21-4-2006
Onderwerp
Rijk moet meer verantwoordelijkheid nemen in Schipholdossier
Marjan Lansdaal
De provincie Noord-Holland en de gemeenten Amsterdam en Haarlemmermeer
zijn teleurgesteld over het kabinetsstandpunt over de toekomst van
Schiphol. Op basis van het vandaag verschenen persbericht van de
Ministeries van VenW en VROM hierover, trekken zij de conclusie dat
het kabinet te weinig oog heeft voor de omgeving van Schiphol en geen
heldere visie heeft op de verdere ontwikkeling van de luchthaven. De
drie overheden vormen samen de kern van de Bestuurlijke Regie Schiphol
(BRS), een samenwerkingsverband van de regionale en lokale overheden.
Leefbaarheid
Amsterdam, Haarlemmermeer en Noord-Holland willen dat ook het kabinet
zijn verantwoordelijkheid neemt als het gaat om het verbeteren van de
leefbaarheid in de omgeving van Schiphol. De luchthaven is cruciaal
voor de economische ontwikkeling van de regio en heel Nederland, maar
de bijkomende lasten zoals geluidsoverlast en verkeersdruk komen neer
op de schouders van de regio. De BRS-kern is dan ook bezig met een
leefbaarheidprogramma voor de omwonenden en hun leefomgeving en vindt
dat het Rijk hierin, net als de regio en de sector, bereid moet zijn
te investeren.
De BRS heeft daarom al vorig jaar bij het Rijk een pakket voorstellen
op tafel gelegd, waarin onder meer wordt gepleit voor een ruimere
verhuisregeling, meer maatwerk bij woningisolatie en maatregelen om de
leefomgeving te verbeteren, bijvoorbeeld door de aanleg van extra
recreatieve of groenvoorzieningen. Dat het kabinet hier niet of
nauwelijks op ingaat, vinden de regionale partners onbegrijpelijk. Het
gaat immers wel om betere bescherming tegen geluidsoverlast,
vergroting van het draagvlak voor Schiphol in de omgeving én
versterking van het leefmilieu voor omwonenden en van het
vestigingsmilieu voor bedrijven.
Groei Schiphol?
De milieu- en veiligheidseisen zijn harde voorwaarden die verbonden
zijn aan de groei van Schiphol. Voor Haarlemmermeer, Amsterdam en de
provincie is de verbetering van de leefbaarheid een essentiële,
aanvullende voorwaarde.
De regionale partners zetten in op selectieve groei, om de beperkt
beschikbare ontwikkelingsruimte zo goed mogelijk te benutten. Deze
ruimte moet zoveel mogelijk worden gebruikt voor de knooppuntfunctie
van de luchthaven. Zij verwachten ook van het kabinet dat het hierin
duidelijke keuzen maakt. Het Kabinet laat dit echter geheel aan de
luchtvaartsector over en doet geen uitspraak over een eventuele
aanpassing van het banenstelsel, terwijl de provincie hiervoor
speciaal op verzoek van het Rijk ruimte heeft gereserveerd tot 1 april
2008.
De knooppuntfunctie is voor de regio zo belangrijk, omdat de
maatschappelijke meerwaarde van Schiphol in de eerste plaats gelegen
is in het grote aantal rechtstreekse intercontinentale en continentale
verbindingen. Dat geldt niet alleen voor internationale hoofdkantoren
en logistiek, maar ook voor IT, creatieve industrie, wetenschap etc.
Door een deel van de luchtvaart, zoals low-cost-carriers en charters,
uit te plaatsen, blijft er meer ruimte over voor de knooppuntfunctie.
De luchthaven Lelystad biedt hiervoor goede mogelijkheden. Eind vorig
jaar zijn daarover afspraken gemaakt tussen de lokale en regionale
overheden in de Noordvleugelconferentie.
Hoe verder?
De drie partijen dringen er bij het Kabinet en de Tweede Kamer op aan
om eerst een inhaalslag te maken op het gebied van leefbaarheid,
alvorens te praten over de verdere ontwikkeling. Zij werken samen aan
een middellange termijnvisie voor Schiphol, waarbij ook de andere
BRS-overheden worden betrokken. Hierin wordt onder meer ingegaan op
het leefbaarheidprogramma en optimalisatie van het banenstelsel. De
visie is gereed in mei en zal zeker aangeboden worden aan het Kabinet
en de Tweede Kamer.
Provincie Noord-Holland