Provincie Noord-Holland

21-4-2006

Onderwerp

Rijk moet meer verantwoordelijkheid nemen in Schipholdossier

Marjan Lansdaal

De provincie Noord-Holland en de gemeenten Amsterdam en Haarlemmermeer zijn teleurgesteld over het kabinetsstandpunt over de toekomst van Schiphol. Op basis van het vandaag verschenen persbericht van de Ministeries van VenW en VROM hierover, trekken zij de conclusie dat het kabinet te weinig oog heeft voor de omgeving van Schiphol en geen heldere visie heeft op de verdere ontwikkeling van de luchthaven. De drie overheden vormen samen de kern van de Bestuurlijke Regie Schiphol (BRS), een samenwerkingsverband van de regionale en lokale overheden.

Leefbaarheid
Amsterdam, Haarlemmermeer en Noord-Holland willen dat ook het kabinet zijn verantwoordelijkheid neemt als het gaat om het verbeteren van de leefbaarheid in de omgeving van Schiphol. De luchthaven is cruciaal voor de economische ontwikkeling van de regio en heel Nederland, maar de bijkomende lasten zoals geluidsoverlast en verkeersdruk komen neer op de schouders van de regio. De BRS-kern is dan ook bezig met een leefbaarheidprogramma voor de omwonenden en hun leefomgeving en vindt dat het Rijk hierin, net als de regio en de sector, bereid moet zijn te investeren.

De BRS heeft daarom al vorig jaar bij het Rijk een pakket voorstellen op tafel gelegd, waarin onder meer wordt gepleit voor een ruimere verhuisregeling, meer maatwerk bij woningisolatie en maatregelen om de leefomgeving te verbeteren, bijvoorbeeld door de aanleg van extra recreatieve of groenvoorzieningen. Dat het kabinet hier niet of nauwelijks op ingaat, vinden de regionale partners onbegrijpelijk. Het gaat immers wel om betere bescherming tegen geluidsoverlast, vergroting van het draagvlak voor Schiphol in de omgeving én versterking van het leefmilieu voor omwonenden en van het vestigingsmilieu voor bedrijven.

Groei Schiphol?
De milieu- en veiligheidseisen zijn harde voorwaarden die verbonden zijn aan de groei van Schiphol. Voor Haarlemmermeer, Amsterdam en de provincie is de verbetering van de leefbaarheid een essentiële, aanvullende voorwaarde.

De regionale partners zetten in op selectieve groei, om de beperkt beschikbare ontwikkelingsruimte zo goed mogelijk te benutten. Deze ruimte moet zoveel mogelijk worden gebruikt voor de knooppuntfunctie van de luchthaven. Zij verwachten ook van het kabinet dat het hierin duidelijke keuzen maakt. Het Kabinet laat dit echter geheel aan de luchtvaartsector over en doet geen uitspraak over een eventuele aanpassing van het banenstelsel, terwijl de provincie hiervoor speciaal op verzoek van het Rijk ruimte heeft gereserveerd tot 1 april 2008.

De knooppuntfunctie is voor de regio zo belangrijk, omdat de maatschappelijke meerwaarde van Schiphol in de eerste plaats gelegen is in het grote aantal rechtstreekse intercontinentale en continentale verbindingen. Dat geldt niet alleen voor internationale hoofdkantoren en logistiek, maar ook voor IT, creatieve industrie, wetenschap etc. Door een deel van de luchtvaart, zoals low-cost-carriers en charters, uit te plaatsen, blijft er meer ruimte over voor de knooppuntfunctie. De luchthaven Lelystad biedt hiervoor goede mogelijkheden. Eind vorig jaar zijn daarover afspraken gemaakt tussen de lokale en regionale overheden in de Noordvleugelconferentie.

Hoe verder?
De drie partijen dringen er bij het Kabinet en de Tweede Kamer op aan om eerst een inhaalslag te maken op het gebied van leefbaarheid, alvorens te praten over de verdere ontwikkeling. Zij werken samen aan een middellange termijnvisie voor Schiphol, waarbij ook de andere BRS-overheden worden betrokken. Hierin wordt onder meer ingegaan op het leefbaarheidprogramma en optimalisatie van het banenstelsel. De visie is gereed in mei en zal zeker aangeboden worden aan het Kabinet en de Tweede Kamer.