April 2006

Campagne Marokko geeft je kleur' van start
Doelstelling groei naar 10 miljoen buitenlandse toeristen in 2010 Het blauw van de Atlantische oceaan en het roze van de keizerlijke stad Marrakech. Het geel van de woestijn en de sneeuwwitte toppen van het Atlas-gebergte. `Marokko geeft je kleur' is niet voor niets het thema voor de gloednieuwe campagne van het Nationaal Marokkaans Verkeersbureau. Een persbijeenkomst in Marokkaanse sferen op dinsdag 18 april vormde het startschot voor deze campagne. Het bureau wil Marokko in de Benelux op de kaart zetten als uniek vakantieland. Afbeelding
Prachtig beeld van de fraaie stad Marrakech

In het sfeervolle Marokkaanse restaurant Safir in het Rotterdamse Entrepot schetste Khalid Tijani, directeur Benelux van het verkeersbureau, wat Marokko de vakantieganger te bieden heeft. Ook de activiteiten van de Marokkaanse overheid om het toerisme de komende jaren verder te ontwikkelen, kwamen uitgebreid aan bod.

Groei
Toerisme is in Marokko de belangrijkste bron van inkomsten. In het jaar 2000 deden 4,4 miljoen mensen Marokko aan als vakantieland. Met `Visie 2010' wil de Marokkaanse overheid naar maar liefst tien miljoen toeristen in het jaar 2010. Hiervoor is een bedrag van ruim acht miljard euro uitgetrokken.

Nederland
Het is de bedoeling dat ook het aantal Nederlandse bezoekers flink stijgt. In 2005 bezochten 80.000 toeristen met een Nederlands paspoort Marokko. Dit jaar, 2006, zijn het er waarschijnlijk zo'n 95.000 en in 2010 naar verwachting 300.000.

Afbeelding Benelux
Met de nieuwe campagne richt het Nationaal Marokkaans Verkeersbureau zich voor het eerst specifiek op de Benelux. In slechts twee tot drie uur vliegen zijn toeristen uit de Benelux in Marokko. Cultuurliefhebber of zonaanbidder, sportfanaat of fijnproever; iedereen vindt in het land wat van zijn gading. Naast 3.500 kilometer kustlijn en prachtige stranden biedt Marokko majestueuze gebergten, fascinerende keizersteden en een prettig, gematigd klimaat.

Groeipotentieel
In de wereldwijde markt voor toerisme heeft Marokko nu een aandeel van slechts 0,7 procent. Er is dus nog volop groeipotentieel. De overheid wil dit optimaal benutten en lanceerde onder andere Plan Azur.

Dit plan voorziet onder meer in de ontwikkeling van zes complete badplaatsen. Hoogbouw wil de overheid niet. Het accent ligt nadrukkelijk op authenticiteit. All-inclusive-reizen maken deel uit van de opzet, maar dan gericht op de toerist die graag verder kijkt dan de grenzen van het resort.

Kust
Aan de Atlantische en Middellandse Zeekust in Marokko zijn volop prachtige stranden. Fervente strandgangers maar ook kite- en windsurfers kunnen hier hun hart ophalen. De bestaande badplaatsen Agadir, Tanger en Tétouan worden de komende jaren geherstructureerd. Daarnaast komen er vele nieuwe bij. Doel is om hiermee 45.000 extra bedden te realiseren.

Cultuur en keizersteden
Kleurrijke soeks en middeleeuwse medina's zijn belangrijke trekpleisters in Marokko. Daarnaast bieden de vier keizersteden Rabat, Fès, Meknès en Marrakech een rijke historie. Verschillende culturen, waaronder Afrikaanse en Arabische, komen hier samen. De keizersteden bieden tal van conferentie- en congresmogelijkheden waar de overheid in de toekomst verder in investeert.

Afbeelding

Skiën
Ook voor sportieve toeristen heeft Marokko veel in petto. Het land staat bekend om zijn fraai aangelegde golfbanen. Op dit moment zijn het er 20 en voor 2010 staan er acht extra banen gepland. Met het oog op wintersporters gaat de overheid het skigebied 80 kilometer ten noorden van Marrakech flink uitbreiden. Om het Rif- en Atlas-gebergte aantrekkelijker te maken voor backpackers, krijgt het aantal routes en verblijfplaatsen hier uitbreiding.

Charters
Op dit moment biedt Transavia tweemaal per week vluchten vanuit Amsterdam. Daarnaast verzorgt Atlas Blue sinds kort aantrekkelijk geprijsde vluchten vanuit Brussel. Goed nieuws voor toeristen is dat het aantal chartervluchten naar verwachting verder groeit.

Open Sky
Marokko heeft in 1995 namelijk een open sky-overeenkomst gesloten met de Europese Unie. Hierdoor zullen meer vliegmaatschappijen het land als bestemming opnemen in hun aanbod. Voor Benelux-inwoners komt een boeiend land met een geheel eigen, aansprekende cultuur zo steeds dichterbij.
2006-04-20