Universiteit van Amsterdam

Het leerproces in elektronische leeromgevingen


Promotie Informatica


vrijdag 21 april 10.00 uur
Computergames en simulaties worden steeds vaker toegepast in de onderwijswereld. Overal ontstaan initiatieven om vakgebieden te ontsluiten met behulp van elektronische leeromgevingen. Noor Christoph onderzocht het leerproces behorend bij een simulatiegame op het gebied van kennismanagement. Zij keek hierbij ook naar de rol van metacognitieve vaardigheden, zoals planning en reflectie. De onderzochte simulatiegame is KM Quest(TM), een leeromgeving waarin teams van spelers de kennishuishouding van een fictief bedrijf beheren, terwijl verschillende problemen op het gebied van kennismanagement de revue passeren. Dergelijke problemen worden gezien als 'moeilijke' problemen, omdat er geen eenduidige oplossingen voorhanden zijn. De resultaten van het onderzoek laten zien dat mensen zowel feitenkennis als vaardigheden opdoen. Zo leren zij welke kennisprocessen een rol spelen én hoe zij de kennisinfrastructuur van het bedrijf kunnen beoordelen. Als mensen in de leeromgeving ondersteuning krijgen in de vorm van een taakmodel dat voorschrijft hoe de problemen op het gebied van kennismanagement kunnen worden opgelost, blijkt dat zij vooral tijd nodig hebben om het gebruik van dit model te reguleren. Christoph toont aan dat mensen die dit taakmodel niet krijgen, geneigd zijn om zelf een dergelijk model te bedenken. Daarbij hebben ze baat bij het gebruik van metacognitieve vaardigheden. Mw. L.H. Christoph: The role of metacognitive skills in learning to solve problems. Promotor is prof. dr. B.J. Wielinga.

Dit is een overzicht van promoties, oraties, afscheidscolleges en andere activiteiten aan de Universiteit van Amsterdam. Meer informatie over de items in deze agenda kunt u krijgen bij de afdeling Persvoorlichting, tel. 020 - 525 2695, e-mail: persvoorlichting@uva.nl. Met vragen over plechtigheden Geneeskunde kunt u contact opnemen met AMC Voorlichting, tel. 020 - 566 2929. Onder aan deze agenda vindt u de rubriek Hoogleraarsbenoemingen.