Ingezonden persbericht


ONDER EMBARGO TOT ZATERDAG 8 APRIL, 22.30 UUR

Hilversum, 8 april 2006

BNN HOOFDPRIJS VOOR GTST, JENSEN EN DE LAMA'S

De programma's De Lama's, Jensen, Goede Tijden, Slechte Tijden vallen in de prijzen bij BNN De Hoofdprijs. Al eerder is bekend gemaakt dat Daphne Bunskoek en Tygo Gernandt de prijzen voor respectievelijk beste presentatrice en beste acteur mee naar huis nemen. Vanavond, 8 april, wordt De Hoofdprijs van 22.30 uur tot 23.20 uur uitgezonden op Nederland 2. De presentatie is in handen van Sophie Hilbrand en zij wordt bijgestaan door twee Kannibalen: Jeroen van Koningsbrugge en Dennis van de Ven. Zij onthullen de winnaars op geheel eigen 'muzikale' wijze.

Voor het BNN programma De Lama's krijgen de aanwezige Lama's De Hoofdprijs overhandigd in de categorie 'Amusement'. Robert Jensen, normaal alleen te zien in zijn eigen programma, geeft acte de presance en ontvangt in de categorie 'Info(tainment)' De Hoofdprijs voor het programma Jensen. De succesvolle serie Goede Tijden, Slechte Tijden valt ook dit jaar wederom in de prijzen in de categorie 'Drama'. In 2005 was de dagelijkse soap ook de winnaar in deze categorie.

De Bart Award gaat dit jaar naar Stacey Rookhuizen, Neerlands jongste platenbaas. Op 16-jarige leeftijd begon Stacey in 2002 haar eigen platenlabel Stacey Records met als doel om onbekende bands een kans te geven om hun produkt op de markt te brengen en te promoten. Onder andere de band Behave valt onder het platenlabel van Stacey.

De Gouden Kliko gaat dit jaar voor het programma NSE Nieuws van Talpa. Geen verrassende keuze, aangezien Talpa afgelopen week besloten heeft om het programma van de buis te halen.

De Hoofdprijs is een publieksprijs. Uitgangspunt bij vaststelling van de genomineerden is een door de NOS Kijk- en Luisteronderzoek samengestelde lijst van programma's die, vanuit een objectief perspectief, relatief jong bekeken zijn. Op deze lijst staan alle programma's die door de doelgroep 13-34 jaar zijn bekeken in het jaar voorafgaand aan de uitreiking. Het publiek kon stemmen via hoofdprijs.tv. Tegelijkertijd hield een onderzoeksbureau onder 450 personen die representatief zijn voor de doelgroep een onderzoek. De resultaten van deze twee bronnen bepaalden uiteindelijk de winaars van de verschillende categorieën.