De nieuwe generatie Mercedes-Benz E-Klasse: meer kracht, comfort, dynamiek
en veiligheid
(4/11/2006)
Na vier jaar en meer dan 1 miljoen verkochte exemplaren presenteert
Mercedes-Benz de nieuwe generatie E-Klasse. Meer dan 2.000 onderdelen
zijn vernieuwd of doorontwikkeld en het design van de Sedan en Combi
is verder uitgebalanceerd.
Opnieuw is de E-Klasse toonaangevend op het gebied van technologie.
Veiligheidsinnovaties als PRE-SAFE, Intelligent Light System, NECK-PRO
hoofdsteunen en het adaptieve remlicht maken de E-Klasse de veiligste
auto in zijn klasse. Het DIRECT CONTROL pakket - met directere
besturing en aangepast onderstel â en zes nieuwe of doorontwikkelde
motoren zorgen voor een dynamische rijervaring. De motoren hebben tot
maximaal 26 procent meer vermogen en 18 procent meer koppel zonder dat
het brandstofverbruik is gestegen. Ondanks de vele verbeteringen en de
royale standaard uitvoering van de nieuwe generatie E-Klasse is het
prijsniveau gelijk gebleven.
De E-Klasse was in 2005 met een marktaandeel van 30 procent het
toonaangevende model in het luxe segment in West-Europa. In Duitsland
koos 38 procent van alle klanten in dit segment voor een E-Klasse,
waarmee het model voor het vierde achtereenvolgende jaar marktleider
werd. Wereldwijd heeft Mercedes-Benz sinds het voorjaar van 2002 een
miljoen exemplaren van de E-Klasse verkocht â 860.000 Sedans en
140.000 Combiâs.
Al meer dan zestig jaar vormen de E-Klasse en zijn voorgangers door
hun combinatie van veiligheid, comfort, innovatie, gunstig
brandstofverbruik en kwaliteit het hart van het Mercedes-Benz
modellengamma. In de periode vanaf 1946 heeft Mercedes-Benz wereldwijd
meer dan tien miljoen luxueuze sedans verkocht.
In juni dit jaar staat de nieuwe generatie E-Klasse bij de
Mercedes-Benz verkooppunten en zullen er 29 verschillende varianten
leverbaar worden â 16 Sedans en 13 Combiâs. Daarmee biedt
Mercedes-Benz het grootste en meest uitgebreide modellengamma in dit
marktsegment. Met motorvermogens van 100 kW/136 pk tot 378 kW/514 pk
streeft de nieuwe generatie E-Klasse niet alleen zijn voorganger
voorbij, maar ook alle concurrenten.
Het aangepaste design van de neus van de nieuwe generatie E-Klasse
straalt dynamiek, kracht en zelfverzekerdheid uit. De bumper en grille
hebben een duidelijke V-vorm die snelheid uitdrukt. Mercedes-Benz
heeft de bekende dubbele lichtunit uitgebreid met twee doorzichtige
louvres boven de koplampen, waardoor een opvallend lichteffect
ontstaat. En voor de eerste keer worden witte LEDâs gebruikt als
parkeerlicht. Verder heeft elke uitvoering van de E-Klasse
dorpelbekleding en een achterbumper in Avantgarde design, waardoor het
dynamische ontwerp nog sterker wordt geaccentueerd.
Binnenin verschilt de nieuwe E-Klasse van het oude model door nieuwe,
decente kleuren, een nieuw vierspaaks stuurwiel met ovalen
bedieningsknoppen en een nieuw bedieningssysteem voor de standaard
THERMATIC automatische âclimate controlâ. De Mercedes-ontwerpers
hebben ook veranderingen aangebracht in de kleurenschemaâs, de
bekleding en de gebruikte materialen. Voor de AVANTGARDE uitvoering
zijn twee nieuwe kleuren (Cognac-bruin en Sahara-beige) toegevoegd. In
combinatie met de zwarte hemelbekleding zorgt dat voor een luxueuze
ambiance.
Veiligheid: PRE-SAFE en andere innovaties
Baanbrekende innovaties maken de E-Klasse koploper in zijn klasse op
het gebied van veiligheid. De Sedan en Combi zijn standaard uitgerust
met het PRE-SAFE systeem dat preventieve maatregelen voor bestuurder
en bijrijder neemt bij een mogelijk naderend ongeluk, waardoor gordel
en airbag de maximale bescherming kunnen geven in het geval van een
botsing. Het unieke PRE-SAFE markeert een nieuw tijdperk in veiligheid
en heeft sinds zijn debuut in de S-Klasse in 2002 talloze
internationale prijzen gewonnen. Geen enkel andere luxemodel levert
een dergelijk anticiperend veiligheidssysteem.
De standaard NECK-PRO hoofdsteunen zijn net zo uniek. Wanneer een
sensor merkt dat er een aanrijding tegen de achterzijde van de auto
plaatsvindt, schieten de hoofdsteunen in milliseconden 40 millimeter
naar voren en 30 millimeter omhoog om het hoofd en de nek van de
bestuurder en bijrijder beter op te vangen en te beschermen. De
hoofdsteunen beperken zo een whiplash.
Mercedes-Benz rust de E-Klasse uit met adaptieve remlichten die gaan
knipperen bij een noodstop om zo botsingen door achteropkomend verkeer
te voorkomen. Deze knipperende remlichten waarschuwen andere
automobilisten in het geval van een ongeluk beter dan conventionele
lichten. Tests hebben uitgewezen dat de reactietijd van een bestuurder
met 0,2 seconde afneemt bij een knipperend remlicht, waarmee de remweg
bij 100 km/u met circa 5,5 cruciale meters wordt verkort.
De veiligheid van de inzittenden in een E-Klasse is door Mercedes-Benz
continu verbeterd. De Sedan en Combi voldoen aan de strengste
internationale veiligheidseisen. Tot op heden heeft de E-Klasse ter
verbetering van de veiligheid 330 crashtests ondergaan.
Wereldpremière: Intelligent Light System
De E-Klasse is de eerste auto die is voorzien van adaptieve koplampen,
die door te reageren op rijstijl en weersgesteldheid een bijdrage
leveren aan de veiligheid. Het optionele Intelligent Light System is
afgeleid van de krachtige bi-xenon koplampen en heeft vijf
verschillende standen. Naast actieve bochtenverlichting heeft dit
systeem ook een countrymode (licht voor buiten de bebouwde kom) die
ervoor zorgt dat de linker wegzijde over een grotere afstand wordt
verlicht dan bij normale koplampen. Het zicht van de bestuurder wordt
daardoor met ongeveer tien meter uitgebreid, waardoor andere
weggebruikers en obstakels eerder worden opgemerkt. De snelwegmode
wordt geactiveerd bij snelheden boven de 90 km/u en produceert een
gelijkmatiger en verder reikende lichtbundel (tot 120 meter), waarmee
de gehele weg in de breedte verlicht wordt.
Dankzij de aangepaste mistlampen - die ook een onderdeel zijn van het
Intelligent Light System â is het zicht bij mist beter en wordt
terugkaatsing van het licht verminderd. De ingenieurs in Sindelfingen
hebben het in 2003 in de E-Klasse geïntroduceerde actieve
bochtenverlichting verder ontwikkeld en uitgebreid. Een ander
onderdeel van het Intelligent Light System is de afslagverlichting,
waarmee de veiligheid bij kruisingen en bochten bij lage snelheid
toeneemt.
Dieselmotoren: meer vermogen, zelfde verbruik
Zes van de tien motoren voor de E-Klasse zijn nieuw of doorontwikkeld.
Ze leveren tot 60 kW/81 pk meer vermogen en tot 70 Nm meer koppel.
Toch zijn de verbruikscijfers gelijk gebleven met het vorige model.
Eén op de drie modelvarianten verbruikt minder dan 8 liter brandstof
per 100 km. Het gemiddelde brandstofverbruik van alle varianten is
slechts 9,0 liter per 100 km.
Mercedes heeft de viercilinder diesel in de E 200 CDI en de E 220 CDI
verder verbeterd. Meer dan 90 onderdelen van de CDI motoren zijn nieuw
of doorontwikkeld. Al deze maatregelen hebben een hoger vermogen en
meer koppel tot gevolg. Desondanks blijft het brandstofverbruik met
6,3 liter per 100 km nog steeds laag. Het vermogen van de E 200 CDI is
gestegen met 10 kW/14 pk tot 100 kW/136 pk. Het maximum koppel is
gestegen van 270 naar 340 Nm.
De nieuwe E 220 CDI levert voortaan een maximaal vermogen van 125
kW/170 pk en een maximum koppel van 400 Nm, respectievelijk 14 en 18
procent meer dan het vorige model. Het brandstofverbruik van 6,3 liter
per 100 km (Combi: 7,1l/100 km) blijft op hetzelfde niveau. De
zescilinder diesel in de E 320 CDI (165 kW/224 pk) levert nog meer
trekkracht: het maximum koppel is gestegen van 510 tot 540 Nm.
Benzinemotoren: krachtiger compressormotor, nieuwe achtcilinder
Bij de benzinemotoren zijn vooral de vier- en achtcilinders verbeterd.
De viercilinder motor in de E 200 Kompressor levert 12,5 procent meer
vermogen dan voorheen: 135 kW/184 pk. Het maximum koppel is gestegen
naar 250 Nm.
Vanaf juni 2006 wordt het motorengamma uitgebreid met de nieuw
ontwikkelde 285 kW/387 pk sterke 5,5-liter achtcilinder uit de
Mercedes-Benz S-Klasse. Vergeleken met de vorige V8 levert deze nieuwe
motor 26 procent meer vermogen. De trekkracht van 530 Nm overstijgt
het maximum koppel van de vorige motor met 15 procent. De nieuwe E 500
levert de prestaties van een sportwagen. De acceleratie van 0-100 km/u
in 5,3 seconden is 0,7 seconde sneller dan de vorige E 500.
De nieuwe E 63 AMG uit de stallen van Mercedes-AMG is uitgerust met
een V8 met 378 kW/514 pk en heeft een maximum koppel van 630 Nm. De E
63 AMG is de krachtigste E-Klasse ooit en sprint in 4,5 seconden van 0
naar 100 km/u.
DIRECT CONTROL: nog meer rijplezier
De nieuwe generatie van het succesvolle Mercedes model ziet er
dynamischer uit, is krachtiger en heeft betere rijeigenschappen. Dit
is mogelijk door DIRECT CONTROL. Dit pakket geeft de auto een
dynamischer rijgedrag, zonder dat er concessies worden gedaan aan
veiligheid en comfort.
De verbetering van de directe besturing met 10 procent zorgt dat de
E-Klasse sneller reageert op stuurbewegingen. Zonder dat dit ten koste
gaat van de stabiliteit. De aanpassingen aan het onderstel zorgen voor
een verbeterde verwerking van de zijdelingse krachten bij het
aansnijden van een bocht, wat voor een neutraal bochtgedrag van de
Sedan en Combi zorgt. De ELEGANCE en AVANTGARDE uitvoeringen krijgen
ârebound' veren, die het overhellen in bochten tegengaan. Het DIRECT
CONTROL pakket bevat ook een nieuw schakelmechanisme om comfortabel en
precies met de handgeschakelde zesversnellingsbak te schakelen.
Het adaptieve remsysteem uit de nieuwe Mercedes-Benz S-Klasse zorgt
voor een verbeterde veiligheid en comfort door de elektronische
werking van het hydraulische remsysteem. Een waarschuwingssysteem voor
het verlies van de bandendruk maakt eveneens onderdeel uit van de
standaarduitrusting van de nieuwe generatie E-Klasse.
Lines en pakketten
De nieuwe generatie E-Klasse kan volledig naar de wens van de klant
worden samengesteld aan de hand van bekende uitvoeringsvarianten met
specifieke exterieur- en interieurkenmerken in de lines Classic,
Elegance en Avantgarde.
Deze uitvoeringsvarianten zijn te combineren met een aantal
aantrekkelijke optiepakketten. Het nieuwe Business Pakket biedt alles
wat nodig is om goed zaken te kunnen doen: het Mercedes-Benz Audio 50
APS Navigatiesysteem, de telefoonvoorbereiding, en het SCM Klasse III
alarm. Het Business Pakket is leverbaar voor ⬠1.990,-.
Het nieuwe Comfort Pakket maakt de E-Klasse nog comfortabeler: met
Parktronic (PTS), THERMOTRONIC 4-zone automatische climate control,
parameter snelheidsafhanklijke stuurbekrachtiging en stoelverwarming
vóór. Het Comfort Pakket is leverbaar voor ⬠2.690,-.
Het optionele Sportpakket maakt de E-Klasse sportiever en nog
dynamischer. Met o.a. 18â lichtmetalen velgen in 10-dubbelspaaks
design, geperforeerde remschijven, sportief afgeveerd en verlaagd (15
mm) onderstel. Het Sportpakket is leverbaar vanaf ⬠1.765,-.
BedrijfsautoRAI.nl
AutoRai