Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Laagdrempelig uitgeven en self publishing: kans of bedreiging voor traditionele uitgeverij?

Onderzoek toont aan: 3 op de 4 uitgevers zien mogelijkheden in printing en publishing on demand

Rotterdam, 21 april 2006 - Vanaf 24 april kunnen schrijvers zelf via Bruna en POD-bedrijf Gopher hun manuscripten in een kleine oplage laten drukken en verspreiden. Op 23 mei opent het selfpublishing bedrijf Lulu.com haar virtuele deuren in Nederland.

Zijn de traditionele uitgevers wel voorbereid op deze nieuwe ontwikkelingen en partijen in het boekenvak? Onderzoek van InCT, vakblad voor uitgeven, innovatie en ict, toont aan dat 1 op de 5 uitgevers vinden dat de consument meer en meer bepaalt wat kwaliteit heeft en wat niet, en dat de rol van de uitgever kleiner wordt. 19% van de uitgevers in Nederland zegt zelfs dat POD diensten de traditionele keten uitgever - drukker - boekhandelaar overbodig maakt. Maar 77% ziet juist kansen dankzij betere kwaliteit en technische mogelijkheden van POD. En onderzoek van KPMG laat zien dat 63% van de Nederlandse uitgevers in 2007 zelf printing on demand diensten wil aanbieden.

Tijdens InCTformatie, themacongres en beurs over printing en publishing on demand op 26 april, wordt in de afsluitende forumdiscussie stilgestaan bij de rol van deze on-demand diensten voor de uitgeversbranche. Tijdens de ochtend- en middaglezingen wordt ingegaan op alle aspecten van POD voor de uitgever en de keten van auteur tot consument.

Wat is POD?

Digitaal drukken, oftewel printing en publishing on demand (POD) en uitgeven op maat staan bij veel uitgevers hoog op de agenda. Onderzoek van KPMG in Nederland laat zien dat veel uitgevers binnen twee jaar willen starten met POD. Op het congres InCTformatie op 26 april a.s. in Het Spant spreken 15 specialisten over alle aspecten van POD. Deelnemers aan het congres kunnen een eigen manuscript (in pdf) gratis laten drukken en het resulterende boek tijdens het congres op 26 april ophalen.

Printing en publishing on demand staat voor:


· Gedrukte publicaties in (zeer) kleine oplagen en zelfs oplage één
· Direct marketing en uitgeven gaan samenvallen
· Boeken, tijdschriften als maatwerk: elke afnemer of bedrijf zijn eigen variant
· Gepersonaliseerde boeken, tijdschriften, folders, catalogi
· Het opnieuw uitbrengen van de backlist, nooit meer uitverkochte boeken
· Auteurs die zelf hun boeken uitbrengen, self publishing

POD is hot!

Als hun ambities worden waargemaakt willen in 2007 meer dan 63% van de Nederlandse uitgeverijen printing on demand diensten wil aanbieden. Organisator Huub van de Pol: "Digitaal drukken heeft bij veel uitgevers een slechte naam. Het wordt geassocieerd met copyrettes en lelijk drukwerk, terwijl de techniek inmiddels hele hoge kwaliteit drukwerk aflevert dat zich met offset kan meten. Onze lezers zijn professionals in het boeken- en uitgeefvak en laten zich graag voorlichten over dit soort innovaties. Daarom verzorgen wij naast onze vakbladen en boeken ook dit congres. De najaarscongressen van InCT hebben aangetoond dat er een grote behoefte is aan informatie op het gebied van nieuwe, innovatieve ontwikkelingen binnen de uitgeverswereld."

Dagprogramma

Onder dagvoorzitterschap van Hans Offringa (oprichter Gopher, voormalig CEO Europa van Amazon-dochter Booksurge en POD specialist van het eerste uur) spreken in Theater Het Spant te Bussum 15 specialisten over alle aspecten van POD. De gehele keten van auteur tot eindgebruiker komt aan bod dankzij de medewerking van auteurs, productiebedrijven, uitgevers, intermediairs, adviseurs en retailers.

Onderwerpen tijdens het plenaire ochtendprogramma:


· Onderzoeksresultaten en trends over POD bij de uitgeverij


· Printing on demand: nieuwe mogelijkheden. De auteur aan de macht?


· Lessons learned van (educatieve) uitgeverij rond maatwerk en POD


· POD eigen plaats waard in businessmodel (wetenschappelijke) uitgever.

De middag bestaat uit drie parallelsessies met als thema's: Proces, Business en Praktijk. Onderwerpen en cases:


· POD in de praktijk - een inleiding


· Publishing Portal case bij Uneto-VNI


· Gepersonaliseerde point of sale producten voor de boekhandel


· Componeer uw eigen meesterwerk


· Uitgevers kunnen risicoloos B2C markt bedienen


· POD kansen voor de innovatieve boekhandel


· Eén miljoen brochures 'on demand' naar de burger


· Prepress, opslag, uitlevering en betalingsverkeer via Business Publishing Outsourcing.

De dag wordt afgesloten met een forumdiscussie met als onderwerp: "Printing en publishing on demand maakt uitgevers, drukkers en boekhandelaren overbodig. De consument bepaalt wat kwaliteit heeft en wat niet." Mathijs Suidman leidt de discussie in aan de hand van Lulu.com, een op POD gebaseerde self publishing dienst. Verder nemen deel: Saskia de Vries (Amsterdam University Press), Wim Drost (het Ontwikkelcentrum), Gijs Schooten (Bruna Campus / Gopher) en Hans Offringa.

Beursvloer

De beursvloer is gereserveerd voor meer dan 10 aanbieders van en specialisten op het gebied van digitaal drukken, sales, marketing, logistiek, wharehousing en diverse andere relevante vormen van business outsourcing om POD voor de uitgeverij van de toekomst mogelijk te maken.


* Gratis eigen POD publicatie voor elke bezoeker

Niet iedereen is overtuigd van de kwaliteit van digitaal drukwerk. Dat verandert als je het zelf gezien hebt. Iedereen die zich opgeeft als deelnemer aan InCTformatie kan een eigen uitgave of manuscript gratis 'on demand' laten drukken door Scan Laser, één van de standhouders op InCTformatie 2006. Na aanmelding voor het congres mogen bezoekers een document naar keuze uploaden (als pdf). Op 26 april kunnen ze hun uniek gedrukte boek afhalen op de stand van Scan Laser.

Meer informatie

InCTformatie vindt plaats op woensdag 26 april in Theater het Spant te Bussum. Meer informatie en aanmelden via www.inct.nl en http://www.inctformatie.nl

Over InCT

Elk nummer van de kwartaaluitgave bevat een gebalanceerde mix over innovatie binnen de uitgeverij, nieuwe media en uitgeefproducten als electronic paper, internet, printing en publishing on demand, cd-rom en dvd, maar ook over businessmodellen en de automatisering van bedrijfsprocessen, zoals database publishing, mediumneutrale opslag, e-marketing, abonnementenadministratie en redactionele automatisering. Op de website van InCT (www.inct.nl) wordt wekelijks een nieuwsrubriek bijgehouden met relevante ontwikkelingen voor de doelgroep.

De primaire doelgroep bestaat uit de uitgever, innovator en beslisser binnen de uitgeverij en de hoofden van het marketing-, content- en ict-team van algemene, educatieve, wetenschappelijke en corporate uitgeverijen in Nederland en België. Tot de secundaire doelgroep behoren de verschillende leveranciers van (ict-) producten en diensten en alle in ict-geïnteresseerden binnen de uitgeverij en daarbuiten.

Agenda

Wilt u opnemen in uw (online) agendarubriek:

26 april 2006, Het Spant, Bussum (9.00 - 18.00)

Congres InCTformatie 2006: printing en publishing on demand

Info: http://www.inctformatie.nl

###


---