Centraal Bureau voor de Statistiek

Centraal Bureau voor de Statistiek Persbericht

PB06-048
25 april 2006

Vertrouwen in economie stijgt verder

Het vertrouwen van consumenten is in april 2006 gestegen ten opzichte van een maand eerder. Consumenten werden aanzienlijk positiever over het economisch klimaat. De koopbereidheid veranderde nauwelijks. Hoewel het consumentenvertrouwen al acht maanden op rij toeneemt, zijn er nog steeds meer pessimisten dan optimisten. Dit blijkt uit cijfers van het CBS. De cijfers zijn gecorrigeerd voor seizoeninvloeden.

Consument vooral positiever over economie Consumenten werden deze maand aanzienlijk positiever over de economie. Voor het eerst sinds januari 2001 zijn er op dit onderdeel meer optimisten dan pessimisten. Zowel over de economie in de komende als in de afgelopen twaalf maanden, verbeterde het oordeel van de consument.

Verbetering koopbereidheid blijft achter In april bleef de koopbereidheid vrijwel stabiel. Al ruim een half jaar blijft de ontwikkeling van de koopbereidheid achter bij die van het oordeel over het economisch klimaat. De koopbereidheid verbeterde in die periode wel, maar veel minder dan het oordeel over het economisch klimaat. De koopbereidheid is gebaseerd op het oordeel over de financiële situatie van het huishouden en op de vraag of de tijd gunstig is voor het doen van grote aankopen. Consumenten zijn het minst negatief over de eigen financiën in de komende twaalf maanden.

Technische toelichting
Meer informatie
ln.... Nederlandse conjunctuur. Voor meer informatie verwijzen wij u naar het Dit persbericht is een onderdeel van de berichtgeving van het CBS over de sbc.... Via de CBS website (Informatie voor/Publiek/Abonnementen) kunt u zich ook Conjunctuurbericht. Hierin wordt een actueel, totaal en samenhangend beeld van de conjunctuur gepresenteerd. Het Conjunctuurbericht wordt enkele uren na het uitkomen van dit persbericht bijgewerkt met de laatste stand van zaken. aanmelden voor een gratis email-abonnement. w
w Algemeen
w Het Consumenten Conjunctuuronderzoek (CCO) wordt uitgevoerd in de eerste tien werkdagen van de maand.
CBS Persbericht PB06-048 pagina 1 van 4

De index van het consumentenvertrouwen geeft aan in hoeverre huishoudens vinden dat het economisch gezien beter of slechter gaat. Het consumentenvertrouwen wordt bepaald op basis van de mening van huishoudens over het algemene economisch klimaat en over de eigen financiële situatie. Maandelijks worden hierover in het Consumenten Conjunctuuronderzoek (CCO) vijf vragen gesteld aan ongeveer duizend huishoudens. Daarnaast bevat het CCO onder andere vragen over de verwachtingen voor de werkloosheid en de inflatie en over het spaargedrag en aankoopplannen van huishoudens.
De geïnterviewden kunnen vinden dat het beter gaat (de `optimisten'), dat het slechter gaat (de `pessimisten') of dat de situatie gelijk blijft. De indicatoren worden berekend door het percentage optimisten te verminderen met het percentage pessimisten.
Naast het CBS, stelt ook de Europese Commissie (EC) op basis van het CCO voor Nederland een indicator van het consumentenvertrouwen samen. De EC hanteert daarbij echter deels andere vragen dan het CBS. In de EC- berekening ligt de nadruk geheel op de verwachtingen voor de toekomst, waar in de indicator van het CBS ook de huidige situatie van de consument en diens oordeel over de afgelopen twaalf maanden worden meegenomen. De EC publiceert haar indicator altijd later dan het CBS waardoor de meest recente maand niet zichtbaar is in de grafiek.

Grafiek 1: Consumentenvertrouwen volgens de definitie van het CBS en de Europese Commissie (na correctie voor seizoeninvloeden) 20
10
0

-10

-20

-30

-40

-50
2001 2002 2003 2004 2005 2006 Consumentenvertrouwen (definitie CBS) Consumentenvertrouwen (definitie EC) Bron: CBS, Europese Commissie
CBS Persbericht PB06-048 pagina 2 van 4

Tabel 1: Consumentenvertrouwen, oordeel economisch klimaat, koopbereidheid: saldo van positieve en negatieve antwoorden (na correctie voor seizoeninvloeden)
2005 2006
Sep Okt Nov Dec Jan Feb Mrt Apr Consumenten- -26 -22 -19 -16 -15 -14 -10 -6 vertrouwen
Oordeel -29 -20 -15 -9 -8 -9 -1 6 economisch
klimaat
Economisch -48 -37 -31 -23 -25 -25 -19 -11 klimaat afgelopen
jaar
Economisch -10 -3 1 6 8 7 16 22 klimaat komend
jaar
Koopbereidheid -25 -24 -21 -20 -19 -18 -15 -14 Financiële -28 -25 -21 -24 -18 -25 -23 -21 situatie afgelopen
jaar
Financiële -13 -12 -11 -10 -8 -2 0 0 situatie
komend jaar
Gunstige tijd voor -32 -34 -32 -27 -29 -26 -22 -20 grote aankopen
Bron: CBS

CBS Persbericht PB06-048 pagina 3 van 4

Tabel 2: Consumentenvertrouwen, oordeel economisch klimaat, koopbereidheid: saldo van positieve en negatieve antwoorden (oorspronkelijke reeks)
2005 2006
Sep Okt Nov Dec Jan Feb Mrt Apr Consumenten- -27 -25 -21 -18 -12 -12 -8 -6 vertrouwen
Oordeel -30 -25 -19 -12 -5 -5 2 5 economisch
klimaat
Economisch -49 -40 -33 -26 -19 -21 -16 -11 klimaat afgelopen
jaar
Economisch -10 -9 -5 2 8 12 19 21 klimaat komend
jaar
Koopbereidheid -26 -26 -23 -21 -17 -16 -15 -13 Financiële -31 -25 -22 -23 -16 -23 -24 -22 situatie afgelopen
jaar
Financiële -13 -15 -12 -9 -9 -2 1 2 situatie
komend jaar
Gunstige tijd voor -34 -38 -35 -32 -25 -24 -21 -20 grote aankopen
Bron: CBS

CBS Persbericht PB06-048 pagina 4 van 4


---- --