AutoRai

Chevrolet mikt op strategische punten in Frankrijk

(4/25/2006)
De afgelopen vier weken, sinds de race op Monza, heeft het Chevrolet WTCC team zich voorbereid op de volgende ronden, op het circuit van Magny Cours. Met haar eerste podiumplek op zak, op een circuit dat het team eigenlijk het minst lag, krijgt Chevrolet Racing ditmaal bovendien met een nieuwe factor te maken: succesgewicht. Succesgewicht is een fenomeen waarmee iedereen binnen het WTCC paddock een haat-liefde verhouding heeft. Enerzijds betekent het extra gewicht dat een team succesvol is geweest. Anderzijds wil een team er graag vanaf, want het vertraagt de autoâs. In plaats van topsnelheid en het realiseren van een zo hoog mogelijke finishpositie zorgt het nieuwe succesgewichtsysteem dat strategie meer dan ooit een belangrijke rol gaat spelen. Aan het begin van het seizoen gingen alle autoâs van start met het basisgewicht van de auto plus 20 kilogram handicapgewicht.

Aan het einde van het weekend, na de tweede race, worden de gescoorde punten van dat weekend in lijn met het reglement afzonderlijk berekend. Aan de hand van de som van de gescoorde punten wordt bij iedere deelnemer succesgewicht toegevoegd of weggenomen. De coureurs kunnen bovendien rekenen op 5 kilogram extra succesgewicht per iedere tien punten die ze gedurende het seizoen scoren; gewicht dat ze tijdens het seizoen niet meer kunnen kwijtraken. Alain Menu, die de tweede race als derde eindigde, scoorde daarmee zes punten, waarmee hij de op vier na meest succes-volle coureur van het weekend was. Dat staat gelijk aan een succesgewicht van + nul kilogram. Met andere woorden: Alain zal in Magny Cours met de oorspronkelijke 20 kilogram ballast van start gaan.

âHet mag duidelijk zijn dat het extra gewicht de snelheid van de auto beperkt,â aldus Mark Way, Chief Engineer van RML. âDe remafstand wordt groter en de reactie van de auto vermindert. Nog een gevolg is dat problemen met de handling en het remmen worden benadrukt. Tijdens tests brengt dat eventuele problemen sneller aan het licht, maar vanzelfsprekend zitten we voor de races niet op het extra gewicht te wachten. Met betrekking tot de plaatsing van het gewicht geven we er uiteraard de voorkeur aan de ballast zo laag mogelijk en zo dicht mogelijk bij het zwaartepunt te bevestigen, zodat de veranderingen voor de balans van de auto zoveel mogelijk worden beperkt. Dat betekent dat het gewicht in de meeste gevallen op de plek van de passagierstoel wordt bevestigd.â

âMet dit nieuwe succesgewichtsysteem betekent dat dat ik in Magny Cours moet mikken op een negende finishplek, om tijdens de volgende ronde op Brands Hatch voluit te kunnen gaan,â aldus Alain Menu. âAfhankelijk van mijn kwalificatie probeer ik dus of op het podium te eindigen, of net buiten de top acht van dat weekend. Daardoor raak ik de 20 kilogram succesgewicht voor Brands Hatch kwijt, een circuit waar onze auto nog meer tot zijn recht zou moeten komen dan in Magny Cours. Maar mocht ik in de gelegenheid komen een goede finishplek te pakken, dan laat ik dat vanzelfsprekend niet na, met het ongewenste risico dat ik er extra gewicht bij krijg voor de volgende race. Hoe dan ook, we hebben de afgelopen winter allerlei mogelijke set-ups getest, inclusief mogelijk extra gewicht, dus we zijn voorbereid.â

Rob Huff daarentegen kijkt er naar uit om punten te scoren in Magny Cours. De enige coureur die na Monza niet met punten op zak naar huis ging, toonde daar echter aan dat geluk in een modern toerwagenkampioenschap net zoân grote rol speelt als talent. âHet heeft geen zitten om te zitten mokken, dus ik hoop het in Frankrijk recht te zetten. We hebben gedurende de winter met diverse concurrenten in Magny Cours getest en daaruit bleek dat we vol vertrouwen de strijd aan kunnen gaan. En omdat ik geen ballast in de auto heb, hoop ik er goed bij te kunnen zitten.â Bovendien verloor Rob zelf de afgelopen maanden ook nog eens tien kilo, waardoor zijn kansen nog verder toenemen.

Nicola Larini finishte in Monza als zevende, maar kwam vanaf een 27ste startplek. Geen enkele andere coureur maakt in slechts negen ronden zoveel posities goed en daarmee worden de kwaliteiten van de 2006 Nubira nogmaals onderstreept.

âWe gaan extra goed geluimd richting Frankrijk,â verklaart Eric Nève, Motorsport Manager van Chevrolet Europe. âHet is niet één van onze meest favoriete circuits, maar dat was Monza ook niet en toch hebben we daar ons beste resultaat ooit behaald. Het wordt interessant om te zien welke rol het nieuwe succesgewicht gaat spelen, maar in het algemeen denk ik dat het een goed systeem voor het kampioenschap is.â

BedrijfsautoRAI.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster