Raad voor Werk en Inkomen


Tweede Kamer der Staten Generaal

T.a.v. de leden van de vaste Kamercommissie
voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

Datum Kenmerk Contactpersoon Doorkiesnummer 20 april 2006 06/49 Anthony Stigter 070 311 5968 Onderwerp
kwaliteitsborging Blik op Werk

Geachte leden van de vaste Kamercommissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

De Stichting Blik op Werk is op 17 januari 2006 opgericht om de transparantie op de markt voor reïntegratie-, interventie- en arbodienstverlening te verhogen en daarmee de effectiviteit van deze diensten te vergroten.

Voor uw overleg op 26 april informeer ik u graag over:
- Waarom Blik op Werk? (paragraaf 1);

- Kwaliteitsborging op de markt voor reïntegratie-, interventie- en arbodienstverlening (paragraaf 2);
- Resultaten op de gemeentelijke reïntegratiemarkt (paragraaf 3);
- Wat u kunt verwachten van Blik op Werk in 2006 (paragraaf 4);
- Planning en uitnodiging (paragraaf 5).


1. Waarom Blik op Werk?

De kwaliteit van reïntegratie-, interventie- en arbodienstverlening is uitermate belangrijk. Werknemers die ziek of werkloos worden, moeten uiteindelijk een beroep doen op een uitkering van UWV of gemeenten. Ziekteverzuim en beroep op de sociale zekerheid veroorzaken bovendien grote maatschappelijke kosten. Juist nu de groei van het arbeidsaanbod afneemt en de werkgelegenheid sterk aantrekt, heeft Nederland iedereen hard nodig.

Er is dus veel aan gelegen om te voorkomen dat mensen uitvallen op de werkvloer. En als dat toch gebeurt, is het belangrijk dat er alles aan gedaan wordt om ze actief te ondersteunen bij de weg terug naar regulier werk. Daarom kopen werkgevers, verzekeraars, gemeenten en UWV jaarlijks voor zo'n anderhalf
---

miljard euro aan diensten in op de markt voor reïntegratie-, interventie- en arbodienstverlening. Dat kan alleen effectief zijn, als de klanten op deze markt inzicht hebben in de kwaliteit van deze diensten. Onbekendheid en gebrekkig inzicht weerhoudt onder andere werkgevers ervan om deze diensten in te kopen, zeker nu de wettelijke plicht daartoe is vervallen.

Daarom hebben de vragers, aanbieders en cliëntenorganisaties op deze markt de handen ineen geslagen. Mede op verzoek van het kabinet is op 9 maart 2005 een convenant afgesloten. De kern van dat convenant is dat deze partijen intensief met elkaar samenwerken om vragers, aanbieders en cliënten meer inzicht te verschaffen in de kwaliteit en effectiviteit van de reïntegratie-, interventie- en arbodienst- verlening.

Deelnemers aan Blik op Werk zijn:

- centrale werkgeversorganisaties;

- centrale werknemersorganisaties;

- Vereniging van Nederlandse gemeenten (VNG);
- Landelijke cliëntenraad (LCR);

- Uitvoering Werknemersverzekeringen (UWV);

- Brancheorganisatie Reïntegratiebedrijven (Borea);
- Brancheorganisatie Arbodiensten (BOA).
De voorzitter van de Raad voor Werk en Inkomen (RWI) is onafhankelijk voorzitter van de Stichting Blik op Werk. Het secretariaat van de RWI voert de werkzaamheden van de stichting uit.


2. Kwaliteitsborging op de markt voor reïntegratie-, interventie- en arbodienstverlening

Blik op Werk beheert en ontwikkelt een aantal instrumenten die op de website www.blikopwerk.nl te vinden zijn. Vragers en cliënten kunnen deze gebruiken bij hun (voor)selectie van geschikte aanbieders. Daarnaast bevatten ze informatie over de resultaten en de kwaliteit op de markt.

De markt voor reïntegratie-, interventie- en arbodienstverlening is sterk in ontwikkeling. Daarom is het van groot belang om de producten van Blik op Werk voortdurend te actualiseren en aan te passen.

Blik op Werk Keuzegids (voorheen RWI Reïntegratiemonitor) De Keuzegids geeft een overzicht van bedrijven die actief zijn op de markt voor reïntegratie-, interventie-, en arbodienstverlening. Op dit moment gaat het om zo'n 800 landelijke en regionale bedrijven die zich presenteren aan potentiële cliënten en opdrachtgevers. De bedrijven zijn onderverdeeld in reïntegratie- bedrijven, interventiebedrijven, arbodiensten en scholingsinstituten. Per bedrijf is informatie opgenomen over onder meer het bedrijfsprofiel, de diensten en producten, de tevredenheid van opdrachtgevers / cliënten en de plaatsingscijfers van door UWV gecontracteerde reïntegratiebedrijven. De UWV- plaatsingscijfers zijn op een toegankelijke wijze gepresenteerd, en geven onder meer informatie per doelgroep en contractjaar weer. De plaatsingscijfers van door gemeenten gecontracteerde reïntegratie- bedrijven zullen op termijn ook aan de Keuzegids worden toegevoegd (zie paragraaf 3). Ten slotte worden, in overleg met UWV, bedrijven aangeschreven die IRO's uitvoeren. Zodat het marktoverzicht zo breed mogelijk wordt.

---

De Keuzegids wordt jaarlijks bezocht door zo'n 35.000 bezoekers. Het grootste deel hiervan zijn cliënten die graag (weer) willen werken en willen weten welk bedrijf hen daar het best bij kan helpen.

Blik op Werk Tevredenheidsmeting (voorheen onderzoek van Borea/RWI) In de Keuzegids zijn gegevens opgenomen over de tevredenheid van opdrachtgevers en cliënten van 111 aanbieders in 2004. Voor dit onderzoek zijn ruim 19.000 cliënten en 1.650 opdrachtgevers bevraagd. Zowel cliënten als opdrachtgevers gaven in 2004 voor de totale dienstverlening gemiddeld een 6,7. De totaalcijfers van cliënten voor de afzonderlijke aanbieders in 2004 liepen uiteen van 5,7 tot 8,7. Bij de opdrachtgevers lagen deze totaalcijfers tussen 5,0 en 8,4. Het marktaandeel van deze aanbieders wordt geschat op circa 70 procent van de `publieke' markt.

In juni 2006 publiceert Blik op Werk de nieuwe cijfers over de dienstverlening in 2005. Aan dit onderzoek doen ruim 23.000 cliënten en 2.400 opdrachtgevers van 162 aanbieders mee. Dat betekent dat het aantal bedrijven waarover Blik op Werk tevredenheidscijfers publiceert toeneemt.

Blik op Werk Borea Keurmerk (voorheen Borea Keurmerk) Tot nu toe hebben zo'n 90 bedrijven het Blik op Werk Borea Keurmerk gehaald. Deze bedrijven hebben in 2004 een gezamenlijk marktaandeel van circa 80 procent.

De deelnemers aan het Borea Keurmerk hebben in de tweede helft van 2004 van ruim 56.000 cliënten het traject succesvol afgerond. Dat is zo'n 64 procent van de totale afgeronde trajecten. Het gaat dan om plaatsingen, maar ook om andere trajectdoelen die met de opdrachtgever zijn afgesproken. Als wordt gekeken naar de resultaten van de afgeronde trajecten bij de verschillende opdrachtgevers, dan is sprake van een wisselend beeld. Bij het UWV zijn 40 procent van de cliënten geplaatst. Hiermee wordt ruim- schoots aan de gemaakte afspraak van 35 procent voldaan. Van de in de tweede helft van 2004 voor gemeenten afgeronde trajecten is 29 procent van de cliënten geplaatst op werk. Dat is conform de afspraak met gemeenten. Bij gemeenten is opvallend dat er relatief veel trajecten worden afgesloten met een ander doel dan plaatsingen, zoals sociale activering. Ten slotte het werkgevers/verzekeraarsegment: binnen de afgeronde contracten wordt een gemiddeld plaatsing/werkhervattingspercentage van 83 procent gerealiseerd. Het afgesproken plaatsing/werkhervattingspercentage bedraagt 78 procent.

Blik op Werk BOA Keurmerk (voorheen BOA Keurmerk)
Het BOA Keurmerk is nieuw. Belangrijk is dat de klanten/afnemers van arbodienstverlening goed worden geïnformeerd over de kwaliteitselementen die zij belangrijk vinden. Het keurmerk omvat nu drie hoofdelementen. Ten eerste aandacht voor de klant: bedrijven met het BOA-keurmerk zijn bereid continuïteit in de dienstverlening te garanderen, bieden financiële zekerheid en werken aan verbetering van de relatie met de klant. Ten tweede integriteit: keurmerkbedrijven gaan zorgvuldig om met vertrouwelijke gegevens en respecteren de professionele autonomie van deskundigen. Ten derde transparantie: wat is de visie op verzuim en arbeidsomstandigheden? Welke branchekennis is in huis? Welke deskundigheden zijn er beschikbaar? En met welke partijen wordt samengewerkt?

In de korte tijd dat dit keurmerk van start is gegaan, hebben 15 bedrijven het keurmerk gehaald. Deze bedrijven hebben een gezamenlijk marktaandeel van zo'n 85 procent op de markt voor arbodienstverlening.

---

Blik op Werk Reïntegratiemeldpunt (voorheen RWI/VNG Reïntegratiemeldpunt) In april 2005 is het Reïntegratiemeldpunt gelanceerd. Gemeenten presenteren op deze digitale marktplaats hun aanbestedingen en gunningen van reïntegratiediensten. Reïntegratiebedrijven krijgen een overzicht van mogelijke opdrachten. De transparantie van de gemeentelijke reïntegratiemarkt is hiermee toege- nomen. Bovendien voldoen gemeenten met publicatie op het Reïntegratiemeldpunt aan de Europese transparantie-eisen en kunnen zij gemakkelijk kennis opdoen van andere gemeenten. Reïntegratie- bedrijven krijgen inzicht in nieuwe en gegunde opdrachten. Deelnemende gemeenten zijn zeer tevreden over het laagdrempelige karakter en het overzichtelijke karakter van de website.

Sinds de start zijn op het Reïntegratiemeldpunt zo'n 103 aanbestedingen en 45 gunningen geplaatst door 68 gemeenten. In het eerste jaar hebben zo'n 28.000 bezoekers het Reïntegratiemeldpunt geraadpleegd.

3. De resultaten op de gemeentelijke reïntegratiemarkt

De resultaten van door UWV gecontracteerde reïntegratiebedrijven zijn op landelijk niveau bekend (en te vinden op www.uwv.nl en in de Keuzegids op www.blikopwerk.nl).

Op de gemeentelijke markt bestaat nog geen overall inzicht in resultaten van reïntegratiebedrijven. Alle gemeenten formuleren immers zelf hun opdrachten voor reïntegratiediensten en leggen hierover verantwoording af aan de gemeenteraad. Nu de inkoopprocessen zijn ingericht en de eerste aanbestedingsrondes zijn uitgevoerd, is het voor veel gemeenten tijd om de effectiviteit van hun inkoop- beleid te verbeteren en resultaten te vergelijken met andere gemeenten. Er is duidelijk een toenemende behoefte aan betrouwbare informatie over het resultaat van ingekochte trajecten.

Blik op Werk wil gemeenten dit inzicht bieden. In januari 2006 is daarom gestart met de stapsgewijze opzet van een benchmark waarin resultaten van gemeentelijke reïntegratietrajecten op contractniveau vergeleken kunnen worden. UWV is nauw betrokken bij dit project zodat geleerd kan worden van de UWV-benchmark. De resultaten zijn op termijn ook vergelijkbaar.

Uit twee goed bezochte startbijeenkomsten voor gemeenten en reïntegratiebedrijven is gebleken dat gemeentelijke opdrachtgevers en hun contractpartners duidelijke toegevoegde waarde zien in de Contractenbenchmark. Een kerngroep van 15 gemeenten, waaronder de G4, zet zich actief in voor de ontwikkeling van de benchmark. In korte tijd hebben deze gemeenten overeenstemming bereikt over de inhoud en opzet van de Contractenbenchmark, inclusief eenduidige prestatie-indicatoren en definities. De Contractenbenchmark wordt ook in nauw overleg met reïntegratiebedrijven ontwikkeld. Eind april starten de gezamenlijke workshops met de contractpartners. Als alle partijen het eens zijn, worden vanaf eind mei 2006 de eerste resultaatgegevens aangeleverd. Vervolgens zal de deelname aan de benchmark geleidelijk worden uitgebreid. Naar verwachting nemen in de tweede helft van 2006 ten minste 30 gemeenten deel. De resultaten van de Contractenbenchmark worden uiteindelijk op bedrijfsniveau toegevoegd aan de Keuzegids. Meer informatie over de Contractenbenchmark vindt u op: www.contractenbenchmark.nl.


---

4. Wat kunt u van ons verwachten in 2006?

Voor 2006 heeft Blik op Werk drie hoofdprioriteiten benoemd. Deze worden hieronder toegelicht.

Eén onderscheidend en gezaghebbend kwaliteitskeurmerk De samenwerkende partijen in Blik op Werk vinden het onderscheid tussen `arbomarkt' en `reïntegratiemarkt' (gebaseerd op de arbo- en SUWI-wet) geen recht meer doen aan de turbulente ontwikkelingen aan de aanbodzijde. Zeker na de liberalisering van de arbomarkt. Veel interventiebedrijven herkennen zich niet in het label `reïntegratie' en op dezelfde manieren willen veel arbodienstverleners van het label `arbo' af.

Daarom gaat Blik op Werk het Borea- en BOA-Keurmerk per 1 januari 2007 vervangen door één nieuw Blik op Werk Keurmerk, dat gebaseerd is op een beperkt aantal clusters van diensten/producten. Deze clusters moeten herkenbaar zijn voor de opdrachtgevers en cliënten op deze markt. De prestatie- indicatoren in het nieuwe keurmerk worden gebaseerd op een inventarisatie wat opdrachtgevers en cliënten belangrijke kwaliteitselementen vinden. Deze inventarisatie vindt op dit moment plaats. Ook wordt onderzocht in hoeverre kan worden samengegaan met het Cliënten Kwaliteitskeurmerk Reïntegratie (CKR).

De samenwerkende partijen zien graag dat het Blik op Werk Keurmerk een gezaghebbend en onder- scheidend kwaliteitskeurmerk wordt, dat door werkgevers/werknemers, verzekeraars, IRO-cliënten, UWV en gemeenten gebruikt kan worden bij de (voor)selectie van geschikte aanbieders. Het keurmerk kan ook door aanbieders worden gebruikt om de kwaliteit van hun dienstverlening verder te verbeteren.

Cliënten beter informeren over reïntegratiebedrijven Cliënten krijgen zelf steeds meer zeggenschap over hun terugkeer naar werk. Dat is een duidelijke maat- schappelijke trend en draagt bij aan betere resultaten. Bij UWV kunnen mensen met een werkloosheids- of arbeidsongeschiktheidsuitkering al standaard kiezen uit verschillende aanbieders. Ook heeft de IRO een zeer grote vlucht genomen. Ook een toenemend aantal gemeenten maakt zulke vormen van keuzevrijheid mogelijk. Uw Kamer heeft gevraagd om een persoonsgebonden reïntegratiebudget voor begeleid werken via de WSW.

Dat is goed nieuws. Maar wil je goed kunnen kiezen, dan is belangrijk dat je ook over de juiste informatie beschikt. Uit diverse onderzoeken, onder meer van de Algemene Rekenkamer en IWI, blijkt dat de markt voor reïntegratie-, interventie- en arbodienstverlening voor cliënten nu nog een zoekplaatje is: er is veel onduidelijkheid welke dienstverleners in staat zijn om het gevraagde maatwerk te leveren. Bovendien is de informatie versnipperd.

Blik op Werk gaat, samen met UWV, cliënten beter informeren over aanbieders, te beginnen met mensen met een werkloosheids- of arbeidsongeschiktheidsuitkering. UWV en Blik op Werk hebben samen, in overleg met de cliëntenraden, een gezamenlijk plan van aanpak gemaakt. Het idee is om op de Blik op Werk website (www.blikopwerk.nl) alle informatie te verzamelen die mensen met een uitkering van UWV willen weten om een keuze te kunnen maken uit reïntegratiebedrijven. Het gaat dan om informatie waar deze bedrijven gevestigd zijn, welke diensten zij aanbieden, wat de tevredenheid van cliënten is, wat de
---

plaatsingsresultaten zijn enzovoorts. Daarmee zorgen UWV en Blik op Werk ook dat de toezegging van minister De Geus aan uw Kamer wordt ingelost.1

Als de informatie voor UWV-cliënten gepubliceerd is, gaat Blik op Werk ook bekijken hoe cliënten van gemeenten en zieke werknemers op dezelfde manier voortaan beter kunnen worden geïnformeerd over reïntegratiebedrijven, interventiebedrijven en arbodienstverleners, rekening houdend met hun specifieke behoeften. De inzet van de Stichting Blik op Werk is om deze informatie voor cliënten en werknemers gratis aan te bieden.

Inzicht in resultaten en effectiviteit van gemeentelijke reïntegratiemarkt Blik op Werk geeft prioriteit aan het verbeteren van de kwaliteit en transparantie van de gemeentelijke reïntegratiemarkt. Dit doet Blik op Werk op verschillende manieren.

Het Reïntegratiemeldpunt biedt nu al op landelijk niveau een overzicht van vraag en aanbod op de gemeentelijke markt. Blik op Werk zet zich in om in 2006 meer informatie over de gunning van opdrachten via het Reïntegratiemeldpunt beschikbaar te stellen (wie heeft welke opdracht gekregen). Via het Reïntegratiemeldpunt kunnen gemeenten gemakkelijk van elkaars aanbestedingen leren en eenvoudig met elkaar in contact komen om ervaringen te delen. Blik op Werk zal deze uitwisseling stimuleren en digitaal professionaliseren.

Via de Contractenbenchmark wordt landelijk informatie verzameld over prestaties van door gemeenten gecontracteerde reïntegratiebedrijven. Aan de contractenbenchmark worden steeds meer prestatie- gegevens van gemeenten toegevoegd. En, analoog aan de UWV-benchmark, worden resultaten dan ook stapsgewijs openbaar.

Via het Blik op Werk Borea Keurmerk komen in juni 2006 voor het eerst representatieve gegevens op trajectniveau over de gemeentelijke markt beschikbaar.

Gemeenten willen ook meer weten over de toegevoegde waarde en netto-effectiviteit van reïntegratie- inspanningen. Op lokaal niveau worden effectiviteitstudies gedaan, waaronder in Rotterdam, Amsterdam en Spijkenisse. Blik op Werk zal stimuleren dat de bevindingen over resultaten en effectiviteit worden verspreid onder gemeenten en reïntegratiebedrijven.


1 Brief minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid aan de Tweede Kamer, d.d. 19 december 2005, over IWI- rapport "Invloed van WW-gerechtigden op hun reïntegratietrajecten", kenmerk UB/A/2005/91312.
---

5. Planning en uitnodiging

De belangrijke momenten van Blik op Werk in 2006:
Datum Resultaat Voor u Juni 2006 Nieuwe benchmarkrapportage Blik op Werk U krijgt de marktrapportage en Borea Keurmerk de lijst met bedrijven Juni/juli 2006 Resultaten tevredenheidsmeting onder 162 U krijgt de marktrapportage en aanbieders in Keuzegids de lijst met bedrijven Zomer 2006 Hoofdlijnen van één gezaghebbend Blik op Werk U krijgt desgewenst nadere Keurmerk bekend (opvolger van Borea- en BOA- informatie Keurmerken)
September Expertmeeting "wat is er bekend over resultaten Voor u georganiseerd (indien u 2006 en effectiviteit" dat wenst) November Nieuwe handleiding van één gezaghebbend Blik U krijgt de handleiding en de 2006 op Werk lijst met bedrijven Ultimo 2006 Cliënten UWV beter geïnformeerd over U krijgt hierover een brief en u reïntegratiebedrijven via www.blikopwerk.nl kunt de website bezoeken

Blik op Werk informeert u graag voortaan regelmatig over de kwaliteit(sborging) en de resultaten op de markt voor reïntegratie-, interventie en arbodienstverlening.

Ten slotte nodig ik u uit voor een bijeenkomst in september 2006 - vooruitlopend op de SUWI-evaluatie - over wat er bekend is over de kwaliteit en de resultaten van deze diensten. Want, zoals u kunt zien, is er veel bekend over de kwaliteit en de resultaten op deze markt. En er komt door Blik op Werk nog meer beschikbaar. In deze bijeenkomst wil het bestuur van Blik op Werk u ook graag de primeur geven van de hoofdlijnen van het nieuwe Blik op Werk Keurmerk. Ik ben bereid tot nader overleg, zodat de bijeen- komst goed aansluit bij uw behoeften.

Met vriendelijke groet,
Blik op Werk

Jan van Zijl
voorzitter

C.c. verzonden aan de heer H.A.L. van Hoof, staatssecretaris Sociale Zaken en Werkgelegenheid
---