Fontys
Fontys installeert nieuwe lector (19-4-2006)
---
Fontys installeert nieuwe lector
19-4-2006 door Kim Peeters
Fontys Hogescholen installeert lector Evaluerend handelen in de
speciale onderwijszorg
Dr. Anita M. Blonk wordt donderdag 20 april geïnstalleerd als lector
`Evaluerend handelen in de speciale onderwijszorg. Haar lectoraat is
verbonden aan Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg (OSO) te
Tilburg. De titel van haar oratie luidt: `Verwachtingen, illusies en
voorspellingen'.
Volgens Blonk is onderzoeksmatig, reflecterend en resultaatgericht
handelen van belang voor de inzet en kwaliteit op het gebied van
speciale onderwijszorg. Dat gebied omvat speciaal onderwijs, jeugdzorg
en arbeidstoeleiding. In haar lectoraat richt zij zich op de
explicitering, toetsing en ontwikkeling van de inhoud van
orthopedagogisch - orthodidactisch handelen. Blonk wil professionals
motiveren om niet alleen verwachtingen te formuleren, maar deze ook
elke dag weer te toetsen aan de dagelijkse praktijk. Uiteindelijk kan
een professional een goede voorspeller worden door continu evaluerend
te handelen. Door deze manier van werken kunnen professionals
doelgericht en effectief omgaan met leerlingen zodat zij zich verder
kunnen ontwikkelen in de richting van een voortgezette opleiding of
arbeidstraject.
Het onderzoek van het lectoraat wordt uitgevoerd door de kenniskring.
Deze kenniskring bestaat uit vier leden van de samenwerkende
organisaties, namelijk Aloysiusstichting, Pactum, Saltho en REC
Vierland en vier leden van Fontys OSO. De organisaties houden zich
bezig met speciale onderwijszorg rondom kinderen en jeugdigen met
gedragsproblemen en eventueel ook cognitieve beperkingen. Door het
uitvoeren van onder andere het lectoraatsonderzoek in hun
instellingen, verwachten zij een vergroting van de deskundigheid van
hun medewerkers en de organisatie als geheel te bewerkstelligen.
Daarnaast is de verwachting dat het onderzoek een bijdrage levert aan
de kennisontwikkeling in de andere organisaties die betrokken zijn bij
het lectoraat. Ook zullen relevante onderzoeksresultaten bijdragen aan
de verbetering van de masteropleiding Special Educational Needs van
Fontys OSO.
Dr. Anita M. Blonk studeerde in 1988 af als onderwijskundige en
orthopedagoog aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Tot 1994 was zij
hier als junioronderzoeker verbonden aan de afdeling orthopedagogiek;
diagnostische besluitvorming. Sinds 1994 vervult zij de functie van
docent bij de afdeling orthopedagogiek aan de Radboud Universiteit
Nijmegen en vanaf 2004 is zij tevens werkzaam als seniormedewerker bij
het Expertisecentrum Nederlands. Naast deze werkzaamheden verzorgt zij
postdoctoraal onderwijs. In 1997 is zij gepromoveerd op Dyslexpert:
The development and evaluation of an expert system for the diagnosis
of reading and spelling problems.
///// EINDE PERSBERICHT /////