Hagemeyer



PERSBERICHT

HAGEMEYER TRADING UPDATE: EERSTE KWARTAAL 2006

Kernpunten


· Totale netto omzet van 1.449 miljoen voor de Groep (1e kwartaal 2005: 1.254 miljoen)

· Autonome omzetgroei voor de Groep versnelde naar 8,6% (4e kwartaal 2005: 7,9%)
· PPS autonome omzetgroei: 8,4%, waarvan ongeveer de helft kan worden toegeschreven aan prijsstijgingen

· Autonome omzetgroei in het Verenigd Koninkrijk: 6,3% (4e kwartaal 2005: 1,1%)
· Netto senior schuld van 245 miljoen; 35 miljoen hoger dan per 31 december 2005, voornamelijk als gevolg van een seizoensmatige toename van het werkkapitaal
· Vooruitzichten voor 2006 en 2007 blijven ongewijzigd

Autonome omzetgroei1

Kw1 2006 2005 Kw4 2005 Kw3 2005 Kw2 2005 Kw1 2005 Gelijk aantal werkdagen
PPS 8,4% 5,4% 7,7% 4,8% 4,1% 4,9% Agencies/CE 12,6% -4,4% 10,2% -3,7% -18,5% -4,8% Groep totaal 8,6% 4,7% 7,9% 4,1% 2,3% 4,3% Niet aangepast voor werkdagen
PPS 12,9% 5,1% 6,5% 4,9% 7,0% 1,9% Agencies/CE 16,5% -4,3% 8,5% -3,5% -15,5% -7,6% Groep totaal 13,1% 4,4% 6,7% 4,3% 5,1% 1,2%
1 Autonome omzetgroei: omzetgroei ten opzichte van dezelfde periode van het vorige jaar en exclusief het effect van wisselkoersmutaties en desinvesteringen en acquisities

Rudi de Becker, CEO:
"Wij zijn tevreden met onze sterke start van het jaar. Onze autonome omzetgroei nam versneld toe van 7,9% in het laatste kwartaal van 2005 tot 8,6% in het eerste kwartaal van dit jaar. Al onze bedrijven lieten een sterke omzetprestatie zien. Ik ben in het bijzonder blij met de 6,3% autonome omzetgroei bij onze onderneming in het Verenigd Koninkrijk. Gunstige marktomstandigheden, de voortvarendheid van de Hagemeyer teams overal ter wereld, uitstekende serviceniveaus en succesvolle initiatieven op het gebied van marketing en verkoop hebben allemaal bijgedragen aan onze positieve prestatie over het eerste kwartaal. Het is echter ook belangrijk om erop te wijzen dat prijsstijgingen, vooral gedreven door de voortdurende stijging van de prijs van koper, ongeveer de helft van onze groei in het eerste kwartaal bepaalden. Het feit dat Pasen dit jaar in april viel in plaats van in maart, had ook een positief effect op onze omzetgroei over het eerste kwartaal. Gezien ons goede momentum en de verwachting dat de marktomstandigheden de rest van het jaar gunstig zullen blijven, verwachten wij dat onze omzetgroei in 2006 zal voortduren, zij het in een iets lager tempo dan in ons zeer sterke eerste kwartaal. Ten slotte is er, zoals we er nu voorstaan, alle reden om er vertrouwen in te hebben dat Hagemeyer, na een aantal verliesgevende jaren, in 2006 weer een positief netto resultaat zal realiseren."
Alle cijfers zijn voorlopig en er is geen accountantscontrole op toegepast. 1 Alle autonome omzetgroeipercentages zijn berekend op basis van hetzelfde aantal werkdagen, tenzij expliciet anders aangegeven.

GROEPSOVERZICHT

Netto omzet Kw1 2006 2005 Kw4 2005 Kw3 2005 Kw2 2005 Kw1 2005 (x miljoen)

PPS 1.364 5.193 1.392 1.334 1.292 1.175 Agencies/CE 85 401 124 104 94 79 Totale netto omzet 1.449 5.595 1.516 1.438 1.386 1.254

Netto senior schuld1 245 210 210 277 295 253
1 Netto senior schuld aan het einde van de verslagperiode.

OMZETONTWIKKELING seizoensmatige toename van het werkkapitaal gedurende de eerste drie maanden van het jaar. De netto omzet voor de Groep over het eerste
kwartaal van 2006 was 1.449 miljoen (eerste VOORUITZICHTEN kwartaal 2005: 1.254 miljoen). De autonome Hagemeyers vooruitzichten voor 2006 en 2007 omzetgroei bedroeg 8,6% (vierde kwartaal 2005: blijven onveranderd: 7,9%), ofwel 166 miljoen. Zowel onze PPS als
ACE activiteiten ontwikkelden zich positief en · Voor het gehele jaar 2006 verwachten wij: droegen aan deze groei bij. o een positief netto resultaat te realiseren; o minder dan 20 miljoen aan bijzondere Als gevolg van het netto effect van desinvesteringen lasten te boeken; en acquisities nam de omzet af met 7 miljoen. Dit o een positieve vrije kasstroom vóór is vooral het gevolg van de desinvestering van desinvesteringen en acquisities te Hagemeyer Asia-Pacific Electronics (HAPE) per 1 realiseren; april 2005, gedeeltelijk gecompenseerd door de o te voldoen aan de financiële convenanten consolidatie per 1 januari van EL-Centrum in Polen, van onze senior kredietfaciliteit; dat nu voor 100% tot de Groep behoort. o een positief bedrijfsresultaat vóór bijzondere lasten in het Verenigd Wisselkoersmutaties hadden een positief effect van Koninkrijk. 36 miljoen op de netto omzet, voornamelijk als
gevolg van een zwakkere Euro ten opzichte van de · Voor 2007 blijf de doelstelling voor onze Amerikaanse, Canadese en Australische dollar. kernactiviteit PPS om een Return on Invested Capital (ROIC) van 9% te realiseren ten De autonome omzetgroei voor PPS bedroeg 8,4% in opzichte van een Weighted Average Cost of het eerste kwartaal van 2006 (vierde kwartaal 2005: Capital (WACC) van momenteel 8%. De 7,7%). Bij onze ACE activiteiten was de autonome uiteindelijke uitkomst zal naar verwachting omzetgroei 12,6% (vierde kwartaal 2005: 10,2%). liggen tussen de 7% en 10% en hangt af van de mate waarin wij in staat zullen zijn om ons FINANCIELE POSITIE uitgangspunt van een jaarlijkse omzet- toename van 3 tot 5% en onze doelstelling tot De netto senior schuld bedroeg per 31 maart 2006 verbetering van de bruto marge te realiseren. 245 miljoen (31 december 2005: 210 miljoen).
Deze stijging van 35 miljoen ten opzichte van eind vorig jaar is voornamelijk het gevolg van een
Alle cijfers zijn voorlopig en er is geen accountantscontrole op toegepast. 2 Alle autonome omzetgroeipercentages zijn berekend op basis van hetzelfde aantal werkdagen, tenzij expliciet anders aangegeven.

PROFESSIONAL PRODUCTS EN SERVICES (PPS)

Autonome groei1 Kw1 2006 2005 Kw4 2005 Kw3 2005 Kw2 2005 Kw1 2005

PPS Europa 5,9% 4,9% 7,1% 3,2% 3,6% 5,3% PPS Duitsland 6,4% 4,9% 8,2% 5,8% 3,3% 1,8% PPS VK 6,3% 0,5% 1,1% (0,2%) (0,2%) 1,3% PPS Overig Europa 5,3% 7,8% 10,0% 4,4% 6,2% 10,1%

PPS Noord-Amerika 15,0% 8,3% 11,2% 9,8% 7,2% 4,2% PPS VS 15,1% 7,7% 11,1% 9,4% 5,9% 3,7%

PPS Azië-Pacific 7,7% 2,0% 1,8% 1,9% 0,1% 4,1%

PPS totaal 8,4% 5,4% 7,7% 4,8% 4,1% 4,9%
1 Autonome groei: omzetgroei op basis van een gelijk aantal werkdagen, ten opzichte van dezelfde periode van het vorige jaar en exclusief het effect van wisselkoersmutaties en desinvesteringen en acquisities.

De netto omzet van de PPS divisie over het eerste De autonome omzetgroei over het eerste kwartaal kwartaal bedroeg 1.364 miljoen (eerste kwartaal bedroeg 6,3%, ten opzichte van 1,1% in het vierde 2005: 1.175 miljoen). De autonome omzetgroei kwartaal van 2005. De eerste fase van de bedroeg 154 miljoen. Op basis van een gelijk `Customer Connect' verkoopcampagne in het aantal werkdagen bedroeg de autonome omzetgroei Verenigde Koninkrijk is in de loop van het eerste 8,4% (vierde kwartaal 2005: 7,7%). Het netto kwartaal afgerond. Er werden meer dan 10.000 effect van desinvesteringen en acquisities leidde tot klanten en mogelijk nieuwe klanten bezocht. Het een toename op de omzet over het eerste kwartaal doel van deze campagne was om de relatie met de van 1 miljoen. Wisselkoersmutaties hadden een klanten te hernieuwen en te versterken en positief effect van 34 miljoen. belangrijke informatie te verzamelen voor onze klanten database. De tweede fase van de `Customer Europa Connect' verkoopcampagne is nu van start gegaan De autonome omzetgroei over het eerste kwartaal met als doel onze winstgevende omzetgroei voort was 5,9% (vierde kwartaal 2005: 7,1%). Alle te zetten. regio's in Europa realiseerden een goede omzet in
het eerste kwartaal. Overig Europa In de regio Nordics bedroeg de autonome Duitsland omzetgroei over het eerste kwartaal 2,2%, ten In het eerste kwartaal nam de omzet in Duitsland opzichte van 9,3% over het vierde kwartaal van met 6,4% toe, ten opzichte van 8,2% in het vierde 2005. Met een groeipercentage van 14,1% in het kwartaal van 2005. In alle regio's van Duitsland eerste kwartaal van 2005 was de vergelijkingsbasis was sprake van positieve autonome groei, zowel in hoog en de omzetgroei in de Nordics werd negatief constructie & installatie als in het industriële beïnvloed door lagere omzetten aan de telecom segment, gedeeltelijk als gevolg van een sector. Dit werd ruimschoots gecompenseerd door succesvolle verkoopcampagne ten behoeve van het groei in andere activiteiten. In constructie & industriële segment in 2005. Omzetvolumes stegen installatie was sprake van hogere omzetten, in kabelproducten. Installatiemateriaal, een van ondanks de relatief slechte weersomstandigheden. onze andere belangrijkste productgroepen, was ook
een sterke aanjager van de omzetgroei. De In Spanje nam de omzet in het eerste kwartaal met stemming in de bouwmarkt in Duitsland lijkt sinds 8,6% toe (vierde kwartaal 2005: 13,4%), gedreven eind vorig jaar te verbeteren. Na een aantal jaren door zowel onze activiteiten op het gebied van van teruggang wordt geschat dat de markt in 2006 constructie & installatie als in het industriële weer met enkele procenten stijgt. segment. Constructie & installatie kende de sterkste omzetgroei. De omzet in het industriële Verenigd Koninkrijk segment nam in de loop van het eerste kwartaal van Na een sterke start in januari (5,1% autonome 2006 toe. Projecten (voornamelijk kabels en in omzetgroei), bleef de omzet in het Verenigd mindere mate verlichting) vertegenwoordigen een Koninkrijk zich positief ontwikkelen. groot deel van de autonome omzetgroei in Spanje.

Alle cijfers zijn voorlopig en er is geen accountantscontrole op toegepast. 3 Alle autonome omzetgroeipercentages zijn berekend op basis van hetzelfde aantal werkdagen, tenzij expliciet anders aangegeven.

Noord-Amerika Azië-Pacific De omzet in Noord-Amerika nam toe met 15,0% in Ondanks de voortdurende zwakte in de woning- het eerste kwartaal van 2006 ten opzichte van bouwmarkt in Australië, bedroeg de autonome 11,2% in het vierde kwartaal van 2005. omzetgroei over het eerste kwartaal in Azië-Pacific 7,7% (vierde kwartaal 2005: 1,8%). In de Verenigde Staten nam de omzet toe met
15,1%. De groei in het Integrated Supply segment De omzet nam toe in zowel constructie & was het gevolg van nieuwe klanten en in mindere installatie als in het industriële segment. In mate van een uitbreiding van productaanbod en constructie & installatie was vooral sprake van service aan bestaande klanten. De constructie & sterke groei van de omzet aan het midden- en installatie activiteiten profiteerden van gunstige kleinbedrijf. Wij zijn ook selectiever geworden in weersomstandigheden in de wintermaanden het aannemen van grote projecten waarvan de waardoor bouwwerkzaamheden eerder in het winstgevendheid slechts marginaal is. seizoen konden starten.
Ook in het industriële segment, waar een aantal In Canada en Mexico werd de dubbelcijferige groei nieuwe contracten werden binnengehaald, was aangejaagd door een toename van de activiteiten in sprake van sterke omzetgroei. de olie- en gassector en voortdurende uitbreiding
van het industriële MRO segment in beide landen.

Alle cijfers zijn voorlopig en er is geen accountantscontrole op toegepast. 4 Alle autonome omzetgroeipercentages zijn berekend op basis van hetzelfde aantal werkdagen, tenzij expliciet anders aangegeven.

AGENCIES/CONSUMER ELECTRONICS

Autonome groei1 Kw 1 2006 2005 Kw4 2005 Kw3 2005 Kw2 2005 Kw1 2005

Agencies/CE 12,6% -4,4% 10,2% -3,7% -18,5% -4,8%
1 Autonome groei: omzetgroei op basis van een gelijk aantal werkdagen ten opzichte van dezelfde periode van het vorige jaar en exclusief het effect van wisselkoersmutaties en desinvesteringen en acquisities.

In onze Agencies en Consumer Electronics 2005) en acquisities leidde tot 8 miljoen lagere activiteiten bedroeg de autonome omzetgroei in omzet over het eerste kwartaal. het eerste kwartaal 12 miljoen ofwel 12,6% (vierde kwartaal: 10,2%). De omzet over het Bij onze ACE activiteiten was over het algemeen eerste kwartaal bedroeg 85 miljoen, ten sprake van bijzonder sterke autonome omzetgroei opzichte van 79 miljoen in het eerste kwartaal in Nederland (vooral in plasma-schermen, digitale van 2005. camera's en systeemproducten) en goede groei in Australië (vooral witgoed en onze JVC Wisselkoersmutaties hadden een positief effect activiteiten). Ook de activiteiten in luxe producten van 2 miljoen. Het netto effect van in Azië leverden een sterke omzetprestatie in het desinvesteringen (de beëindiging van de eerste kwartaal. Fodor/Fuji Film activiteiten in Nederland in

Naarden, 25 april 2006
HAGEMEYER N.V.
Raad van Bestuur