Gemeente Stein


Aanslag-/ beschikkingsbiljet gemeentelijke belastingen 2006 24-04-2006
Aanslag-/ beschikkingsbiljet gemeentelijke belastingen 2006 Eind week 17 ontvangt u het aanslag-/ beschikkingsbiljet gemeentelijke belastingen over het jaar 2006. Dit biljet heeft als dagtekening 29 april 2006. In dit artikel vindt u achtergrondinformatie en uitleg hierover.

Vooraf
Op het aanslagbiljet gemeentelijke belastingen kunnen zowel WOZ-beschikkingen als aanslagen onroerende-zaakbelastingen (OZB), rioolrecht, afvalstoffenheffing (vast recht) of hondenbelasting voorkomen. Niet iedereen betaalt alle belastingen die hier worden genoemd. Het maakt verschil of u eigenaar of gebruiker bent, maar ook of uw pand een woning of een bedrijf is.

WOZ-waarde
Sinds 1997 geldt een landelijke regeling voor de waardering van onroerende zaken, de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ). De Wet WOZ schrijft voor dat gemeenten periodiek een nieuwe waarde vaststellen voor alle panden in de gemeente. Voorheen gold die WOZ-waarde voor een periode van vier jaren. Vanaf 2005 is dat nog maar twee jaar. De nieuwe WOZ-waarde die op het aanslagbiljet staat, geldt voor de jaren 2005 en 2006.

De WOZ-waarde wordt gebruikt voor verschillende belastingen, zoals de onroerende-zaakbelastingen, het eigenwoningforfait in de inkomstenbelasting en de waterschapsheffing omslag gebouwd.

U ontvangt in tegenstelling tot voorgaande jaren géén apart document (de zogeheten WOZ-beschikking) meer waarin de waarde is vastgesteld. De nieuw vastgestelde WOZ-waarde die van toepassing is voor uw pand staat voortaan vermeld op het aanslagbiljet gemeentelijke belastingen. Dat gebeurt voortaan ieder jaar omdat u met ingang van 2005 jaarlijks bezwaar kunt maken tegen de WOZ-waarde.

Waardebepaling
Bij de waardebepaling is uitgegaan van het bedrag dat uw pand zou kunnen opbrengen bij verkoop op de waardepeildatum 1 januari 2003. De wet schrijft voor dat bij de waardebepaling moet worden uitgegaan van de veronderstelling dat het pand leeg verkocht en onmiddellijk in gebruik kan worden genomen. Dit is bij woningen de vrije verkoopwaarde van het pand. Er mag dus geen rekening gehouden worden met onder meer het waardedrukkend effect van verhuur of erfpacht.

Voor de waardebepaling heeft de gemeente de beschikking over veel informatie over een pand: metingen en verkoopprijzen uit het Kadaster, luchtfotos en al eerder door de gemeente vastgelegde gegevens (bijv. de grootte van een pand). Deze informatie vult de gemeente aan met de gegevens over veranderingen in de afgelopen periode (verbouwingen en dergelijke). Nadat de kenmerken van uw woning zijn vastgesteld, worden de prijzen van soortgelijke verkochte woningen (rond 1 januari 2003) onderzocht. Bovendien vindt er een vergelijking plaats van de verschillende woningen in de omgeving. Niet iedere woning wordt afzonderlijk bekeken. Vaak volstaat het bezoeken van één of een beperkt aantal woningen in een straat of buurt. De waarde van andere vergelijkbare woningen wordt dan hiervan afgeleid. Voor niet-woningen geldt een afwijkende methode van taxeren.

Als u een nadere onderbouwing van de waardebepaling van uw pand wilt, dan kunt u bij de gemeente een taxatieverslag opvragen. Meer informatie over de waardebepaling en de Wet WOZ kunt u ook vinden op de site www.wozinformatie.nl/publieksinformatie.

Afschaffing gebruikersdeel onroerende-zaakbelastingen op woningen Het kabinet heeft besloten tot afschaffing van het gebruikersdeel van de onroerende-zaakbelastingen op woningen. Dit betekent dat met ingang van 1 januari 2006 geen gebruikersaanslag onroerende-zaakbelasting voor woningen wordt opgelegd. Tevens is de waarde-eenheid voor 2006 gewijzigd van 2.268,00 naar 2.500,00 van de heffingsmaatstaf (WOZ-waarde). Tenslotte is de maximale tariefstijging voor 2006 vastgesteld op 2%.

Conform deze wetswijziging heeft de gemeenteraad besloten de tarieven voor 2006 met 2% te verhogen. Dit betekent dat voor elke volle 2.500 van de heffingsmaatstaf (WOZ-waarde) de navolgende tarieven zijn vastgesteld:
Woningen:

- eigenaren 2,89 (2005* : 2,83)
Niet-woningen:

- eigenaren 5,44 (2005* : 5,34)

- gebruikers 4,36 (2005* : 4,28)

Om te komen tot tariefstelling voor 2006 zijn de vermelde tarieven voor 2005* omgerekend naar de nieuwe heffingseenheid ( 2.500).

Afvalstoffenheffing
De afvalstoffenheffing is bedoeld om de kosten te dekken die de gemeente maakt voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen. Naast een vast recht wordt een bedrag per kilogram/lediging in rekening gebracht.

Uitgaande van 100% kostendekking zijn voor 2006 de navolgende tarieven vastgesteld:
Vast (basis) tarief 127,56 per perceel (2005: 126,84); Variabel tarief (container/emmer) 0,18 per kilogram (2005: 0,17); Variabel tarief (verzamelcontainer) 1,17 per lediging (2005: 1,11).

De belasting die per kilogram/lediging wordt geheven wordt via halfjaarnotas in rekening gebracht. Deze notas worden ná afloop van ieder halfjaar toegezonden.

Rioolrechten
Rioolrechten worden geheven van eigenaren van wie een pand direct of indirect is aangesloten op het gemeentelijk rioleringstelsel. Met de inkomsten uit de rioolrechten betaalt de gemeente de kosten voor de aanleg en instandhouding van de gemeentelijke riolering. Evenals voor de aanslag OZB is voor het rioolrecht de toestand per 1 januari van het belastingjaar bepalend voor het gehele jaar.

Het tarief voor het rioolrecht bedraagt voor het belastingjaar 2006 108,28 per aansluiting per jaar (2005: 100,78).

Hondenbelasting
In de loop der jaren is de hondenbelasting uitgegroeid tot een fiscaal instrument met als nevendoel, het beperken van het aantal honden en de daarmee verband houdende overlast in de gemeente. Het tarief voor de hondenbelasting bedraagt voor het belastingjaar 2006:
81,72 voor de eerste hond (2005: 75,60);
121,20 voor de tweede en iedere volgende hond (2005: 112,20); 324,12 voor een kennel (2005: 300,00).

Betaling
Wie belasting moet betalen, krijgt een aanslag toegezonden. Op de aanslag staat informatie over het bedrag dat moet worden betaald, binnen welke termijn(en) betaald moet worden en waarvoor de belasting verschuldigd is.
Voor het belastingjaar 2006 zijn de onroerende-zaakbelastingen (OZB), het vast recht van de afvalstoffenheffing en eventueel de rioolrechten en de hondenbelasting samengevoegd op een aanslagbiljet.

De aanslag moet als volgt worden betaald:

- zonder automatische incasso in twee termijnen vóór 31 mei en 30 juni 2006;

- bij automatische incasso gelden acht in plaats van twee termijnen, verdeeld over mei 2006 t/m december 2006.
Van de 12.300 huishoudens in de gemeente Stein maakt ruim 70% gebruik van de automatische incasso. Dat is zondermeer gemakkelijk, omdat u geen termijnen meer in de gaten hoeft te houden en bovendien nooit te laat zult zijn met uw betalingen. Heeft u zich nog niet aangemeld voor automatische incasso maar wilt u dat graag regelen, dan kan dat. Voor de mensen die nog geen gebruik maken van automatische incasso is een machtigingskaart bij het aanslagbiljet bijgevoegd.

Bezwaar
Wanneer u het niet eens bent met de WOZ-beschikking of een of meer aanslagen, kunt u binnen zes weken na dagtekening van het aanslag-/beschikkingsbiljet schriftelijk bezwaar maken. Een bezwaar tegen de WOZ-beschikking moet de gemeente ook aanmerken als bezwaar tegen de aanslag OZB. Andersom geldt dit ook: een bezwaar tegen de aanslag OZB omvat ook de WOZ-beschikking. U kunt bijvoorbeeld van mening zijn dat de waarde van uw pand op de waardepeildatum 1 januari 2003 door de gemeente te hoog is vastgesteld. Als u op 1 januari geen eigenaar of gebruiker was van het pand dat op het aanslagbiljet staat, kunt u ook bezwaar maken.
U moet het bezwaar motiveren. U moet dus aangeven waarom u het bijvoorbeeld niet eens bent met de vastgestelde waarde.

Let op !
Met ingang van 2005 geldt er binnen bepaalde grenzen een bezwaarmarge omtrent de juistheid van de WOZ-waarde. Als u bezwaar maakt tegen de WOZ-waarde, wordt deze waarde alleen door de gemeente verlaagd als uit onderzoek blijkt dat de waardeverlaging de bezwaarmarge overschrijdt. In het onderstaande schema is aangegeven hoe de bezwaarmarge is vormgegeven.

WOZ-waarde van uw pand: waardeverlaging bedraagt meer dan:

lager dan 200.000 5% van de WOZ-waarde
van 200.000 tot 500.000 4% van de WOZ-waarde, met een minimum van 10.000
van 500.000 tot 1.000.000 3% van de WOZ-waarde, met een minimum van 20.000
vanaf 1.000.000 2% van de WOZ-waarde, met een minimum van 30.000

Het heeft alleen zin om bezwaar tegen de waarde in te dienen, als de waardeverlaging volgens u meer dan het in de tweede kolom genoemde bedrag is. Is de waardeverlaging meer dan 100.000, dan geldt geen bezwaarmarge.
Aan de hand van het volgende voorbeeld zal de werking van de marge worden uitgelegd.

Stel de WOZ-waarde van uw woning bedraagt 210.000. U bent van mening dat de WOZ-waarde met 5.000 verlaagd zou moeten worden naar 205.000. De gemeente zal op grond van de wettelijke bepalingen het bezwaarschrift echter afwijzen, omdat de waardeverlaging van 5.000 de marge niet overschrijdt. In het voorbeeld is die marge namelijk 10.000 (4% van 210.000 = 8.400, het minimum drempelbedrag is echter 10.000).

Uw bezwaarschrift kunt u richten aan de heffingsambtenaar van de gemeente Stein.

Meer informatieVoor meer informatie verwijzen we u naar de belastinggids 2006, welke bij het aanslagbiljet is bijgevoegd. Uiteraard kunt u contact opnemen met de afdeling Belastingen, tel. 046
- 4359335. Ook kunt u tijdens de openingstijden terecht bij deze afdeling (loket 2) in het gemeentehuis.