Perdu

Vrijdag 14 april

Beckett: woorden en muziek in Perdu

Aanvang 20.30
Toegang 6/5 euro

Met Johanneke van Slooten, Richard Rijnvos en Jan van de Putte

Samuel Beckett vergeleek zijn werk graag met muziek. Zowel in zijn proza, zijn poëzie als in zijn dramatische werk nodigt Beckett de lezer uit tot luisteren. Zijn personages bezitten vaak het vermogen zich op te splitsen en te spreken met meerdere stemmen, allen met hun eigen ritme, toonhoogte en timbre, die op elkaar reageren in een dramatisch gevarieerde polyfone samenspraak. Sommige toneelteksten schreef Beckett speciaal op het timbre van een bepaalde acteur, en in enkele toneelstukken krijgt Muziek als personage een zelfstandige rol toebedeeld. Beckett's muzikaliteit wordt in sterke mate bepaald door de Anglo-Ierse spreektaal in Ierland, een taal die geënt is op de sobere syntaxis, het typische Ierse ritme en de klankrijkdom van de Ierse liedkunst, de songs en balladen.

Van hun kant hebben veel componisten, waaronder Morton Feldman, Gyorgy Kurtag, Luciano Berio en Gyula Csapo weer inspiratie gevonden in het werk van Beckett of er op uiteenlopende wijzen gebruik van gemaakt. Beckett's werk leent zich echter niet voor een recht-toe-recht-aan toonzetting (en voor zulke toonzettingen wordt ook nooit toestemming verleend).

In deze avond zal de filosoof, hoboist en publicist over literatuur en muziek, Johanneke van Slooten, van wier hand binnenkort het boek Woord en wederhoor over literatuur en muziek verschijnt, een lezing geven over de muzikaliteit van Beckett, en zij zal opnames laten horen van Beckett's toneelstukken en van Ierse songs en balladen. Vervolgens zullen de componisten Richard Rijnvos, die een versie met muziek uitwerkte van Beckett's hoorspel Rough for Radio, en Jan van de Putte, componist van onder meer muziektheatrale instrumentale werken en de opera Wet Snow, een voordracht houden over hoe zij met Beckett's erfenis om zijn gegaan.