    |                |                |
|                |Hoogeveen       |                |                |
|                |bereikbaar      |                |                |
|Wethouder K.    |Hoogeveen werkt |                |Sociale         |
|Smid (PvdA)     |(sociale zaken) |                |structuurvisie  |
|(derde          |Hoogeveen       |                |                |
|loco-burgemeeste|ontspant        |                |                |
|r)              |Wijk- en        |                |                |
|                |Dorpsgericht    |                |                |
|                |Werken          |                |                |
|Wethouder A.    |Hoogeveen zorgt |                |                |
|Poutsma-Jansen  |Hoogeveen leeft |                |                |
|(ChristenUnie)  |Dienstverlening |                |                |
|(vierde         |                |                |                |
|loco-burgemeeste|                |                |                |
|r)              |                |                |                |
|Burgemeester    |Hoogeveen       |Bedrijfsvoering |Acquisitie      |
|W.P.M. Urlings  |bestuurt        |                |bedrijven       |
|                |Hoogeveen veilig|                |                |

Het coalitieakkoord zal nog als afzonderlijke uitgave verschijnen in een publieksvriendelijke versie.
-----------------------
Dienstverlening

-----------------------

GEMEENTE HOOGEVEEN

Raadsvoorstel

GEMEENTE HOOGEVEEN

Raadsvoorstel

---- --