Gemeente Utrecht


Secretarie
Communicatiebureau/Bestuur
persbericht
|14 april 2005                  

Presentatie Utrechts collegeprogramma en kandidaat-wethouders:

'UTRECHT VOOR ELKAAR'

PvdA, GroenLinks, CDA en ChristenUnie hebben hun collegeprogramma 2006 - 2010 de titel 'Utrecht voor elkaar' meegegeven. Voorafgegaan door de klanken van 'Beautiful day' van rockgroep U2 presenteerden formateur Ella Vogelaar en de onderhandelaars vanmiddag het programma en de zeven kandidaat-wethouders. Donderdagavond 27 april 2006 bespreekt de Utrechtse gemeenteraad het programma en vindt de installatie van het nieuwe college plaats.

Op basis van de Utrechtse verkiezingsuitslag nam de Utrechtse PvdA na 7 maart het voortouw voor de vorming van een nieuw college. Ella Vogelaar werd ingeschakeld als voorzitter van de gesprekken. Na de eerste gespreksrondes besloten PvdA, GroenLinks, CDA en ChristenUnie om 'links door het midden' een nieuw collegeprogramma op te stellen. De onderhandelingen hebben geleid tot het collegeprogramma 'Utrecht voor elkaar' en zeven kandidaat-bestuurders.

Kandidaat-wethouders
Het Utrechtse college krijgt weer zeven wethouders, drie van de PvdA, twee van GroenLinks en één ieder voor CDA en ChristenUnie. Alleen Harm Janssen van het CDA had al zitting in het vorige college. (In de bijlage vindt u profielen van de kandidaat-wethouders. De wijkwethouderschappen worden later binnen het college verdeeld.)

PvdA
. Mw. Rinda den Besten: Jeugd, Onderwijs, Volksgezondheid
. Dhr. Harrie Bosch: Wonen, Leidsche Rijn, Ruimtelijke ordening
. Mw. Marka Spit: Economische zaken, Sociale zaken en arbeidsmarktbeleid, Stadspromotie en evenementen
GroenLinks
. Dhr. Cees van Eijk: Welzijn (inclusief WMO), Cultuur, Integratie
. Dhr. Robert Giesberts: Openbare ruimte, Grondbeleid, Gemeentelijke organisatie
CDA
. Dhr. Harm Janssen: loco-burgemeester, Financiën, Stationsgebied, Sport, Monumenten
ChristenUnie
. Dhr.Tymon de Weger: Bereikbaarheid, Luchtkwaliteit en milieu, Publieksdienstverlening

Grote stad als kansenmachine
De partijen hebben bewust gekozen voor een beknopt collegeprogramma met integrale programma's (zoals een programma 'Jeugd'). 'Meedoen' is een belangrijk thema voor het nieuwe college. Niet alleen voor jongeren, maar voor alle groepen in de divers samengestelde bevolking van de stad: Utrechters van allochtone afkomst, gehandicapten, ouderen, homoseksuelen. Een grote stad als Utrecht moet en kan fungeren als een 'kansenmachine' voor grote groepen mensen. Die kansen op werk, scholing, integratie en ontmoeting moeten ze zelf pakken en de gemeente kan ze een handje helpen en voorwaarden scheppen. Het college investeert daarom in het thema 'Diversiteit en Integratie'.

Terugdringen automobiliteit ten gunste van OV en fiets
Het nieuwe college wil recht doen aan goede bereikbaarheid van de stad en aan de kwaliteit van de lucht. Daarvoor wordt de groei van de automobiliteit teruggedrongen ten gunste van het openbaar vervoer en de fiets. Een aantal eerder in gang gezette projecten om te voorkomen dat het verkeer in de stad vastloopt gaat door. Dat geldt bijvoorbeeld voor de aanleg van het tracé voor Hoogwaardig Openbaar Vervoer. Wel komt er een studie naar de mogelijkheid zo snel mogelijk een tram te laten rijden over de busbaan. De fly-over op het 24 Oktoberplein komt er ook, een tunnel bleek financieel niet haalbaar. Er wordt extra ingezet op de bouw en het gebruik van transferia aan de rand van de stad. Het college investeert ook in tijdelijke P&R-voorzieningen. Tegelijkertijd wordt parkeren voor bezoekers van de stad duurder. Het aantal parkeerplaatsen op het Janskerkhof gaat omlaag en het plein voor het stadhuis wordt autovrij. Er komt een voetgangers- en fietsbrug over de singel om de Grifthoekparkeergarage aantrekkelijker te maken. Utrecht gaat meedoen aan de jaarlijkse autoloze zondag.

Bewoners en bestuur
Initiatieven van bewoners krijgen steun. Het is voor het nieuwe college belangrijk bewoners actiever te betrekken bij ontwikkelingen in de stad. Utrecht moet een open en aanspreekbare gemeente zijn. Wijkgericht werken blijft daarvoor belangrijk. Het leefbaarheidsbudget per wijk gaat omhoog naar E 1 miljoen per jaar. De wijkraden worden representatiever, eerder geïnformeerd en krijgen sneller antwoord op hun adviezen. De gemeente verbetert de publieksdienstverlening onder andere door het invoeren van concrete servicenormen. Programmatisch werken moet de interne verkokering doorbreken, de ambtelijke organisatie gaat efficiënter werken en wordt kleiner (minstens 10% minder beleidsambtenaren).

Iedereen aan de slag
Economische zaken, stadspromotie, werkgelegenheidsbeleid en sociaal beleid komen samen in één wethoudersportefeuille, zodat er meer samenhang ontstaat en kansen integraal aangepakt worden. Het uitgangspunt is: iedereen tot 27 jaar is in Utrecht aan het werk of bezig met een opleiding. De werkloosheid onder laaggeschoolde werklozen (boven 27 jaar) moet in 2010 met 25% zijn gedaald. Daarvoor wil het college de economische basis van de stad verbreden door te investeren in de zakelijke en financiële dienstverlening, maar ook bijvoorbeeld met het aantrekken van schone industrie, het stimuleren van de gaming-industrie en van kleinschalige bedrijvigheid en dienstverlening. Er komt een tweede ronde van het 'werkgelegenheidsoffensief', met een actief stagebeleid (waaronder 250 stageplekken bij de gemeente zelf).

Nieuwbouw en herstructurering
Het terugdringen van de hedendaagse woningnood krijgt prioriteit. Daarom moet de woningbouw versneld worden, in samenwerking met woningcorporaties en projectontwikkelaars. Het uitgangspunt is dat 40% van de nieuwbouw bestaat uit sociale huur- en koopwoningen. Het college wil met de woningcorporaties afspraken maken om 1.000 extra sociale huur en koopwoningen te bouwen. Bij de aanpak van de naoorlogse wijken wordt meer gekeken naar draagvlak en er komt een individuele terugkeergarantie voor bewoners. De herstructurering gaat vergezeld van investeringen in voorzieningen en de woonomgeving. In de polder Rijnenburg komen maximaal 5.000 woningen in een 'groen-blauwe' omgeving.

Zelfstandig en gezond meedoen
Welzijnswerk en gezondheidszorg bieden inwoners de helpende hand om zelfstandig en gezond te kunnen meedoen aan de samenleving. Een goede en toegankelijke uitvoering van de nieuwe WMO is daarvoor cruciaal. Het aantal maatschappelijk werkers wordt uitgebreid tot één per 8.000 bewoners om toe te kunnen groeien naar de landelijke norm van 1 op 6.000. Ook cultuur en sport bieden mensen kansen om op leuke en inspirerende manier mee te doen. Het bedrag voor cultuur per inwoner blijft op peil, het budget voor popmuziek stijgt tot 2,5% van het cultuurbudget. Naar analogie van de culturele zondagen komen er sportzondagen.

Samen maken we de stad
Integratie betekent meedoen: jong en oud, homo en hetero, nieuwkomers, oudkomers en mensen met een functiebeperking moeten als actieve burgers in de samenleving kunnen functioneren. Werk is daarbij hèt middel. Dat vraagt om diversiteitsbeleid op veel gemeentelijke terreinen. Nieuwkomers krijgen een inburgeringscursus van goede kwaliteit, waarbij behalve taalles ook ondersteuning op weg naar werk of scholing geboden wordt. Allochtone meiden en vrouwen worden ondersteund bij hun emancipatieproces. Discriminatie wordt niet getolereerd, maar tegengegaan door een stevige juridische aanpak

Schoon en groen, heel en veilig
Het college nodigt iedereen in de stad uit om samen met hen te werken aan een schone en groene stad die veilig en heel blijft. Er komt meer en mooier groen in en om de stad, groen in zelfbeheer van bewoners wordt gemakkelijker. Er komen meer wandel- en fietsroutes in de groengebieden. Bij nieuwbouwprojecten wordt de Jantje Beton-norm gebruikt: 3% ruimte voor groen en spelen. De criminaliteit en de gevoelens van onveiligheid moeten verder dalen, de aanpak daarvan wordt voortgezet. Er komt extra toezicht op straat en in de openbare ruimte door wijkagenten en toezichthouders. Er komen geen coffeeshops, prostitutiewerkplekken of gokhallen bij. Overlast van prostitutie en illegale of gedwongen prostitutie wordt stringent aangepakt. Hetzelfde geldt voor illegale gokhallen.

Jeugd
Jeugd doet mee: er komt een integraal jeugdprogramma onder verantwoordelijkheid van één wethouder. De Utrechtse sluitende aanpak is: jongeren tot 27 jaar zitten op school, zijn aan het werk of lopen stage. De 'opgroeicriminaliteit' vraagt om een aanpak vanuit jeugdbeleid en niet vanuit de strafrechtketen. De criminaliteit onder jongeren moet in 2010 zijn gedaald met 20 %. De gemeentelijke speeltuinen gaan vanaf 2007 op zondag open en ook Leidsche Rijn krijgt een extra speeltuin. Gymles en zwemles komen terug op school. Iedere wijk krijgt voor 2010 een voorziening voor opvoedingsondersteuning. Het achterstallig onderhoud van basisscholen wordt versneld ingelopen en samen met schoolbesturen worden zwarte en witte scholen tegengegaan. Schooluitval en -verzuim wordt met 50% teruggedrongen, in 2010 gaat 80% van de leerlingen met een startkwalificatie van school.

Bijlage
Profielen kandidaat-wethouders

Noot voor de media:
Meer informatie via bestuurscommunicatie 030 286 11 32 of 06 - 250 327 30.

|Postbus 16200 |
|                                  |3500 CE  UTRECHT                           |
|                                  |Telefoon: (030) 286 11 32                  |
|                                  |Fax: (030) 286 11 43                       |
|                                  |Internet: www.utrecht.nl                   |

BURGEMEESTER

Annie Brouwer-Korf
Portefeuille: Openbare orde en veiligheid, Brandweer

Annie Brouwer-Korf (59) werd in Groningen geboren en studeerde er rechten.
Van 1970 tot 1977 werkte ze als juridisch medewerker in het Academisch Ziekenhuis in Groningen. Brouwer werd lid van de gemeenteraad in Nijmegen en werd daar vervolgens wethouder. In 1989 werd ze burgemeester in Zutphen, in 1994 stapte ze over naar Amersfoort. Sinds 1999 is Annie Brouwer burgemeester van Utrecht.


KANDIDAAT WETHOUDERS


Rinda den Besten (PvdA)
Portefeuille: Jeugd, Onderwijs, Volksgezondheid

Rinda den Besten (32) werd geboren in Amersfoort en groeide op in Woudenberg. Ze verhuisde naar Utrecht om er aan de Universiteit Nederlands te gaan studeren.
Na haar studie werkte ze in het communicatievak bij het Spoorwegmuseum en de gemeente Bussum. Daarna werkte ze als communicatieadviseur bij het Haagse adviesbureau Winkelman & van Hessen. Tot heden werkt ze als adviseur/trainer bij organisatieadviesbureau De Beuk.
Den Besten zit sinds maart 2002 in de gemeenteraad van Utrecht, sinds begin 2005 als fractievoorzitter. Bij de gemeenteraadsverkiezingen in maart was ze lijsttrekker. Ook bekleedde ze bestuursfuncties binnen de PvdA.


Harrie Bosch (PvdA)
Portefeuille: Wonen, Leidsche Rijn, Ruimtelijke ordening

Harrie Bosch (52) werd geboren in Helmond en studeerde sociologie in Nijmegen.
Hij startte zijn loopbaan als beleidsmedewerker Welzijn in zijn geboorteplaats Helmond. Daarna maakte hij de overstap naar de gemeente Utrecht, in 1992 werd Bosch directeur van de toenmalige Dienst Welzijn. Tussen 1998 en 2004 werkt hij in drie regio's als regionaal directeur Arbeidsvoorziening en als adviseur/interimmanager. Eind 2004 keerde Bosch terug naar de regio als secretaris-directeur van het Bestuur Regio Utrecht.
Harrie Bosch was in de periode 1986-2004 raadslid voor de PvdA in Nieuwegein, waarvan 2 jaar als fractievoorzitter.


Marka Spit (PvdA)
Portefeuille: Economische zaken, Sociale zaken en arbeidsmarktbeleid, Stadspromotie en evenementen

Marka Spit (54) groeide op in Utrecht, waar ze sociaal culturele cetenschappen (richting culturele antropologie) en Turks (MO-B).
Ze werkte tussen 1981 en 1994 achtereenvolgens als medewerker voor een Tweedekamerlid en als beleidsmedewerker voor de PvdA. Daarna was ze directeur van het Buro voor Rechtshulp in 's Hertogenbosch en als projectmedewerker voor de BVE Raad. Sinds 1998 werkt Spit voor het ROC Midden Nederland (Gildevaart), het meest recent als kwaliteitsmedewerker.
Marka Spit is van 1986 tot 1994 (gedeeltelijk als fractievoorzitter) en vanaf 1998 lid geweest van de gemeenteraad van Utrecht voor de PvdA.

Robert Giesberts (GroenLinks)
Portefeuille: Openbare ruimte, grondbeleid & gemeentelijke organisatie

Robert Giesberts (39) werd geboren in Leiden. Hij studeerde sociaal-economische geschiedenis aan de Universiteit Utrecht.
Giesberts werkte in 1992 als coördinator van de vakantiewerkcampagne van de FNV-jongeren en daarna als beleidsmedewerker 'Wijken voor milieu' via het Landelijk Centrum Opbouwwerk. Sinds 1996 werkt hij als freelance journalist.
Robert Giesberts was actief binnen de PSP en was van 1994 tot 2006 voor Groen Links lid van de gemeenteraad van Utrecht. Van 1998 tot 2004 was hij fractievoorzitter.


Cees van Eijk (GroenLinks)
Portefeuille: Welzijn (inclusief WMO), Cultuur, Integratie

Cees Van Eijk (47) is geboren en getogen in Utrecht, waar hij aan de Rijksuniversiteit sociale geografie studeerde.
Sinds 1993 is hij directeur/eigenaar van MCA Communicatie, een 'kleurrijk communicatiebureau', gespecialiseerd in communicatie en onderzoek in de multiculturele samenleving. Daarvoor werkte van Eijk voor de Nationale Commissie AIDS Bestrijding aan het aids voorlichtingsbeleid en voor het Stedelijk Inspraakorgaan in Alkmaar aan inspraak- en partcipatiebeleid.
Cees van Eijk is sinds 1983 in Utrecht politiek actief, eerst als fractiemedewerker en campagneleider voor de PPR. In 1987-1998 en van 1990 tot 1994 zat hij voor Groen Links in de gemeenteraad.


Harm Janssen (CDA)
Portefeuille: Loco-burgemeester, Financiën, Stationsgebied, Sport, Monumenten

Harm Janssen (32) werd geboren in Zwolle en kwam in Utrecht wonen om er aan de Universiteit van Utrecht Geofysica te studeren.
Hij werkte daarna ruim 5 jaar als geofysisch onderzoeker bij T&A Survey in Amsterdam. Deze baan ruilde hij in 2003 in om raadsgriffier te worden in de gemeente Sint-Michielsgestel. In 2005 werd Janssen in Utrecht wethouder voor onder andere onderwijs, grondzaken en (wijk)veiligheid.
Sinds 1998 bekleedt Harm Janssen bestuursfuncties binnen het CDA. Tussen 1999 en 2001 was hij bestuurslid van het CDA Utrecht. Van 2001 tot juni 2005 zat hij als fractievoorzitter in de gemeenteraad.


Tymon de Weger (ChristenUnie)
Portefeuille: Bereikbaarheid, Luchtkwaliteit en milieu, Publieksdienstverlening

Tymon de Weger (50) werd geboren in Delft. Hij studeerde aan de Verkeersacademie in Tilburg. De Weger is Gereformeerd vrijgemaakt.
Tussen 1980 en 1999 werkte hij bij de Twentsche Electrische Tramwegmaatschappij in Enschede, later Oostnet, waar hij zich onder andere bezig hield met vervoerontwikkeling, marketing en hoogwaardig openbaar vervoer. In 1999 stapte hij over naar Keypoint Consultancy, een Enschedees adviesbureau op het gebied van verkeer en vervoer, waar hij senior-projectleider werd. In april 2002 werd De Weger wethouder in Enschede, met in zijn portefeuille werk, inkomen, zorg en het stadsdeel West.
De Weger zat vanaf 1990 tot aan zijn wethouderschap in de gemeenteraad van Enschede, eerst voor het GPV, vanaf 2000 onder de naam Christen Unie.


---- --