Gemeente Soest

Verbeterde service aan inwoners

Datum: 12/04/2006

Om onze service als gemeente aan de inwoners nog verder te kunnen verbeteren, heeft de gemeente Soest een aantal servicenormen vastgesteld. De aanleiding voor de invoering van betere servicenormen is het klanttevredenheidsonderzoek dat vorig jaar onder de klanten van de gemeente is gehouden. Uit het onderzoek kwam naar voren dat men redelijk tevreden is over de dienstverlening van de gemeente, maar dat die dienstverlening niet altijd aan de verwachtingen voldoet.

De dienstverlening aan de balies Publiekszaken en de receptie van het gemeentehuis werden met respectievelijk 7,6 en 7,4 weliswaar goed gewaardeerd, maar de waardering voor schriftelijke contacten en afhandeling via e-mail of de website lag onder de zes. Dat willen we als gemeente verbeteren. Op zeven aandachtsgebieden (het Meldpunt Woonomgeving, de balies Publiekszaken en Bouwzaken, internet, e-mail en telefonische en schriftelijke vragen), willen we in het volgende klanttevredenheidsonderzoek dus minimaal een zeven scoren.

Servicenormen

De gemeente heeft de volgende normen vastgesteld:
* voor het aanvragen van een paspoort, uittreksels uit de Gemeentelijke Basis Administratie (GBA) en/of rijbewijs is de wachttijd, vanaf het verkregen nummer totdat u aan de balie wordt geholpen, niet langer dan 15 minuten. Daarom kunt u in de periode
1 april tot half juli ook op de woensdagmiddag terecht bij de balie;

* uittreksels uit de GBA en Burgelijke Stand kunnen op drie manieren aangevraagd worden, via de balie, schriftelijk en een via een digitaal formulier;

* een melding bij het Meldpunt Woonomgeving wordt binnen 5 werkdagen verholpen of u krijgt binnen 5 werkdagen een bericht wanneer de afhandeling van de melding plaatsvindt;

* een aanvraag van een uittreksel (schriftelijk of via een digitaal formulier) wordt binnen 5 werkdagen na ontvangst toegestuurd via de post met een rekening;

* binnen 10 werkdagen wordt een reactie gegeven op een brief. Dit is een inhoudelijk antwoord of een tussenbericht waarin wordt uitgelegd wanneer de beantwoording verwacht kan worden en waarom het langer duurt;

* binnen 5 werkdagen wordt een reactie gegeven op een e-mail die is binnengekomen via "postbus2000@soest.nl". Dit is een inhoudelijk antwoord of een tussenbericht waarin wordt uitgelegd wanneer de beantwoording verwacht kan worden en waarom het langer duurt.

Met deze normen weten klanten van de gemeente wat zij kunnen verwachten. De komende tijd zullen medewerkers met meer ideeën komen om de service nog verder te verbeteren.

© 2004 Gemeente Soest - Disclaimer