DAF Trucks

PERSBERICHT

50% minder roetuitstoot ten opzichte van Euro 5-norm van 2009: DAF kondigt productie extra schone EEV-motoren aan

Begin volgend jaar of zo veel eerder als technisch mogelijk start DAF Trucks N.V. de productie van extra schone EEV-motoren. Deze hebben uitlaatgas-emissiewaarden die nog lager liggen dan de strenge Euro 5-norm, die pas in 2009 van kracht wordt. Door toepassing van DAF SCR Technologie in combinatie met een passief roetfilter, wordt onder meer een belangrijke verdere reductie van vaste deeltjes bereikt, waardoor de DAF EEV-motoren zelfs een lagere uitstoot hebben dan gasmotoren.

Eind jaren negentig is de EEV-emissienorm (Enhanced Environmental friendly Vehicles) opgesteld om de ontwikkeling van schonere motoren te promoten. Aanvankelijk werd aangenomen dat deze norm uitsluitend met gasmotoren te realiseren was. Door de indrukwekkende technologische ontwikkeling die de DAF dieselmotoren hebben doorgemaakt en met name door toepassing van een intelligent injectie- en verbrandingssysteem, bereiken de DAF-dieselmotoren de lage Euro 5 emissiewaarden voor vaste deeltjes al zonder roetfilter. Daarmee benaderen ze de EEV-waarden inmiddels al heel dicht. Door toepassing van een additioneel roetfilter worden deze waarden zelfs onderschreden.

SCR-technologie voor Euro 4 en Euro 5
Alhoewel de Euro 5-emissie-eis pas in 2009 van kracht wordt, levert DAF nu al een breed gamma dieselmotoren die aan de overeenkomstige emissiewaarden voldoen. Deze motoren stoten - ten opzichte van de Euro 1-norm van zo'n 15 jaar geleden - zo'n 75% minder stikstofoxiden en ongeveer 94% minder vaste deeltjes uit.

Kon voor Euro 3 nog worden volstaan met motor-interne aanpassingen, om aan Euro 4 en Euro 5 te voldoen, moet gebruik worden gemaakt van uitlaatgas-nabehandelingssystemen. Net als de meeste Europese truckmotorenfabrikanten heeft DAF gekozen voor de SCR-technologie, de beste en op dit moment enig economisch haalbare oplossing om aan Euro 4 en Euro 5 te voldoen. Daarbij wordt AdBlue in de uitlaatgassen gespoten, waardoor in de DeNOx-katalysator de stikstofoxiden worden afgebroken in onschadelijk stikstof en waterdamp. SCR-technologie is betrekkelijk eenvoudig en daardoor uitermate betrouwbaar en efficiënt. Doordat deze uitlaatgasnabehandelings-technologie geen invloed heeft op de motor, kan de afstelling daarvan geoptimaliseerd worden voor een ideale verbranding en daardoor een laag brandstofverbruik. DAF SCR Technologie gaat echter verder.

De invoering van DAF SCR Technologie valt namelijk samen met de introductie van een compleet nieuwe reeks PACCAR-motoren, die toonaangevend zijn op het gebied van brandstofverbruik, betrouwbaarheid en levensduur. Alle motoren maken gebruik van een geavanceerd hogedruk-brandstofinspuitsysteem voor de hoogst mogelijke efficiency en de laagst mogelijke uitstoot van vaste deeltjes. Om aan de strenge eis van 0,03 gram per kW/uur (ETC) te voldoen, is voor geen van de nieuwe PACCAR-motoren een roetfilter nodig.

50% minder vaste deeltjes
Door toepassing van een passief roetfilter kan een verdere reductie van de uitstoot van vaste deeltjes van 50% gerealiseerd worden tot een waarde van slechts 0,015 gram/kWu. Dat is zelfs 25 procent onder de EEV-norm. De 9,2 liter PACCAR EEV-motor kent daarij een uitstoot van 2 gram NOx, 0,05 gram CO en 0,1 gram koolwaterstoffen per kW/u en een bijna te verwaarlozen uitstoot van zichtbare rook. Dat zijn waarden waarvan tot voor kort aangenomen werd, dat ze uitsluitend met gasmotoren te realiseren waren en die dicht bij 'zero emissions' komen te liggen. Naast een lagere uitstoot van vaste deeltjes, kent de DAF EEV-dieselmotor tal van intrinsieke voordelen ten opzichte van alternatieve aandrijfvormen, zoals gas: een hoger rendement, een hogere betrouwbaarheid en duurzaamheid en lagere operationele kosten.

Begin volgend jaar of zo veel eerder als technisch mogelijk zal de PACCAR 9,2 liter EEV-motor - met vermogens van 250 tot 360 pk - beschikbaar komen voor toepassing in bussen en in de loop van 2007 zal deze ook voor trucks leverbaar worden. Dan zal tevens een EEV-versie van de 12,9 liter PACCAR MX-motor beschikbaar zijn met vermogens van 360 tot 510 pk, eveneens uitgerust met een passief roetfilter.

Roetfilter voor 'retrofit'
Naast de PACCAR PR EEV- en de PACCAR MX EEV-motoren met zeer lage emissie-niveaus, zal DAF vanaf begin volgend jaar passieve roetfilters gaan aanbieden voor toepassing op bestaande bussen en vrachtwagens met Euro 3-motor. Deze filters reduceren de uitstoot van vaste deeltjes met zo'n 50 procent. Met het 'retrofit' roetfilter komt DAF vervoerders tegemoet die zich in stedelijke gebieden geconfronteerd zien met lokale wetgeving, die de aanwezigheid van een roetfilter vereist.

Eindhoven, 21 april 2006