Aanpak hardrijders heeft effect

Door een jarenlange projectmatige aanpak van hardrijders in Soest is op een aantal vaste locaties de snelheid teruggedrongen.

In de gehele gemeente Soest is het percentage snelheidsovertreders gedaald van 7,3% in 2000 naar 1,3% in 2005.

Letselongevallen Koningsweg fors gedaald

Het effect van het plaatsen van camera's op de Koningsweg in Soest heeft als resultaat dat het aantal letselongevallen de afgelopen jaren behoorlijk is gedaald: van gemiddeld twaalf letselgevallen per jaar eind jaren negentig naar gemiddeld drie letselongevallen in de afgelopen drie jaar.

Op de Birkstraat en de Stadhouderslaan is de snelheid van het verkeer langzaam aan het dalen.

Vanaf 2000 is minimaal één flitspaal in werking. De gemeente heeft de locaties van de flitspalen geselecteerd en medewerkers van het Bureau Verkeer Onder Controle van de Politie Utrecht laten de camera's rouleren tussen 11 flitspalen in drie gemeenten: Eemnes, Baarn en Soest.

Ook controle met radarauto's en laserguns

Er vinden ook controles plaats met behulp van mobiele radarauto's en laserguns. Soms worden flitspalen helaas vernield. Op die locaties nemen mobiele controles die taken gewoon over. Vernielen van flitspalen heeft dan ook geen zin.

Waarom handhaving?

De flitspalen staan op locaties waar veel letselongevallen hebben plaatsgevonden. Een hoge snelheid is hier vaak de oorzaak van of maakt het ongeval ernstiger. Daarnaast werden op deze plaatsen forse snelheidsovertredingen waargenomen én is de verkeersintensiteit redelijk tot hoog.

Handhaving, oftewel een kans op een bekeuring op de deurmat, zorgt ervoor dat automobilisten hun snelheid aanpassen aan de geldende limiet.

Met als logisch gevolg dat op den duur het aantal ongevallen afneemt.