Gemeente Alkemade


Overlast melden om leefbaarheid te vergroten

De afgelopen maanden heeft het Kennis- en Adviescentrum van de Nederlandse Woonbond in opdracht van de gemeente en de woningbouwvereniging Alkemade een onderzoek uitgevoerd naar de incidenten in de Bloemenbuurt. Politie Hollands-Midden was hier als partner ook bij betrokken. Vorige maand heeft de Woonbond haar bevindingen gepresenteerd. De Woonbond is tot de conclusie gekomen dat er geen sprake is geweest van racisme. Wel van uit de hand gelopen incidenten. De onderzoekers bevelen onder meer aan dat de inwoners beter melding maken van overlast. Het is namelijk gebleken dat bewoners overlast niet of nauwelijks melden bij instanties. Er is een hoge acceptatiegraad wat betreft gedrag van anderen, maar daarnaast hebben bewoners weinig vertrouwen in het effect van het melden van overlast. Hier kan verandering in komen.

Overlast melden
Bewoners hoeven overlast in de vorm van luidruchtigheid, rommel achterlaten, auto´s fout parkeren en dergelijke niet te tolereren. Wanneer irritatie hierover kenbaar wordt gemaakt bij politie, gemeente of woningbouwvereniging kunnen zij hiertegen actie ondernemen.

U kunt op verschillende manieren overlast melden.

* Bij de politie: 24 uur per dag op nummer (0900) 88 44 (geen urgentie). 112 in geval van spoed zoals ongeval met letsel, vernieling of inbraak heterdaad.
* Bij de woningbouwvereniging, tel. (071) 331 50 00 voor burenoverlast waar u in gezamenlijk overleg niet uitkomt.
* Bij de Gemeente Alkemade, tel. (071) 332 72 22. Bij het Klacht- en Meldpunt kunt u klachten over overlast doorgeven. De medewerkers van de gemeente geven de melding door aan de betreffende instantie.
* Bij de GGD, tel. (071) 516 33 14 (op werkdagen in de ochtenduren). Er bestaat een Vangnet en Advies dat meldingen doorgeeft aan het Zorgnetwerk. Hierbij zijn politie, GGD, Algemeen Maatschappelijk Werk, woningbouwvereniging en gemeente aangesloten.