Ingezonden persbericht


Onderzoek:

VLM Airlines scoort opmerkelijk hoog percentage zeer tevreden passagiers

Rotterdam, 25 april 2006 - VLM Airlines telt in haar hele netwerk 31,8% zeer tevreden en 66,3% tevreden klanten. Dit blijkt uit het onlangs uitgevoerde 'Fly to Delight'-onderzoek van onafhankelijk onderzoeksbureau D-Sense. De luchtvaartmaatschappij levert duidelijk de diensten die de passagiers verwachten en anticipeert strategisch op de eisen van reizigers.

De voornaamste reden waarom passagiers kiezen voor VLM Airlines, is de ligging van de luchthavens in de nabijheid van stadscentra (73,4%). Gevolgd door het feit dat er op London City Airport wordt gevlogen (63,4%) en vanwege de korte inchecktijden & de snelle in- en uitstapprocedures (60%). Over het algemeen vormen voor de zakenreiziger tijdsbesparende aspecten de rode draad, zoals de gunstige vluchtschema's en de stiptheid.

Peter Van Welden, management consultant bij D-Sense, stelt: "Als onderzoeksbureau dat zich op 'Customer Delight Management' toelegt, voeren we voor diverse vooraanstaande bedrijven regelmatig onderzoek uit naar klanttevredenheid. Het recente onderzoek bij de passagiers van VLM Airlines leverde een opvallend hoog percentage 'zeer tevreden passagiers' op in vergelijking met onderzoek bij andere bedrijven. Dit is zeer uitzonderlijk en absoluut niet voor de hand liggend in de luchtvaartsector."

De resultaten van het onderzoek tonen opnieuw dat VLM Airlines vooral mensen aanspreekt die om zakelijke redenen (76%) naar hun bestemming vliegen. Dit wordt bevestigd door de beroepsactiviteit van de passagiers: 57,6% is senior manager en 16,4% werkt in het middle management. Het onderzoek levert ook minder voor de hand liggende resultaten op, zoals de auto's waarmee VLM-passagiers rijden. De favoriete merken zijn BMW, Mercedes en Audi.

Managing director Johan Vanneste van VLM Airlines: "Het onderzoek was niet alleen bedoeld om het tevredenheidsniveau van de VLM-passagiers te meten. Het gaf ons ook een helder inzicht in de factoren die deze tevredenheidsniveaus beïnvloeden. We zijn erg blij met de resultaten, want dit geeft ons een werkinstrument om een concreet actieplan uit te werken voor verdere ontwikkelingen." Vanneste besluit: "In vergelijking met andere luchtvaartmaatschappijen telt VLM Airlines 39,5% passagiers die in de toekomst de intentie hebben om meer met ons te zullen vliegen. De toekomst ziet er dus rooskleurig uit."

Over het onderzoek
Dankzij Customer Delight Management is een bedrijf in staat de kwaliteit van zijn interne en externe klantrelaties professioneel te beheren. Het uiteindelijke doel is de verwachtingen van de klanten te overtreffen om maximale loyaliteit te verwerven, wat kan worden vertaald in een perfecte win-winsituatie.

Het 'Fly to Delight'-onderzoek vond plaats tijdens de maanden februari en maart, waarbij 1.340 mensen meewerkten: 449 vragenlijsten werden online ingevuld via de VLM-website flyvlm.com en 891 vragenlijsten werden ingezameld tijdens VLM-vluchten op het hele netwerk. Aan de reizigers werd gevraagd feedback te leveren op diverse aspecten van de producten en diensten van VLM Airlines.

Op de website flyvlm.com werd een permanente online vragenlijst geplaatst die VLM Airlines constant feedback van haar klanten oplevert.

Over VLM Airlines
VLM Airlines is actief sinds 1993 en biedt lijndiensten aan vanuit Amsterdam, Antwerpen, Brussel, Jersey, Isle of Man, Liverpool, Luxemburg, Manchester, Rotterdam met bestemming London City. Vanuit Rotterdam worden er ook dagelijkse vluchten aangeboden naar Hamburg. In de zomermaanden worden rechtstreekse vluchten aangeboden op de Kanaaleilanden vanuit Rotterdam. Hiernaast organiseert VLM Airlines een groot aantal bedrijfscharters naar uiteenlopende bestemmingen in Europa. De onderneming genereerde over 2005 voor de achtste keer op rij winst en heeft 400 personen in dienst. Het totaal aantal passagiers van VLM Airlines nam tussen 2004 en 2005 met 12 % toe tot 625.300.

In januari 2006, kreeg VLM Airlines de titel van Regional Airline of the Year' uitgereikt door het magazine Air Transport World.

Voor online reserveringen, vluchtschema's en overige informatie: www.flyvlm.com

Voor meer informatie
VLM Airlines
William Vet, Regional Manager
VLM Airlines Nederland
Tel. (010) 415 77 77 / (06) 22 93 3123
E-mail: william.vet@flyvlm.com of
Sterk Werk Communicatie
Maarten Klapwijk
Tel. (010) 456 78 49 / (06) 50 51 73 94
E-mail: maarten.klapwijk@sterkwerk.nl