Gemeente Utrecht

Toelichting op besluiten van het college van burgemeester en wethouders

Persconferentie naar aanleiding van de collegevergadering om 16.00 uur in de perskamer van het stadhuis.


1. Draagvlakmeting naar invoering betaald parkeren in Lombok-Oost en 2e Daalsebuurt-Oost

Het Parkeerbedrijf houdt in Lombok Oost en de 2e Daalsebuurt Oost nog voor de zomer een draagvlakonderzoek naar de invoering van betaald parkeren. Het college besloot tot de draagvlakmeting naar aanleiding van een groot aantal signalen van bewoners over een te hoge parkeerdruk. Het draagvlakonderzoek vindt plaats door het verspreiden van een vragenlijst onder alle bewoners en bedrijven die woonachtig/gevestigd zijn in het enquêtegebied. Hierop kunnen bewoners en bedrijven aangeven of ze voor of tegen de invoering van betaald parkeren zijn. Het enquêtegebied in Lombok-Oost wordt omsloten door de J.P. Coenstraat, Vleutenseweg (zuidzijde), Kanonstraat en de Leidsche Rijn. Binnen dit gebied wordt ook de J.P. Coenhof gerekend. Het enquêtegebied in de 2e Daalsebuurt-Oost wordt omsloten door de Amsterdamsestraatweg, Schutstraat, Leliestraat, Laan van Engelswier (zelf niet inbegrepen) en de Acaciastraat (zelf niet inbegrepen). De afbakening van de enquêtegebieden is bepaald aan de hand van de herkomst van de bewonersverzoeken. Wanneer uit het draagvlakonderzoek blijkt dat een meerderheid van de respondenten voor invoering van betaald parkeren is, kan in (delen van) het enquêtegebied betaald parkeren worden ingevoerd in het 4e kwartaal van 2006. Over de uitslag van het draagvlakonderzoek worden alle bewoners en bedrijven in beide enquêtegebieden geïnformeerd door middel van een stadsplan.


2. Uitbreiding en kwaliteitsverbetering algemeen maatschappelijk werk in de wijken

Utrecht wil een forse uitbreiding en kwaliteitsverbetering van het algemeen maatschappelijk werk in de stad. Op termijn moet er in de stad - overeenkomstig de landelijke richtlijnen- 1 maatschappelijk werker op 6000 inwoners beschikbaar zijn. Maatschappelijk werkers ondersteunen mensen met (psycho)sociale problemen. Voor de periode 2006-2009 geldt als uitgangspunt dat het hulpverleningsaanbod dichtbij de burger, laagdrempelig en gemakkelijk vindbaar in de wijken aanwezig moet zijn. Door actief op signalen te reageren en op mensen af te stappen kan het algemeen maatschappelijk werk voorkomen dat gezinnen of individuen slachtoffer worden/blijven van thuisgeweld, in onoverkomelijke financiële problemen raken of bijvoorbeeld in het daklozen- of opvangcircuit komen.

De huidige capaciteit van het algemeen maatschappelijk werk in Utrecht is lager dan de landelijke richtlijn die hiervoor geldt. Bovendien functioneert het algemeen maatschappelijk werk functioneert nog te weinig als signaleerder, toeleider en samenwerkingspartner binnen de hulpverleningsketen van welzijn en zorg. Ook worden niet alle potentiële doelgroepen van het maatschappelijk werk met het huidig aanbod bereikt.

Naast de inzet van extra maatschappelijke werkers wordt in de periode 2006-2009 stevig geïnvesteerd in verbetering van de samenwerking binnen de hulpverlening. Daarbij gaat het met name om sectoren die zich bezig houden met huiselijk geweld, jeugd en gezin, woonoverlast en preventie van huisuitzettingen en de openbare geestelijke gezondheidszorg.

Om tijdig alle doelgroepen te bereiken wordt bovendien in alle wijken een outreachende aanpak ingevoerd. Op basis van signalen stappen maatschappelijk werkers actief op mogelijke klanten af om tijdig hulpverlening te bieden of hen te begeleiden naar andere vormen van hulpverlening. Het gaat daarbij dan vooral om inwoners van allochtone afkomst, ouderen die zelfstandig blijven wonen en om personen in een isolement, de zogenaamde zorgmijders.

Om de inzet van het algemeen maatschappelijk werk te verhogen is door de gemeenteraad en het college op incidentele basis geld beschikbaar gesteld voor de jaren 2006 en 2007 (¤ 500.000 per jaar). Zomer 2007 wordt de inzet van dit geld geëvalueerd en besloten over structurele vervolgfinanciering.Met bovenstaande maatregelen verwacht het college in de komende 4 jaar een volwaardig en kwalitatief goed aanbod neer te zetten voor alle inwoners van Utrecht die deze hulp nodig hebben.


3. Verhoging bibliotheektarieven

Het college heeft ingestemd met het voorstel om de tarieven van de Gemeentebibliotheek Utrecht te verhogen met ingang van 1 juli aanstaande. De maatregelen zijn nodig om de kosten van de bibliotheken te kunnen blijven dekken. Het (standaard) abonnement wordt verhoogd met ¤ 4 en het leengeldabonnement wordt verhoogd met ¤ 2. Het tarief voor 16 tot 18 jarigen wordt geschrapt, zodat een abonnement bij de bibliotheek nu gratis is voor de groep van 0 tot 18 jaar.De overgangsregeling voor 18 t/m 20 jarigen wordt gehandhaafd; zij krijgen 50% korting op het normale tarief.

Het tarief voor U-pashouders wordt niet verhoogd. Ook het leengeld en de boetetarieven blijven ongewijzigd.Besluitvorming door de gemeenteraad over dit tarievenvoorstel vindt plaats in de raadsvergadering van 1 juni as.


4. Herontwikkeling locatie Delta College

Op de locatie van het huidige Delta College in Zuilen komt woningbouw. Dat is de strekking van een startnotitie die het college heeft vastgesteld. Het college heeft besloten tot het opstellen van randvoorwaarden voor de herontwikkeling van de locatie van het Delta College. Het Delta College verhuist naar de nieuw te ontwikkelen locatie Nieuw Welgelegen. Naar verwachting is de oplevering van Nieuw Welgelegen medio 2008. De verhuizing past binnen het Masterplan Voortgezet Onderwijs. Dit masterplan behelst de renovatie en nieuwbouw van panden voor het voortgezet onderwijs en herontwikkeling van de vrijvallende locaties. Ook in het Wijkontwikkelingsplan Zuilen is herontwikkeling van deze locatie tot woningbouw opgenomen. Om lange leegstand van het pand te voorkomen, wordt nu al gestart met de planvorming voor herontwikkeling van de huidige locatie.

In het Masterplan Voortgezet Onderwijs is voor deze locatie uitgegaan van een combinatie van 69 eengezins- en meergezinswoningen met een totaal bruto oppervlak van ca. 11.200 m2 bvo. Het wijkontwikkelingsplan Zuilen gaat uit van de ontwikkeling van ca. 60 tot 70 woningen en appartementen, waarbij rekening gehouden moet worden met de mogelijke toekomstige functie van het te bouwen Woon-Zorgcomplex op het aangrenzende terrein aan de Lieven de Keylaan (voormalige dependance Delta College). Voor de nieuwe ontwikkeling wordt een artikel 19 WRO procedure gevolgd.


5. Azotod weer jongerenvoorziening op oude plek

De Stichting Azotod wil op het terrein aan de Meerndijk weer een zelfstandige jongerenvoorziening vestigen. Daarvoor is een verbouwing noodzakelijk, die gedeeltelijk door vrijwilligers uitgevoerd wordt. Het college stelt voor om Azotod voor de afname van het perceel en voor de verbouwing in zelfbeheer een subsidie te geven van ¤ 431.000. Het is de bedoeling dat de verbouwing nog dit jaar start en binnen een jaar wordt afgerond.

Azotod wil zelfstandig verder als een jongerenvoorziening met een duidelijke doelgroep. Het bestuur van de stichting kiest voor de vrijwilligersformule en wil geen vast personeel in dienst nemen. Het door de stichting voorgestelde programma bestaat uit bijna 350 activiteiten die in een jaar 13.000 bezoekers trekken. Daaronder behoren veel muzikale activiteiten (bands / dj's), maar ook recreatieve activiteiten en open avonden. Azotod is zelf verantwoordelijk voor het verkrijgen van de vergunningen (bouwvergunning, gebruiksvergunning, horecavergunning). Azotod streeft naar een nieuw gebouw met een capaciteit van 400 bezoekers. Renovatie van de nog bestaande bebouwing, gedeeltelijk met behulp van de inzet van vrijwilligers en bevriende dienstverleners, is begroot op ¤ 273.000. Dit bedrag is verhoogd met ¤ 50.000 voor onder andere inrichting en voorbereidingskosten. Het perceel Meerndijk 126 wordt uitgegeven aan de stichting voor ¤ 108.000. Dit bedrag wordt opgenomen in de subsidie. Het totale subsidiebedrag komt zodoende uit op ¤ 431.000. Azotod begroot de exploitatiekosten op ¤ 127.000 (exclusief huisvestingslasten). De geraamde inkomsten komen uit op ¤ 130.000 (horeca conservatief geraamd op ¤ 104.000, recette en entree ¤ 26.000).

Alternatief voor Cultuurhuis Leidsche Rijn

Voor het Cultuurhuis Leidsche Rijn (waarin Cultuur 19 en Azotod aan de Meerndijk zouden gaan samenwerken) betekent de realisatie van een vernieuwd Azotod een koerswijziging. Inmiddels werkt de gemeente aan een nieuw plan om het Cultuurhuis met een aantal verwante functies te ontwikkelen op de locatie Hoge Woerd.