Fontys

Fontys installeert nieuwe lector (19-4-2006)

---

Fontys installeert nieuwe lector
19-4-2006 door Kim Peeters

Fontys Hogescholen installeert lector Evaluerend handelen in de speciale onderwijszorg

Dr. Anita M. Blonk wordt donderdag 20 april geïnstalleerd als lector `Evaluerend handelen in de speciale onderwijszorg. Haar lectoraat is verbonden aan Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg (OSO) te Tilburg. De titel van haar oratie luidt: `Verwachtingen, illusies en voorspellingen'.

Volgens Blonk is onderzoeksmatig, reflecterend en resultaatgericht handelen van belang voor de inzet en kwaliteit op het gebied van speciale onderwijszorg. Dat gebied omvat speciaal onderwijs, jeugdzorg en arbeidstoeleiding. In haar lectoraat richt zij zich op de explicitering, toetsing en ontwikkeling van de inhoud van orthopedagogisch - orthodidactisch handelen. Blonk wil professionals motiveren om niet alleen verwachtingen te formuleren, maar deze ook elke dag weer te toetsen aan de dagelijkse praktijk. Uiteindelijk kan een professional een goede voorspeller worden door continu evaluerend te handelen. Door deze manier van werken kunnen professionals doelgericht en effectief omgaan met leerlingen zodat zij zich verder kunnen ontwikkelen in de richting van een voortgezette opleiding of arbeidstraject.

Het onderzoek van het lectoraat wordt uitgevoerd door de kenniskring. Deze kenniskring bestaat uit vier leden van de samenwerkende organisaties, namelijk Aloysiusstichting, Pactum, Saltho en REC Vierland en vier leden van Fontys OSO. De organisaties houden zich bezig met speciale onderwijszorg rondom kinderen en jeugdigen met gedragsproblemen en eventueel ook cognitieve beperkingen. Door het uitvoeren van onder andere het lectoraatsonderzoek in hun instellingen, verwachten zij een vergroting van de deskundigheid van hun medewerkers en de organisatie als geheel te bewerkstelligen. Daarnaast is de verwachting dat het onderzoek een bijdrage levert aan de kennisontwikkeling in de andere organisaties die betrokken zijn bij het lectoraat. Ook zullen relevante onderzoeksresultaten bijdragen aan de verbetering van de masteropleiding Special Educational Needs van Fontys OSO.

Dr. Anita M. Blonk studeerde in 1988 af als onderwijskundige en orthopedagoog aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Tot 1994 was zij hier als junioronderzoeker verbonden aan de afdeling orthopedagogiek; diagnostische besluitvorming. Sinds 1994 vervult zij de functie van docent bij de afdeling orthopedagogiek aan de Radboud Universiteit Nijmegen en vanaf 2004 is zij tevens werkzaam als seniormedewerker bij het Expertisecentrum Nederlands. Naast deze werkzaamheden verzorgt zij postdoctoraal onderwijs. In 1997 is zij gepromoveerd op Dyslexpert: The development and evaluation of an expert system for the diagnosis of reading and spelling problems.

///// EINDE PERSBERICHT /////