RWI wil offensiever arbeidsmarktbeleid

Raad voor werk en inkomen

PERSBERICHT

Snelle vervulling vacatures noodzakelijk om economische groei vast te houden RWI wil offensiever arbeidsmarktbeleid

Den Haag, 11 april 2006

Nederland staat op de drempel van een nieuwe arbeidsmarkt. De kentering komt tot uitdrukking door een toenemende vraag naar arbeid en een afnemende werkloosheid. Groot risico is alleen dat langdurig openstaande en moeilijk vervulbare vacatures de economische groei gaan belemmeren. De Raad voor Werk en Inkomen (RWI) pleit daarom voor een offensief arbeidsmarktbeleid. Dit houdt een intensieve en gelijktijdige aanpak in langs meerdere sporen, met als doel een snelle vacaturevervulling. Dit is de belangrijkste aanbeveling uit de Arbeidsmarktanalyse 2006 van de RWI, die vandaag aan minister De Geus en staatssecretaris Van Hoof van Sociale Zaken en Werkgelegenheid is aangeboden.
De kansen die de arbeidsmarkt de komende jaren biedt, moeten aanzienlijk beter worden verzilverd dan tijdens de laatste periode van hoogconjunctuur, aan het eind van de jaren negentig. Toen zijn veel mogelijkheden onbenut gebleven. De RWI geeft daarom snelle en adequate vervulling van vacatures nu de hoogste prioriteit. Dit kan volgens de RWI op de volgende manieren:
Het gericht naar de arbeidsmarkt toeleiden van werkzoekenden en uitkeringsgerechtigden; Uitbreiding van de inzet van werkenden. Dit kan kwantitatief door ze (vrijwillig) meer uren per week te laten werken, bijvoorbeeld door uitbreiding van het aantal deeltijduren. Een andere mogelijkheid is oudere werknemers te stimuleren om langer door te werken. Op vrijwillige basis is dit ook voor werknemers boven de 65 jaar een optie. Een kwalitatieve uitbreiding kan gerealiseerd worden door de inzetbaarheid van werkenden via bijvoorbeeld scholing te vergroten;
Het gebruik maken van aanbod uit het buitenland, al dan niet gericht geworven.

De RWI constateert in zijn Arbeidsmarktanalyse 2006 dat aan de scherpe daling van de werkgelegenheid in 2005 een einde kwam. De trend van de almaar oplopende werkloosheid werd doorbroken. Na bijna vijf jaren van krimp is de arbeidsmarkt weer opgeleefd. Dit vertaalde zich in een lichte daling van de werkloosheid eind 2005 en in een groei van de werkgelegenheid en de beroepsbevolking.
Afgezien van de noodzaak van snelle vacaturevervulling, heeft de RWI drie andere prioriteiten benoemd die passen in een offensiever arbeidsmarktbeleid: beleid voor specifieke categorieën met een grote afstand tot de arbeidsmarkt, het opzetten van regionaal arbeidsmarktbeleid en adequaat onderwijsbeleid.

Snelle vacaturevervulling
Door intensieve scholing en bemiddeling verwacht de RWI dat ook de groep met de grootste afstand tot de arbeidsmarkt kan profiteren van een herstel van de arbeidsmarkt. Om dit te bereiken pleit de RWI onder andere voor het meer toepassen van leerwerktrajecten en participatiebanen. Ook blijft de RWI zich richten op vooral vraaggerichte reïntegratie: hierbij is de vacature het vertrekpunt bij reïntegratietrajecten.

Door de economische groei stijgt de vraag naar goed opgeleide werknemers. Kwantitatief kan het arbeidsaanbod worden uitgebreid door te stimuleren dat ouderen hun pensionering uitstellen en langer blijven doorwerken. Betere zorg- en kinderopvangfaciliteiten kunnen vooral hoger opgeleiden ertoe verleiden om tot de arbeidsmarkt toe te treden of om het aantal werkuren per week uit te breiden. De RWI wijst hierbij op het belang van een snelle invoering van zijn voorstellen voor een markt voor persoonlijke dienstverlening. Dit biedt ruimte voor hoger opgeleiden om (meer) te gaan werken en het schept tegelijkertijd huishoudelijke banen aan de onderkant van de arbeidsmarkt. Beter opleidings- en mobiliteitsbeleid is in de ogen van de RWI een belangrijk instrument om kwalitatieve verbeteringen op de arbeidsmarkt te bereiken.

Ondanks de noodzakelijke investeringen in reïntegratie van uitkeringsgerechtigden en ondanks kwantitatieve en kwalitatieve uitbreiding van de inzet van werkenden, zullen er vacatures blijven openstaan. De RWI pleit daarom voor een adequaat beleid rond werving van arbeidskrachten in het buitenland (kennismigranten). Ook kunnen (onder voorwaarden) de grenzen voor werknemers uit de nieuwe EU-landen open, maar de RWI vindt wel dat oneigenlijke verdringing door ongelijke beloning moet worden voorkomen en illegale arbeid effectief moet worden bestreden.

Gericht beleid
Naast maatregelen voor een snelle vacaturevervulling wijst de RWI op het belang van beleid voor specifieke categorieën met een grote afstand tot de arbeidsmarkt, op de wenselijkheid van meer regionaal arbeidsmarktbeleid en op investeringen in onderwijs. Volgens de RWI hebben drie groepen nog steeds een grote achterstand op de arbeidsmarkt: ouderen, jongeren met een hoog risicoprofiel en allochtonen. Gericht beleid voor deze categorieën is noodzakelijk. De RWI komt zelf in het najaar met voorstellen voor de aanpak van met name de problematiek van hoger opgeleide allochtonen. Uit de analyse van de RWI blijkt dat de regionale verschillen in werkloosheid en werkgelegenheid toenemen. Ook zijn er opvallende regionale onevenwichtigheden. Een voorbeeld hiervan is de regio Rijnmond, waar het opleidingsniveau van de beroepsbevolking erg laag is, terwijl de kansen in de Randstad juist liggen in de hoog opgeleide zakelijke dienstverlening. In mei komt de RWI daarom met een advies voor het voeren van meer regionaal arbeidsmarktbeleid.
Ten slotte wijst de RWI op de preventieve rol die het onderwijs op de arbeidsmarkt speelt. Zowel ter bevordering van werkgelegenheid en economische groei, als ter beperking van werkloosheid onder kwetsbare groepen. Belangrijk zijn gerichte maatregelen die ervoor zorgen dat school- en studierichtingkeuze veel meer dan tot nu toe aansluiten op de mogelijkheden op de arbeidsmarkt.
De RWI roept verder op tot een stevige investering in algemeen sociaal-communicatieve vaardigheden op alle onderwijsniveaus en tot een forse inzet voor verbreding en verbetering van MBO en HBO. Het principe 'levenlang leren' moet nu echt praktijk worden: werknemers dienen van school tot pensioen blijvend hun competenties op peil te houden.

De Raad voor Werk en Inkomen is het overlegorgaan van werkgevers, werknemers en gemeenten. De RWI doet voorstellen aan de regering en andere partijen over het brede terrein van werk en inkomen. Doel van deze voorstellen is een goed functionerende arbeidsmarkt te bevorderen. Het vergroten van de transparantie van en het verbeteren van de kwaliteit op de reïntegratiemarkt behoort eveneens tot de kerntaken van de RWI.

Voor de redactie,

Raad voor Werk en Inkomen