Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt

13 april 2006
NAJK praat bij met landelijke politiek

De dagelijks bestuurders van het NAJK gaan regelmatig in gesprek met de landelijke politiek. Met verschillende kamerleden wordt over belangrijke themas gesproken en bekeken wat de mogelijkheden zijn. De afgelopen maanden zijn we weer op bezoek geweest bij de politieke partijen in den Haag.

Op een paar partijen na, hebben we van elke partij de landbouwwoordvoerders gesproken.
We hebben de kamerleden bijgepraat over ons standpunt aangaande de melkquotering. Hier en daar hoorden we, net na het innemen van het standpunt, de vraag of het NAJK daar wel goed over heeft nagedacht. Het besluit om te gaan voor afschaffing en niet vast te willen houden aan melkquota is daarom ook aan de politiek goed en duidelijk uitgelegd en onderbouwd. Het NAJK vindt het belangrijk dat er zo snel mogelijk helderheid komt over de einddatum van het melkquotum. De ontwikkelingen in Europa laten zien dat er steeds meer prijsondersteuning wegvalt. De quotering heeft volgens ons dan alleen nog maar een kostprijsverhogend effect op de Nederlandse melkveehouderij.

Verder is er gesproken over de pachtwetgeving. Voor de eenmalige pacht (een compromis uit 1995) die vastgesteld is voor 12 jaar en eindigt in 2007, zijn nog geen alternatieven. Ook is het de bedoeling de pachtwet te moderniseren. Er ligt een voorstel, onderschreven door 6 partijen inclusief NAJK, om de huidige pachtwet te behouden met twee aanpassingen: eenmalige pacht behouden zonder pachtprijstoetsing en het voorkeursrecht. Het NAJK vindt dit een werkbaar voorstel om de pacht in Nederland te houden. We hebben de politiek nogmaals op het hart gedrukt ruim voor het eind van het jaar de nieuwe pachtwet klaar te hebben. Anders blijft er voor de pachter te weinig tijd over voor eventuele onderhandelingen met de verpachter.

Een ander onderwerp was de evaluatie van de Tante Agaath regeling (regeling Durfkapitaal) Deze regeling zorgt ervoor dat je als starter/ bedrijfsovernemer voor minder rente geld kunt lenen. Was er vroeger ook nog een variant via de bank, tegenwoordig is het alleen maar mogelijk om via de familie goedkoper geld te lenen. In het evaluatierapport, dat intussen in de tweede kamer is behandeld, wordt de bancaire variant vrij gemakkelijk als niet effectief bestempeld. Ons standpunt is juist dat deze zeer effectief is gebleken. Zo effectief dat het aan het eigen succes ten onder is gegaan. Het koste de overheid jaarlijks vele miljoenen aan fiscaal voordeel. Hierdoor, menen wij, is deze variant afgeschaft. De tweede kamer heeft staatssecretaris Joop Wijn opgedragen opnieuw te kijken wat de effecten zijn van de bancaire variant en wat nu de werkelijke kosten zijn. Standpunt van de kamer is dan ook dat een regeling best wat mag kosten, als het maar het gewenste resultaat oplevert. Iets wat de bancaire Tante Agaath regeling zeker deed.

Ook hebben we gesproken over onze visie aangaande de invulling van het plattelandsontwikkelingsplan 2007 2013 (POPII) Een van de belangrijkste punten voor het NAJK is toch wel de voortzetting van de steunmaatregel voor jonge agrariërs. Deze regel zorgt ervoor dat jonge boeren en tuinders financieel worden ondersteund bij het doen van investeringen in de eerste moeilijke jaren na de bedrijfsovername. Deze steunmaatregel kan ervoor zorgen dat het bedrijf de nodige investeringen naar voren te halen. Zo kan het bedrijf blijven vernieuwen en blijven voldoen aan de wensen van markt en maatschappij.

Namens Dagelijks Bestuur NAJK,
Erik Smelt, vice -voorzitter