KNWV

Nieuwsbericht Watersportverbond

20-4-2006

Watersportverbond dringt aan op nader onderzoek dode hoek beroepsvaart

Het Watersportverbond wil dat de Minister van Verkeer en Waterstaat onderzoekt wat er gedaan kan worden aan de dode hoek van lege
binnenvaartschepen. Aanleiding is het ernstige ongeval op het
Maas-Waalkanaal afgelopen woensdag, waarbij een motorjacht werd overvaren door een binnenvaartschip. De twee opvarenden van het pleziervaartuig kwamen daarbij om het leven.

Lege binnenvaartschepen, maar ook binnenvaartschepen met een hoge deklast hebben soms een dode hoek van enige honderden meters. Dit is de afstand voor de boeg van het schip die de schipper vanuit zijn stuurhut niet kan overzien. Wettelijk mag deze afstand voor geladen schepen 350 meter en voor ongeladen schepen 250 meter zijn. Voor het uitzicht schuin vooruit of opzij van het binnenschip gelden geen regels. Naar aanleiding van soortgelijke ongevallen als het ongeval van gisteren, drong de Raad voor de Transportveiligheid in 2003 al aan om binnenvaartschepen te verplichten cameras op de boeg te
installeren. Met behulp van de cameras wordt het vaarwater rondom het schip beter zichtbaar voor de beroepsschipper. Het Watersportverbond vraagt de Minister nu dat advies versneld uit te voeren.

Het betreffende ongeval gebeurde onder goede weersomstandigheden op het rechte Maas-Waalkanaal. De schipper van het lege binnenvaartschip heeft verklaard het motorjacht niet gezien te hebben. Nader technisch onderzoek zal meer duidelijkheid moeten geven over de toedracht van het ongeval. Als inderdaad blijkt dat de dode hoek van het
binnenvaartschip mede de oorzaak van het ongeval was, wordt het hoog tijd dat de Minister actie onderneemt om de kans op dit soort
ongevallen te verkleinen.

Het ongeval onderstreept nog eens dat ook de watersporter goede uitkijk moet houden en vooral regelmatig achterom moet kijken. Het gevaar op het water komt, anders dan op de weg, veelal van achteren. Met het stimuleren van vaaropleidingen en door voorlichtingscampagnes (Varen doe je samen) wijst het Watersportverbond, in samenwerking met de Koninklijke Schuttevaer en Rijkswaterstaat, daar regelmatig op.