Provincie Limburg

Verkenning 'Limburg, één generatie verder' De Provincie Limburg heeft een studie uitgevoerd naar mogelijke

ontwikkelingen van bevolking, economie, milieu en ruimte in Limburg op lange termijn. De bevindingen zijn weergegeven in het rapport Limburg, één generatie verder. De studie is bruikbaar bij beleidsdiscussies over toekomstige ontwikkelingen en de gevolgen hiervan voor het beleid op diverse terreinen. Ook kan de studie een bijdrage leveren aan de discussie over de krimp en vergrijzing van de Limburgse bevolking en de kansen of juist bedreigingen daarvan.

Gedeputeerde Staten bieden deze studie aan Provinciale Staten aan ter voorbereiding op het voorjaarsdebat. Aanleiding voor deze studie was het Provinciaal Omgevingsplan Limburg 2006 dat medio 2006 door PS wordt vastgesteld.

Vier scenarios
De nationale planbureaus, waaronder het Centraal Planbureau en het Milieu- en Natuurplanbureau, hebben voor lange-termijnstudies vier scenarios ontwikkeld. Een scenario is een beschrijving van het mogelijk verloop van samenhangende maatschappelijke ontwikkelingen. Alternatieve scenarios kunnen behulpzaam zijn bij debatten over toekomstige richtingen van ontwikkeling en beleid. De vier scenarios zijn als volgt te typeren:

* Mondiale markt: een voortgaande globalisering en liberalisering. De burgers zijn individualistisch en materialistisch ingesteld; er is een afnemende belangstelling voor de kwaliteit van de leefomgeving.

* Veilige regio: de culturele identiteit en traditionele waarden zijn belangrijk. De wereld valt uiteen in protectionistische regios, er ontstaan grotere verschillen in voorspoed tussen de Westerse wereld en andere regios.

* Mondiale solidariteit: er is een groot milieu- en sociaal bewustzijn. Overheid, bedrijfsleven, media en publiek hebben allemaal aandacht voor het milieu en sociale aspecten van het leven.

* Zorgzame regio: er is weinig internationale handel en culturele uitwisseling tussen de regios. Binnen de regios is de maatschappelijke betrokkenheid groot ten aanzien van milieukwaliteit en sociale aspecten.

De studie Limburg, een generatie verder beschrijft de ontwikkelingen voor deze provincie volgens dezelfde vier lange-termijnscenarios, rekening houdend met de Limburgse bevolkings¬ontwikkeling en andere specifieke kenmerken voor deze provincie, zoals het relatief hoge aandeel van de maakindustrie. Ook brengt de studie de mogelijke gevolgen voor de economie, verkeer en vervoer, de landbouw, het bouwen en wonen en milieu en natuur in beeld.

Studieresultaten
Uit de studie Limburg, een generatie verder komen deze mogelijke ontwikkelingen naar voren:

Bevolking
In alle scenarios daalt de bevolking Limburg structureel. Dat heet krimp. Afhankelijk van het scenario wonen er in Limburg over dertig jaar 10 tot 25% minder mensen dan in 2002. Zij zullen gemiddeld ook ouder zijn (vergrijzing). Was in 1995 24% van de Limburgers 55 jaar of ouder; in 2035 behoort ca 40% van onze inwoners tot de categorie van de senioren. Daarnaast neemt het aandeel jongeren (t/m 14 jaar) gestaag af (ontgroening). In 1970 maakte deze groep ca. 30% uit van de Limburgse bevolking, in 2005 nog geen 20%. En dit aandeel zal verder dalen. Ondanks de afname van het aantal inwoners in Limburg, zal het aantal huishoudens tot 2015 niet dalen. Door gezinsverdunning (eerder en langer zelfstandig wonen van jongeren resp. ouderen, meer gescheiden mensen) zal vooral het aantal 1-persoonshuishoudens toenemen. Deze ontwikkeling wordt ingehaald door de bevolkingsafname, waardoor na 2015 de vraag naar woningen afneemt.

Veranderingen in lifestyle
Het culturele en verenigingsleven bloeit in Limburg, in vergelijking met de andere provincies. Limburgers zijn daar veelal trots op. Door het wegvallen van de zuilen, door individualisering en democratisering van de samenleving hebben individuele normen en waarden als basis voor het handelen van mensen aan betekenis gewonnen. Deze trend wordt versterkt door vergrijzing en ontgroening. Hierdoor loopt de sociale cohesie gevaar. Enkele toekomstscenarios (met name Mondiale Markt en Mondiale Solidariteit) voorzien een versterkte trek naar de steden. Van de ene kant is dit gunstig voor ontwikkelingen voor ruimte en natuur omdat door concentratie van woonfuncties minder ruimtedruk in het landelijk gebied ontstaat. Van de andere kant kan dit een risico betekenen voor de leefbaarheid in de dorpen.

Verkeer
Ondanks de afnemende bevolking zal het autoverkeer tussen 2003 en 2015 nog met zon 14% groeien. Daarna zal deze autoverkeersprestatie langzaam dalen. Gebruik van openbaar vervoer krijgt vooral groeikansen in de scenarios Mondiale Solidariteit en Zorgzame Regio.

Economie
De werkgelegenheid in de industrie neemt snel af. Vanwege de concurrentie uit lage-lonenlanden verplaatsen veel bedrijven uit de maakindustrie hun activiteiten naar Oost-Europa of Azië, of moeten hun bedrijf sluiten. Perspectiefrijk zijn sectoren die veel investeren, nieuwe producten en diensten ontwikkelen en exporteren. Voor Limburg worden de kansen van de voedings- en genotmiddelenindustrie en chemie hoog ingeschat. De veranderende economie heeft ook gevolgen voor de behoefte aan bedrijventerreinen. Drie van de vier lange termijn scenarios laten van 2010 naar 2020 nog een lichte groei van de bedrijventerreinenbehoefte zien, daarna daalt de behoefte aan areaal. Kwaliteit blijft van belang. De nieuwe kennisintensieve bedrijvigheid vraagt minder ruimte, maar wel van hoge kwaliteit. Voor belangrijke sectoren als de logistiek blijft ruimte wel wezenlijk. De handel- en dienstensectoren maken het verlies aan banen in de industrie goed. Vervoer, communicatie en handel groeien fors, vooral in Mondiale Markt en Veilige Regio. Door de mondiale verschuiving van grootschalige productie zullen de goederenstromen verder toenemen. Tot 2020 wordt een groei van het goederenvervoer van 15 tot 80% voorzien. Zeker het transitoverkeer via het hoofdwegennet door Limburg zal hierdoor stevig groeien. De sector toerisme en recreatie ontwikkelt zich tot een volwaardige vrijetijdseconomie. Ook de zorgsector zal een sterke groei doormaken, mede door de toenemende vergrijzing van de bevolking. Tot 2030 groeit de werkgelegenheid in de zogenoemde kwartaire sector met tussen de 20 en 65%.

Door ontgroening en vergrijzing zal de potentiële beroepsbevolking in dertig jaar tijd met meer dan 200.000 personen afnemen. Het gevolg is dat in alle scenarios de vraag naar arbeid groter wordt dan het aanbod. Op de middellange termijn vraagt dit om een ommezwaai in het beleid: in plaats van werkloosheid te bestrijden dient met beleidstrategieën het arbeidsaanbod te worden verruimd. Dit kan door de arbeidsparticipatie te stimuleren met extra aandacht voor scholing, het betrekken van ouderen en flexibilisering, blijvend in te zetten op automatisering en innovatie om de arbeidsproductiviteit te stimuleren en door het aantrekken van arbeidskrachten naar Limburg.

Landbouw
Afhankelijk van het toekomstig EU-landbouwbeleid, de wereldmarkt, technologische ontwikkeling en de aandacht voor duurzame productie en agrarisch natuurbeheer, kunnen de sectoren uit de land- en tuinbouw verschillende ontwikkelingen laten zien. De totale productie- en toegevoegde waarde van de landbouw blijft in de meeste scenarios op hetzelfde niveau; het scenario dat uitgaat van sterke schaalvergroting en industrialisatie van de landbouw laat een forse stijging zien. In alle scenarios neemt de werkgelegenheid in en de ruimteclaim door de landbouw af.

Milieu
De milieubelasting neemt op veel fronten verder af. De marktgerichte scenarios laten een kleinere afname zien dan de meer op solidariteit gerichte scenarios. In de marktgerichte scenarios is er zelfs een toename van het energieverbruik. In de meer op solidariteit gerichte scenarios nemen energieverbruik en CO2-uitstoot wel af, vooral omdat hiertoe een beleidsintensivering plaatsvindt vanwege de sterke aandacht voor het beperken van het klimaatprobleem.
* Klik hier voor de volledige tekst van de studie Verkenning 'Limburg, één generatie verder' PDF-document

21-4-2006 10:40