Prijzenoorlog in sigarettenmarkt nu ook bij topmerken

Jt international


- Persbericht -

Winston verlaagt prijs naar drie euro per pakje
Prijzenoorlog in sigarettenmarkt nu ook bij topmerken

Hilversum, woensdag 19 april 2006 - Winston, wereldwijd nummer vier op de sigarettenmarkt, heeft vandaag aangekondigd de prijs voor een pakje van 19 filtersigaretten te verlagen naar drie euro. Daarmee is de prijzenoorlog onder topmerken een feit.

Winston liet onderzoeksbureau AC Nielsen de marktaandelen van de verschillende prijssegmenten uitrekenen sinds de forse accijnsverhoging van 2004. Het aandeel van de prijsvechters op de markt, veelal minder bekende merken, nam hierdoor met 400% toe. 'Zeker in een tijd waarin de consument zeer prijsbewust is en kwaliteit voor een aantrekkelijke prijs wenst, zien wij deze substantiële prijsverlaging als noodzakelijk,' aldus Albert Ploeger, general manager van JT International Benelux, de producent van Winston. 'Winston is hiermee het goedkoopste merk uit de mondiale top-5.'

Winston is verkrijgbaar in alle distributiekanalen zoals supermarkten, benzinestations, tabaksspeciaalzaken en in de horeca.

Sinds de accijns - en prijsverhoging van februari 2004, waardoor sigaretten gemiddeld 80 eurocent per pakje (van 25 stuks) in prijs stegen, is het zogenaamde goedkope segment enorm gegroeid. Dit segment beheert momenteel ruim 20% van de markt ten opzichte van 4,3% voor de accijnsverhoging.

Geen minimumprijzen
Afgelopen week kwam in het nieuws dat lidstaten van de Europese Unie roken niet mogen ontmoedigen met de invoering van een minimumprijs voor sigaretten. Volgens Eurocommissaris Kovacs van fiscale zaken is dat onterecht gebruik van fiscale wetgeving.

De prijs van een pakje sigaretten bestaat voor 73% uit belasting (accijns en BTW).

Over Winston
Winston is een merk van JT International, onderdeel van Japan Tobacco, Inc. (JT), de derde internationale tabaksfabrikant van de wereld. JT produceert internationaal erkende sigarettenmerken zoals Camel, Winston, Mild Seven en Salem. In het fiscale jaar eindigend op 31 maart 2005 bedroeg de netto omzet US$ 39.5 miljard. JT International (JTI) heeft vestigingen in meer dan 40 landen en opereert met ruim 12000 werknemers in meer dan 120 landen. JT International Company Netherlands B.V. is verantwoordelijk is voor de marketing en verkoopactiviteiten in de Benelux. In Nederland verkoopt zij de merken Camel, Winston en Vantage.