VVD


18-4-2006

Europarlement maakt emissies luchtvaart verhandelbaar

Vandaag heeft de Transportcommissie van het Europees Parlement ingestemd met de opinie van Jeanine Hennis-Plasschaert over het effect van de luchtvaart op de klimaatverandering.

Het betreft een reactie op de mededeling van de Europese Commissie inzake 'maatregelen om het effect van de luchtvaart op de klimaatverandering terug te dringen'. Hennis-Plasschaert pleit voor de integratie van de luchtvaart in het Europese systeem van verhandelbere emissierechten (EU-ETS).

Jeanine Hennis-Plasschaert: "Om het milieu te verbeteren is het simpelweg beperken van het transport, in dit geval het vliegverkeer, voor mij geen optie. Ook fiscale maatregelen (btw op tickets en accijns op kerosine) bieden niet de gewenste oplossing. Wellicht leuk voor de schatkist, maar de milieu-effectiviteit van dergelijke fiscale maatregelen staat geenszins vast. De opname van de luchtvaart in het Europese systeem van verhandelbare emissierechten is het meest geschikte instrument. Het is milieu-effectief, economisch efficiënt en het leent zich goed voor een bredere toepasbaarheid."

Jeanine Hennis-Plasschaert verkgreeg een nipte meerderheid voor haar rapport. De PPE (conservatieven waarvan het CDA deel uitmaakt) en de Groenen nemen extreme posities in en staan lijnrecht tegenover elkaar. De PPE wil van geen enkele maatregelen weten als het gaat om het terugdringen van de luchtvaarteffecten op de klimaatverandering. Het probleem wordt door de conservatieven gebagatelliseerd. De Groenen daarentegen schieten volledig door en willen maatregel op maatregel stapelen wat een onwerkbare situatie voor de Europese luchtvaartsector zou opleveren. De luchtvaartsector zelf kan zich in grote lijnen in de plannen van de Europese Commissie vinden.

De luchtvaartsector is momenteel verantwoordelijk voor 3% van de totale broeikasgasuitstoot. De emissies in de luchtvaart nemen echter sneller toe dan in andere sectoren.